Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1985247_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Tale til brug ved samråd G om SOU
alm. del om trusler om anbringelser
af børn med autisme.
6. december 2018 kl. 12-13
Ca. 11-12 minutter
FT S-092
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
Samrådsrådsspørgsmål G stillet af Karina Adsbøl (DF)
og Pernille Bendixen (DF).
”Det fremgår af artiklen på tv2fyn.dk ”Autismeforening:-
Kom-
muner truer med anbringelse for at lukke munden på foræl-
drene” fra den 9. november 2018, at et stigende antal foræl-
dre til autistiske børn oplever, at kommunen sår tvivl om de-
res forældrekompetence og truer med anbringelser af deres
børn udenfor hjemmet, hvis de beder kommunen om hjælp.
Hvad er ministerens holdning til de problemstillinger, der rej-
ses i artiklen, og er ministeren enig i, at der er en stigende
tendens til, at kommuner træffer afgørelse om anbringelse
af et barn/ung, der har behov for støtte, fremfor at yde den
hjælp forældrene efterspørger, og hvad mener ministeren
kan være årsagen? Vil ministeren desuden redegøre for,
hvad hun agter at gøre ved det?
https://www.tv2fyn.dk/artikel/autismeforening-kommuner-
truer-med-anbringelse-lukkemunden-paa-foraeldrene”
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/12-18 om kommunernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for invitationen til dette
samråd og dermed for muligheden for at drøfte denne alvor-
lige sag med udvalget.
Jeg er nemlig meget bekymret over de historier, som i den
seneste tid har været fremme i pressen om, at forældre til
børn med autisme føler sig truet med anbringelser af kom-
munerne. I den konkrete sag bliver jeg simpelthen så trist til
mode, når jeg læser Magnus’ mor beskrivelse af hendes søn
–og
den svære kamp, hun har med sin kommune.
Derfor er jeg også glad for at få lejlighed til svare på, hvad
min holdning er til denne sag, og om jeg er enig i, at der er
en stigende tendens til, at kommunerne tvangsanbringer
børn. Til sidst vil jeg slutte af med at svare på, hvad jeg vil
gøre ved problemstillingen.
[Ikke acceptabelt, at forældre føler sig truet]
Jeg håber ikke, at der er nogle her i udvalget, der er i tvivl
om min holdning til denne sag. For det er slet ikke accepta-
belt, at forældre
når de rækker hånden ud til kommunerne
for at få hjælp
oplever, at de bliver mødt af trusler om at få
tvangsfjernet deres børn.
Og som børne- og socialminister tager jeg Autismeforenin-
gens anklager mod kommunerne meget alvorligt.
Anbringelser skal altid være sidste udvej
så selvfølgelig må
kommunerne ikke afvise ansøgninger om anden hjælp ved
bare at henvise til, at barnet kan blive anbragt. Kommunerne
skal sørge for den nødvendige hjælp og støtte til familierne
og de skal sikre en ordentligt dialog med forældrene, om alle
de støttemuligheder der er.
Derfor er det også kun på sin plads, at KL har været ude
og afvise, at kommunerne truer forældre med at tvangsfjerne
deres børn. Om jeg så synes, at det er en tilstrækkelig reak-
tion fra KL, vil jeg komme tilbage til sidst i min tale.
[Børnefaglige undersøgelser og anbringelser]
I den konkrete sag om Magnus nævner både Autismefor-
eningen og Magnus’ mor, at Odense kommune har valgt at
lave en forældrekompetenceundersøgelse. Og foreningen
nævner, at den generelt set oplever, at flere kommuner brin-
ger undersøgelse af forældrenes kompetencer og tvangsan-
bringelse i spil.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/12-18 om kommunernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn, til børne- og socialministeren
I nogle sager om støtte til familier med børn med autisme vil
det kunne være relevant at lave en børnefaglig undersøgelse
af barnet og dennes familie. Når kommunerne laver en bør-
nefaglig undersøgelse, skal de blandt andet vurdere foræl-
drenes kompetencer
både set i forhold til barnet med et
handicap, men også i forhold til eventuelle søskende.
Derudover er det vigtigt for mig at understrege, at hvis kom-
munerne vælger at udarbejde en børnefaglig undersøgelse
er det selvfølgelig helt afgørende, at kommunen forklarer for-
ældrene, hvorfor de gør det. Forældrene må aldrig stå til-
bage med en fornemmelse af, at den børnefaglige undersø-
gelse skal tjene til at underkende dem som forældre eller au-
tomatisk er en optakt til en anbringelse. For det behøver be-
stemt ikke at være tilfældet.
