Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6987
Doknr.
652760
Dato
16-01-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. december 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 205 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr. 205:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan hun vil sikre, at der i lovgivningen er dis-
pensationsmuligheder, således at det på opholdssteder og døgntilbud - efter
aftale med forældre - bliver muligt at låse døren i tilfælde af voldsomt udadrea-
gerende unge, som beskrevet i Fyens Stiftstidende og Fyens Amts Avis den
18. og 20. december 2018 i
sagen om Jonas Høj Jensen fra Middelfart?”
Svar:
Jeg vil starte med at sige, at den konkrete sag er meget ulykkelig, og at den vi-
ser, hvor svær balancen mellem hensynet til voksne borgeres selvbestemmel-
sesret og plejepersonalets pligt til at drage omsorg for borgeren er.
Udgangspunktet for servicelovens magtanvendelsesregler er, at plejepersona-
let så vidt muligt altid skal løse uhensigtsmæssige situationer med en social-
pædagogisk indsats. Servicelovens kapitel 24 indeholder hjemmel til, at der
som sidste udvej kan foretages en række bestemte indgreb i borgerens selvbe-
stemmelsesret. Nøgleord for disse indgreb er proportionalitet og skånsomhed,
og derfor er så vidtgående et indgreb som indespærring ikke blandt de indgreb,
der kan foretages efter servicelovens kapitel 24.
Indespærring er et meget voldsomt indgreb, som sætter store begrænsninger
for den enkelte borgers selvbestemmelse og handlefrihed. Derfor er der i ser-
viceloven kun hjemmel til indespærring i de helt særlige regler, der gælder for
borgere, der er anbragt i en boform på baggrund af en strafferetlig afgørelse.
Selv om jeg har fuld forståelse for de bekymringer, som forældrene i den kon-
krete sag har, er det et meget stort skridt at tage, hvis vi udvider mulighederne
for at spærre mennesker med handicap inde via en ændring i magtanvendel-
sesreglerne. Et skridt, jeg selv er meget betænkelig ved. Disse regler skal som
nævnt oven for nemlig først og fremmest beskytte borgerne mod uforholds-
mæssigt vidtgående indgreb i selvbestemmelsesretten
–
også selvom velme-
nende pårørende bakker op om sådanne indgreb.
Den indstilling var der fuld opbakning til under de forhandlinger om magtanven-
delsesreglerne, som ældreministeren og jeg afsluttede med to brede politiske
aftaler i august 2018. Under disse forhandlinger var der således et stort fokus
1