Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2010378_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 167
Doknr.
660563
Dato
04-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 9. januar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 208 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 208:
”Som ministeren er bekendt med, har der været
eksempler på, at tvangsadop-
tionsreglerne fører til, at anbragte børn fjernes fra velfungerende plejefamilier.
Plejefamilierne har ikke mulighed for at klage, da de ikke er part i sagen, og
derfor er der få muligheder for at få efterprøvet, om den enkelte afgørelse er i
overensstemmelse med barnets tarv, eller om det ville være bedst for barnet,
at lade det forblive anbragt i plejefamilien fremfor at blive tvangsbortadopteret
til en ny familie. Hvad vil ministeren gøre for forbedre lovgivningen på dette
område?”
Svar:
For en lille gruppe af meget udsatte børn er adoption uden samtykke en mulig-
hed for, at barnet kan få en stabil og tryg opvækst hos adoptivforældre frem for
en barndom som anbragt uden udsigt til at kunne flytte hjem til de biologiske
forældre og med risiko for gentagne skift af anbringelsessted og gentagne
genbehandlinger af barnets sag hos kommunen.
Adoption uden samtykke kan og skal kun bruges, når det er bedst for det en-
kelte barn. Økonomiske hensyn fra kommunens side må på ingen måde indgå i
overvejelserne om, hvorvidt der skal rejses en sag om adoption uden samtyk-
ke.
Behandlingen af sager om adoption uden samtykke er tilrettelagt netop med
henblik på at sikre, at afgørelsen om adoption alene træffes, fordi det er til bar-
nets bedste. Ligesom retssikkerheden for barnet og de biologiske forældre er i
højsædet. En sag om adoption uden samtykke behandles således af både
børn og unge-udvalget og Ankestyrelsen, inden Statsforvaltningen træffer en
afgørelse, der kan indbringes for domstolene. Sagens parter får alle tilbud om
at få beskikket en advokat både under sagens behandling i det administrative
system og hos domstolene. Der beskikkes altid en advokat for barnet med
henblik på, at barnets bedste varetages bedst muligt.
Derudover skal en række krav til sagens oplysning sikre, at barnets bedste er
tilstrækkeligt belyst, inden der træffes afgørelse. Når kommunen sender en sag
til børn og unge-udvalget med indstilling om adoption uden samtykke, skal der
således bl.a. foreligge en børnefaglig undersøgelse efter § 50 i serviceloven,
en redegørelse for at kravene for adoption uden samtykke er opfyldt, herunder
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 208: MFU spm. om, hvad ministeren vil gøre for at forbedre lovgivningen omkring tvangsadoptionsreglerne for plejefamilier, til børne- og socialministeren
2010378_0002.png
at adoptionen er bedst for barnet, oplysninger om barnets holdning til en adop-
tion og en redegørelse for, at betingelserne for at anbringe barnet uden for
hjemmet uden samtykke er opfyldt.
I alt syv børn er pr. 25. oktober 2018 blevet adopteret uden samtykke efter den
lovgivning, der trådte i kraft den 1. oktober 2015. Tre af børnene er adopteret af
deres plejeforældre efter bestemmelsen i § 9, stk. 4, i adoptionsloven, hvor der
lægges særlig vægt på barnets tilknytning til plejefamilien. De fire øvrige børn
er adopteret efter § 9, stk. 3, i adoptionsloven, hvor adoptanterne kan være
barnets plejefamilie eller adoptanter, som barnet ikke har nogen tilknytning til.
De fire børn, der er adopterede efter § 9, stk. 3, var alle nyfødte, da sagen blev
behandlet i børn og unge-udvalget.
Jeg kan på baggrund af disse oplysninger ikke genkende, at mulighederne i
lovgivningen for, at et barn kan adopteres uden samtykke, har ført til, at større
børn, der har været tæt knyttede til deres plejefamilie, er blevet adopterede
uden samtykke.
Jeg anerkender dog samtidigt, at et barn, der ikke skal adopteres af sin pleje-
familie, kan have knyttet sig til den eller de plejefamilier, som barnet har været
anbragt hos, mens sagen behandles. Dette skyldes særligt den lange sagsbe-
handlingstid på op imod to år.
Jeg forventer derfor i begyndelsen af februar at fremsætte et lovforslag, der
skal skabe tryggere forløb for børn, der adopteres uden samtykke. Lovforslaget
indeholder dels tiltag, der skal nedbringe sagsbehandlingstiden, dels etablere
mulighed for at barnet kan starte tilknytningen til adoptivfamilien langt tidligere i
sit liv.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2