Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1993635_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6692
Doknr.
643313
Dato
20-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har d. 7. december 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 149 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 149:
Vil ministeren oplyse, hvordan hun vil sikre, at kommunerne lever op til deres
ansvar for god sagsbehandlingspraksis med udgangspunkt i den relevante fag-
lige indsigt? Spørgsmålet stilles som opfølgning på åbent samråd om kommu-
nernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn den 6. december 2018
(besvarelse af samrådsspørgsmål G).”
Svar:
Der er igangsat en række initiativer, der skal sikre, at kommunerne leverer
sagsbehandling af god kvalitet.
Jeg har som bekendt iværksat en ny praksis, hvor Børne- og Socialministeriet
hvert år udgiver Danmarkskort over kommunernes omgørelsesprocenter, som
synliggør, hvor mange sager hver enkelt kommune får ændret eller hjemvist på
det sociale område.
Desuden har vi med satspuljeaftalen for 2018 afsat midler til en handlingsplan
til knap 54 mio. kr. til at styrke kommunernes sagsbehandling. Heri indgår
blandt andet, at kommunerne er blevet forpligtet til at behandle Danmarkskor-
tene på et årligt møde i kommunalbestyrelsen.
Det er også blevet aftalt at opruste og permanentgøre taskeforcen på handi-
capområdet, herunder at reservere to længerevarende forløb pr. år til kommu-
ner, hvor der blandt andet på baggrund af danmarkskortet er behov for en di-
rekte henvendelse til kommunalbestyrelsen med et tilbud om, at der igangsæt-
tes et målrettet taskforceforløb med henblik på at understøtte god sagsbehand-
lingspraksis i kommunen.
Derudover kan der henvises til svar på SOU alm. del spørgsmål 148, hvor det
fremgår, at de kommunale sagsbehandlerne også har mulighed for at kontakte
Ankestyrelsen eller VISO for at få generel rådgivning eller hjælp til konkrete sa-
ger. Kommunerne har desuden også altid mulighed for at rette henvendelse til
Socialstyrelsen, som løbende udsender opdateret viden om metoder, der vir-
ker, viden om specifikke målgrupper og hjælp og støtte til kommunernes sags-
behandling.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne lever op til deres ansvar for god sagsbehandlingspraksis med udgangspunkt i den relevante faglige indsigt, til børne- og socialministeren
1993635_0002.png
I august i år offentliggjorde Socialstyrelsen eksempelvis en ny håndbog om ud-
redningsmetoden ICS og det særlige udredningsværktøj på børnehandicapom-
rådet. Håndbogen er et praktisk redskab, sagsbehandlerne kan bruge, når den
nye, enkle ICS-model træder i kraft den 1. januar 2019. I forbindelse med udgi-
velsen af håndbogen blev der også lanceret nogle nye skabeloner for sagsbe-
handlingen - blandt andet skabeloner for børnefaglige undersøgelser på hen-
holdsvis børnehandicapområdet og området for udsatte børn.
Alle disse initiativer er samlet set med til at styrke den kommunale sagsbe-
handling, som kommunerne har ansvaret for at levere til borgerne.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2