Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Byrådet 03-04-2018
O - Klage over huslejestigning
Sagsnr.:
17/17081
Anledning
På Voksenudvalgets møde den 19. februar 2018 blev det besluttet, at administrationen skulle forespørge
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og kommunens revision om, hvorvidt det nye gangareal på plejecenter Fri-
havnen i Vorbasse kunne betragtes som værende servicearealer. Når der forelå svar, skulle sagen genopta-
ges, for så vidt angår den del, der vedrører det nye gangareal.
Der foreligger nu svar fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen og kommunens revisor, BDO, hvorfor sagen gen-
optages.
En jurist fra administrationen vil deltage på mødet.
Indstilling
Social og Sundhedsdirektøren indstiller:
At det nye gangareal i henhold til tidligere praksis fordeles omkostningsmæssigt med 50 pct. til boli-
gerne og 50 pct. til servicearealet.
Beskrivelse af sagen
På baggrund af drøftelserne på seneste møde i Voksenudvalget har administrationen forespurgt Trafik-,
Bygge og Boligstyrelsen og kommunes egen revision (BDO), om man vil kunne betragte hele det nye ganga-
real som værende et serviceareal, hvorved den samlede udgift for gangarealet vil påhvile kommunen.
Såvel tidligere som den nye henvendelse til de to instanser vedlægges som bilag.
Der foreligger nu svar fra Styrelsen. Svaret vedlægges som bilag.
Af svaret fra Styrelsen fremgår det, at:
Styrelsen ikke har mulighed for at gå ind i den konkrete sag.
Styrelsen henviser til reglerne i BBR loven, og at den rette myndighed her er SKAT.
Styrelsen bekræfter, at generelt gælder det, at gangarealer mellem bolig og servicedel fordeles med
lige store dele mellem boligerne og servicearealet. For nærmere oplysning herom henvises til SKAT.
Styrelsen for så vidt angår regler om lejefastsættelse henviser til § 9 i bekendtgørelse om lov af leje
af almene boliger m.v., hvoraf det fremgår, at lejen fastsættes efter balanceprincippet og boligernes
indbyrdes brugsværdi, jf. lovens § 9 stk. 1 og 2.
Styrelsen finder, at hvorvidt et ændret areal og fordelingen heraf indebærer en ændring af boligernes
indbyrdes brugsværdi, og det indbyrdes forhold mellem boligerne og servicearealet herom, er op til
kommunen at vurdere. Til grund herfor kan kommunen bl.a. lægge en vurdering af størrelsen af de
udvidede arealer og kvaliteten, herunder anvendelsen af arealet. På baggrund heraf kan kommunen
fastsætte en regulering af lejen, hvis der er behov for dette.
Der foreligger nu også svar fra BDO. Svaret vedlægges som bilag.
Af svaret fra BFO fremgår det, at:
Der i det konkrete tilfælde ikke umiddelbart forekommer arealer, der enten kan placeres som henhø-
rende specifikt til beboelses- eller servicearealet.
Der bør henses til, hvilke fordelingsprincipper mellem boligdel og servicedel Billund Kommune i øvrigt anven-
der for sine almene plejecentre for at overholde lighedsgrundsætningen.
Kommunen ikke må betale for arealer, som efter deres funktion anvendes som boligarealer.
En anden fordeling end den sædvanlige på 50%/50 % mellem beboelse og service er formentligt i strid med
tidligere vejledende udtalelse fra EBST (Erhvervs- og Byggestyrelsen).
En anden fordeling end den sædvanlige 50%/50 % mellem beboelse og service således er behæftet med en
standspunktsrisiko.