Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2031540_0001.png
Vorbasse 4-1-2019
Tillæg/kommentar til redegørelsen fra Billund kommune omkring plejecenteret Frihavnen i Vorbasse.
Som formand for kontaktrådet på plejecenteret Frihavnen i Vorbasse, tillader jeg mig at skrive til ministeren
med et tillæg/kommentar til Billund kommunes redegørelse for baggrunden for de store huslejestigninger der
er pålagt beboerne.
Side 1:
Årsagen til huslejestigningen. ( Punkt 3. )
Vi anerkender ikke at store dele af ombygningen/tilbygningen er en forbedring for beboerne, idet de to nye
forbindelsesgange/ramper er så stejle (maks. stigning forhold til lovgivningen) at de fleste beboere ikke må
færdes på gangene alene. (Der har indtil nu desværre været to kørestols ulykker på de nye ramper).
Side 2:
Balancelejeprincippet. (midt på side 2)
Balancelejeprincippet er ganske fornuftigt, men vi kan ikke genkende de udfordringer som omtales.
JF.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196327
(
bekendtgørelse om drift af almene boliger mv.)
§ 69 stk. 4 om kommunal almen boliger, skal evt. underskud på den almene boligorganisations drift budgetteres
afviklet i det nærmest følgende regnskabsår.
Hvis dette var overholdt, ville underskuddet aldrig have vokset til den størrelse som ses i dag.
Vi mener derfor ikke at beboerne kan blive ansvarlige for det store oparbejdede underskud, idet Billund
kommune som ejer ikke har ført en ansvarlig drift i de mange år underskuddet er oparbejdet.
Side 2: (ekstern rådgivning)
Vi forbeholder os ret til at stille spørgsmålstegn ved formuleringen og vinklingen af de indsendte spørgsmål til
ekstern rådgivning. Dels fordi bilag 1 ikke omhandler vores klage til kommunen og bilag 2 som mangelfuld i
forhold til sagens omstændigheder (se vedhæftet dokumenter).
Ejeransvar og drift:
Efter vores opfattelse har Billund kommune haft den endelige tilsynspligt også i forhold til balance leje
princippet i hele perioden hvor underskuddet er oparbejdet.
–Uanset
hvem der har haft administrationen.
At Billund kommune efter overtagelsen af administrationen i 2. halvår af 2016 blev
”mere”
opmærksom på
udfordringerne, kan vi kun se som et tegn på manglende opmærksomhed/ansvarlighed i årene for inden.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren på baggrund af sagen om store huslejestigninger på det kommunale plejecenter Frihavnen i Vorbasse og de generelle spørgsmål, sagen som helhed rejser i forhold til praksis i den almene boligsektor, vil indhente en redegørelse om kommunens syn på sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2031540_0002.png
Vorbasse 4-1-2019
Kontaktrådets afsluttende kommentar.
Efter vores mening burde Billund kommune afholde de udgifter der har været i forbindelse med
ombygning/tilbygning af de nye forbindelses gange/ramper i det vi ikke ser at det er en forbedring af
boligarealerne, da de fleste beboere jo ikke må færdes der på egen hånd pga. risiko for faldskader på de stejle
gange.
Det oparbejdede underskud ser vi som alene Billund kommunes ansvar og ikke de nuværende og kommende
beboeres ansvar.
Med venlig hilsen.
Formand for kontaktrådet.
Peter Noes Poulsen.
[email protected]
Mobil: 61 30 66 23