Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1999346_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6867
Doknr.
647295
Dato
11-01-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. december 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 162 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 162:
Vil ministeren som opfølgning på § 71-tilsynet
svar på spørgsmål 1 oplyse,
om ministeren vil tage initiativer, der medfører, at unge der er fyldt 18 år og er i
gang med et tilbud om efterværn i en kommune, kan beholde tilbuddet om ef-
terværn, hvis den unge vælger at flytte til en anden kommune, således at til-
buddet om efterværn ikke er afhængigt af, at den nye opholdskommune skal
foretage en fornyet vurdering af den unges behov for efterværn?
Svar:
Som det fremgår af mit svar på § 71-tilsynets alm. del spørgsmål 1, kan unge i
efterværn flytte til en anden kommune. Det er den unges opholdskommune,
der skal vurdere den unges behov for støtte, og herunder om den unge er i
målgruppen for efterværn. Efterværnet kan f.eks. være et tilbud om en fast kon-
taktperson eller at døgnopholdet på et anbringelsessted opretholdes.
Hvis unge i efterværn flytter til en anden kommune, skal den nye kommune fo-
retage en vurdering af, om den unge fortsat er i målgruppen for efterværn, om
den unge er i stand til at stå på egne ben, eller om den unge i stedet har behov
for andre former for støtte og indsatser efter serviceloven eller anden lovgiv-
ning.
Det er min opfattelse, at det er den kommune, hvor den unge bor, der bedst
kan sikre det fornødne overblik over og sammenhæng mellem indsatser og
støtte på tværs af bl.a. uddannelses-, beskæftigelses- og socialområdet - ud fra
den unges aktuelle behov for støtte. Jeg har derfor ikke planer om at ændre
reglerne på dette område.
Jeg kan supplerende oplyse, at opholdskommunen har ret til refusion for udgif-
ter til efterværn efter servicelovens § 76, stk. 3, som udgangspunkt fra den
kommune, der oprindeligt har truffet afgørelse om at anbringe barnet eller den
unge uden for hjemmet. Den nye opholdskommune vil har derfor ikke have ud-
gifter til efterværnet, hvis de vælger at tilbyde den unge denne form for støtte.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om ministeren som opfølgning på § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 1 vil tage initiativer, der medfører, at unge der er fyldt 18 år og er i gang med et tilbud om efterværn i en kommune, kan beholde tilbuddet om efterværn, hvis den unge vælger at flytte til en anden kommune, således at tilbuddet om efterværn ikke er afhængigt af, at den nye opholdskommune skal foretage en fornyet vurdering af den unges behov for efterværn, til børne- og socialministeren
1999346_0002.png
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2