Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2031529_0001.png
MINISTEREN
Social -, Indenrigs- og Børneudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. marts 2019
2018-6778
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Social -, Indenrigs- og Børneudvalget har i brev af 14. december 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Troels Ravn (S).
Spørgsmål 160:
Vil ministeren på baggrund af sagen om store huslejestigninger på det kommu-
nale plejecenter Frihavnen i Vorbasse og de generelle spørgsmål, sagen som
helhed rejser i forhold til praksis i den almene boligsektor, indhente en redegø-
relse om kommunens syn på sagen, herunder for hvordan kommunen som ejer
har påset dels en forsvarlig drift, dels at gældende regler overholdes? Såfremt
ministeren indhenter redegørelsen, bedes den oversendt til udvalget. Der hen-
vises bl.a. til artiklen fra den 10. oktober 2018
”Frihavnen
får igen huslejestig-
ning - der er ingen vej udenom”
fra
Jydske Vestkysten.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har på baggrund af spørgsmålet den 17. de-
cember 2018 og opfølgende den 20. februar 2019 anmodet Billund Kommune
om en redegørelse vedrørende sagen, herunder om, hvordan kommunen som
ejer har påset dels en forsvarlig drift, dels at gældende regler overholdes. Sty-
relsen har modtaget de efterspurgte redegørelser fra kommunen den 7. februar
2019 (dateret d. 20. december 2018) og supplerende den 25. februar 2019.
Redegørelserne vedlægges til udvalgets orientering. Redegørelserne omfatter
tillige de af kommunen fremsendte bilag.
Styrelsen kan endvidere vejledende oplyse, at i henhold til § 78 i bekendtgørel-
se nr. 70 af 31. januar 2018 om drift af almene boliger skal regnskabsaflæggelse
for kommunalt ejede almene ældreboliger ske efter regler, der fastsættes af
kommunalbestyrelsen. Endvidere gælder ifølge bekendtgørelsens § 100, at re-
vision af regnskaber for kommunalt ejede almene ældreboliger sker efter regler
for revision af kommunernes virksomhed, som er fastsat i lov om kommuner-
nes styrelse.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om ministeren på baggrund af sagen om store huslejestigninger på det kommunale plejecenter Frihavnen i Vorbasse og de generelle spørgsmål, sagen som helhed rejser i forhold til praksis i den almene boligsektor, vil indhente en redegørelse om kommunens syn på sagen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2031529_0002.png
Lejen i kommunalt ejede almene ældreboliger fastsættes efter balancelejeprin-
cippet, således at lejen sammen med afdelingens øvrige indtægter til enhver tid
kan afholde de udgifter, der er forbundet med driften, herunder foreskrevne
bidrag og henlæggelser.
I tilfælde af underskud på driften i en almen afdeling med kommunalt ejede
ældreboliger skal dette budgetteres afviklet i de nærmest følgende regnskabsår.
Skønnes det påkrævet for boligernes videreførelse, kan negativ saldo dog afvik-
les over højest 10 år.
I henhold til de regler, der gælder for kommunernes styrelse, fastsætter kom-
munalbestyrelsen selv retningslinierne for sit tilsyn af sine almene ældreboli-
ger. Hvis kommunen overlader administrationen af sine almene ældreboliger
til en almen boligorganisation, ændrer dette ikke på kommunens forpligtelse til
at sikre en forsvarlig drift af boligerne, og at gældende regler på området over-
holdes.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at svaret her inklusive bilag, i overensstemmelse med
økonomi- og indenrigsministerens svar på SOU alm. del spørgsmål nr. 159 af d.
7. januar 2019 vil blive fremsendt til Ankestyrelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen