Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6993
Doknr.
689822
Dato
12-04-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. december 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 179 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp
(SF)
Spørgsmål nr. 179:
”I forlængelse af en trist og formentlig
uheldig sag fra Fredensborg Kommune
nævnt på politiken.dk den 17. december 2018 i artiklen ”Kommunen vil tage ju-
lehjælp fra alenemor med udviklingshæmmet datter
– også fra sidste år” bedes
ministeren redegøre for, hvordan ministeriet eller andre relevante myndigheder
vejleder nuværende og nystartede velgørenhedsorganisationer om skattelov-
givning og indberetninger til myndigheder i forbindelse med uddeling af jule-
hjælp eller andre donationer, så man undgår, at socialt udsatte kommer i
klemme i forhold til skatteregler og risiko for eventuel modregning i sociale
ydelser. Kan ministeren desuden oplyse, hvor udbredt det rent faktisk er, at so-
cialt udsatte bliver modregnet i deres ydelser fra offentlige myndigheder som
følge af modtagelse af julehjælp eller andre lignende donationer?
(https://politiken.dk/indland/art6920979/Kommunen-vil-tage-julehj%C3%A6lp-
fra-alenemor-med-udviklingsh%C3%A6mmet-datter-%E2%80%93-
ogs%C3%A5-fra-sidste-%C3%A5r)”
Svar:
Spørgsmålet indeholder to dele.
Den første del omhandler vejledning af nuværende og nystartede velgøren-
hedsorganisationer om skattelovgivning og indberetning af julehjælp eller andre
donationer. Dette henhører under Skatteministeriet. Jeg har derfor anmodet
Skatteministeriet om bidrag til besvarelsen af dette. Skatteministeriet har givet
følgende bidrag:
”Skattestyrelsen yder vejledning til borgere, virksomheder, fonde mv., der har
spørgsmål om skatteforhold. Vejledningen foregår igennem en række forskel-
lige kanaler, herunder skriftlige vejledninger på skat.dk, besvarelser af e-mails
og henvendelser via TastSelv samt besvarelser af telefonopkald. Derudover fø-
rer Skattestyrelsen en række generelle vejledningskampagner for at øge op-
mærksomheden på korrekt og rettidig angivelse af skat, eksempelvis i forbin-
delse med fristerne for årsopgørelsen. Skattestyrelsen har dermed en bred ge-
nerel vejledningsindsats, som skal hjælpe borgere og virksomheder til at an-
give korrekt.
1