Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
Doknr.
59585
Dato
11-01-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. december 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 188 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 188:
”Vil
ministeren opgøre andelen af regionernes årlige budgetter, der anvendes på ad-
ministration? Ministeren bedes opgøre andelen for hver enkelt region over de seneste
10 år.”
Svar:
Regionernes centrale administrationsudgifter som andel af de samlede nettodriftsud-
gifter fremgår af tabel 1. Det bemærkes, at opgørelsen er lavet på baggrund af regnska-
ber i årene fra 2009 til 2017 samt budgetter i 2018.
Tabel 1
Regionernes administrationsgrad, regnskab 2009-2017 og budget 2018, pct.
2009
Hele landet
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
2,8
3,8
3,5
2,7
2,2
2,7
2010
2,7
3,3
3,5
2,4
2,2
2,7
2011
2,6
3,3
3,1
2,2
2,3
2,8
2012
3,7
3,4
3,1
2,1
5,9
2,8
2013
4,2
3,4
2,7
2,2
7,5
3,0
2014
4,4
3,4
2,8
2,1
8,1
3,3
2015
4,5
3,4
2,9
2,1
8,3
3,3
2016
4,4
3,6
2,7
2,0
8,1
3,5
2017
4,3
3,3
2,6
2,1
7,7
3,4
2018
4,4
3,5
2,7
2,0
8,1
3,6
Anm.: Administrationsudgifter set i forhold til nettodriftsudgifter. Afgrænsning af administrationsudgifter: Funktionerne 1.60.40,
2.60.40, 2.85.80, 3.60.51 og 4.20.12. Art 1.0-9.9 (ekskl. art 7.7 Betalinger fra kommuner), dranst 1-2. Før 2011 udgøres
fkt. 3.60.51 af fkt. 3.30.29, 3.40.39 og 3.50.49. Afgrænsning af nettodriftsudgifter: hkt. 1-4 (ekskl. renter: fkt. 1.80.60,
2.80.70, 3.80.70, 4.65.61), art 1.0-9.9 (ekskl. art 7.7 Betalinger fra kommuner), dranst 1-2.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det er i den anførte periode kun muligt at opgøre nettodriftsudgifterne til central ad-
ministration i regionerne. Opgørelsen udtrykker derfor ikke regionernes samlede ad-
ministrative ressourceforbrug, idet der i de enkelte regioner også kan være administra-
tive opgaver, som løses decentralt fx på de enkelte sygehuse.
Forskellene i regionernes administrationsandele dækker således også over forskelle i
graden af centralisering af de administrative opgaver. Fx fremgår det af besvarelsen af
SOU alm. del spørgsmål 106 af 21. december 2015, at Region Hovestaden fra 2012 har
centraliseret regionens opgaver på it-og medico-området og på HR-området til kon-
cernfælles løsninger, hvorved opgaver, som hospitalerne tidligere har været ansvarlige
for, er overflyttet til to koncerncentre. Der er således tale om, at medarbejdere og op-