Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2023931_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2741
Doknr.
73609
Dato
01-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 11. december 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 154 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 154:
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget hver af de 98 kommuner vil få i forhøjet tilskud
hvert år fra 2020-2022 og akkumuleret, hvis udgiftslofterne følger med det demografi-
ske træk i forhold til, at udgiftslofterne fastholdes på 2019-niveau og udgiftslofterne
årlig reduceres med 0,5 mia. kr.?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Finansministeriet. Finansministeriet har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig
til:
”Det
er ikke meningsfuldt at foretage en konsekvensberegning for tilskud til hver af de
98 kommuner ved en opregning af det samlede kommunale udgiftsloft med væksten i
det mekanisk beregnede demografiske træk frem til 2022.
Det hænger bl.a. sammen med, at opgørelsesprincipperne for det offentlige forbrug i
nationalregnskabet
som ligger til grund for beregningen af det demografiske træk
afviger fra opgørelsen af de kommunale serviceudgifter. De kommunale serviceudgif-
ter omfatter således andre af nationalregnskabets udgiftstyper end offentligt forbrug,
herunder indkomstoverførsler, subsidier, investeringer mv., ligesom det offentlige
forbrug i kommunerne bl.a. indeholder visse udgifter på beskæftigelsesområdet, som
ikke indgår i afgrænsningen af de kommunale serviceudgifter.
Derudover bemærkes, at praksis i Danmark er, at rammerne for den kommunale øko-
nomi fastlægges årligt. Siden budgetlovens vedtagelse er der hvert år foretaget en ju-
stering af det kommunale udgiftsloft for det kommende år baseret på det udgiftsni-
veau, som regeringen og KL har aftalt i forbindelse med de årlige økonomiforhandlin-
ger. Det kommunale bloktilskud fastsættes derfor ligeledes årligt, så det sikrer finan-
siering af det udgiftsniveau, som regeringen og KL har aftalt i forbindelse med økono-
miforhandlingerne,
jf. svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr.
155 (alm. del) af 11. december 2018.
Det skal samtidig understreges, at det demografiske træk ikke opgøres på enkeltkom-
muner, og at den kommunale budgetlægning og koordineringen heraf under KL af
gode grunde ikke følger en mekanisk udgiftsnøgle, hvor hver kommunes serviceudgif-
ter mekanisk fremskrives med en opgørelse af et demografisk træk. Dette hænger bl.a.
sammen med, at det demografiske træk er et mekanisk og beregningsteknisk mål, som
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om, hvor meget hver af de 98 kommuner vil få i forhøjet tilskud hvert år fra 2020-2022 og akkumuleret, hvis udgiftslofterne følger med det demografiske træk i forhold til, at udgiftslofterne fastholdes på 2019-niveau og udgiftslofterne årlig reduceres med 0,5 mia. kr., til økonomi- og indenrigsministeren
2023931_0002.png
ikke tager højde for fx muligheder for bedre ressourceanvendelse og produktivitets-
fremskridt i bl.a. kommunerne, og at der lokalt vil være forskellige politiske priorite-
ringer ud fra lokale ønsker og behov.
Væksten i det demografiske træk er således et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor
meget ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger
er fastholdt uændret.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Det demografi-
ske træk anvendes primært som et element i en langsigtet holdbarhedsberegning, og
opgørelsen er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det konkrete udgiftstræk i de
enkelte år, navnlig ikke på særskilte udgiftsområder eller sektorer, og er heller ikke
udtryk for udgifter, der skal findes konkret finansiering til.
Opgørelsen af det demografiske træk tager som nævnt bl.a. ikke højde for mulige pro-
duktivitetsforbedringer i den offentlige sektor, og at der lokalt vil være forskellige
politiske prioriteringer ud fra lokale ønsker og behov. Det er et politisk valg, hvordan
der prioriteres mellem tilførsel af flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter eller
andre prioriteringer. Således kan de historiske udgiftsniveauer, som ligger til grund for
beregningen af det demografiske træk, være udtryk for en politisk prioritering, god
såvel som mindre god styring, lokale behov og ønsker mv.”
Det bemærkes i forlængelse heraf, at den konkrete størrelse af bloktilskuddet til kom-
munerne for det enkelte år afhænger af kommunernes indtægter fra skat mv. for det
pågældende år og det aftalte udgiftsniveau for det pågældende år. Bloktilskuddet bli-
ver fastsat, så det sammen med skatteindtægter mv. kan finansiere det aftalte udgifts-
niveau.
Bloktilskuddet fordeles til kommunerne på grundlag af årlige opgørelser af kommu-
nernes udgiftsbehov, skattegrundlag og indbyggertal. Disse opgørelser opdateres årligt
forud for fordelingen af tilskuds- og udligningsbeløb for det pågældende år. Den sene-
ste opgørelse er foretaget i juni 2018 til brug for beregningen af tilskuds- og udlig-
ningsbeløb for kommunerne for 2019.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har således ikke grundlaget for en beregning af
kommunefordelte tilskud i årene 2020-2022.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2