Det er helt afgørende for forældrenes oplevelse af mødet
med kommunen, at kommunen sikrer en tæt dialog med for-
ældrene og en fleksible og målrettet støtte til familien. Det
gælder i alle sager. Men det gælder selvfølgeligt særligt i de
svære sager, hvor barnets behov har udviklet sig på en
måde, så barnet ikke kan bo hjemme, og hvor en anbrin-
gelse er den bedste løsning for både barnet og familien.
[Styrket retssikkerhed for forældre i anbringelsessager]
Anbringelse uden samtykke er en meget indgribende foran-
staltning. Derfor sikrer reglerne også, at kommunerne ikke
bare uden videre kan anbringe børn uden forældrenes sam-
tykke. Det kræver, at der er
åbenbar risiko for barnets sund-
hed eller udvikling,
og en sådan afgørelse kan alene træffes
af børn og unge-udvalget, hvor der bl.a. sidder en dommer
og to børnesagkyndige. Og der er gratis advokatbistand un-
der hele sagens behandling og fri prøvelse ved både Anke-
styrelsen og domstolene.
Og netop, fordi retssikkerheden for forældrene er så vigtig,
har jo også i efterårets satspuljeforhandlinger aftalt en række
tiltag, der skal styrke forældrenes retssikkerhed i anbringel-
sessager yderligere.
For det første
har vi afsat midler til at få lavet reviderede ret-
ningslinjer om forældrekompetenceundersøgelser, så de bli-
ver mere ensartet anvendt af kommunerne.
For det andet
har vi besluttet at lave en lovændring, hvor det
altid skal være en autoriseret psykolog, som kommunen skal
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/12-18 om kommunernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn, til børne- og socialministeren
1985247_0004.png
anvende, hvis de vælger at lave en psykologisk undersø-
gelse af forældrene.
Og
for det tredje
har vi besluttet en lovændring, hvor en ind-
stilling fra den kommunale forvaltning til børn og unge-udval-
get om anbringelse uden samtykke altid skal indeholde en
særskilt vurdering af forældrenes kompetencer ift. at hånd-
tere barnets udfordringer. Det vil styrke retssikkerheden i an-
bringelsessager markant.
[Stigende tendens til anbringelser
–ikke
hjælp og støtte]
På spørgsmålet om, hvorvidt der er en stigende tendens til,
at kommunerne tvangsfjerner børn i stedet for at tilbyde den
hjælp og støtte forældrene efterspørger, er det korte svar, at
jeg ikke kan konkludere noget om den helt aktuelle udvikling
i antallet af anbringelser, da vi ikke har data for hverken
2017 eller 2018 endnu.
De seneste tal, som Børne- og Socialministeriet har til rådig-
hed, er fra 2016.
Disse tal viser, at der ved udgangen af 2016 var anbragt ca.
1.000 børn og unge med autisme, hvilket svarer til ca. 9 pct.
af alle anbragte børn og unge i alderen 0-17 år.
Vi har også set på udviklingen i anbragte børn og unge i pe-
rioden 2010-2016. Her viser tallene en stigning på hele 46
procent i antallet af børn og unge, der er anbragt uden for
hjemmet, og som har en diagnose for autisme.
Det lyder jo meget voldsomt og umiddelbart foruroligende,
Men her er det vigtigt at se den større sammenhæng. Stig-
ningen i antallet af børn med autisme-diagnosen, som
ikke
er anbragt, er således på hele 67 % - altså betydeligt større
end stigningen i antallet af anbringelser for denne gruppe af
børn.
Tallene viser, at ca. 2/3 dele af de anbragte børn med au-
tisme bliver anbragt på en døgninstitution eller et opholds-
sted. Blandt de øvrige børn og unge, der bliver anbragt, er
der markant flere, der bliver anbragt i plejefamilier. Dette kan
ses som en indikation på, at børn med autisme har et stort
behov for hjælp og støtte, som det er svært at imødekomme
inden for en families rammer.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/12-18 om kommunernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn, til børne- og socialministeren
Fordi tallene som sagt er fra 2016, kan jeg som nævnt ikke
sige noget om, hvad der er sket de seneste måneder, hvor
forældrene er kommet på banen med deres kritik af kommu-
nerne.
Hverken tallene fra 2016 eller de kommende tal fra anbrin-
gelsesstatistikken kan vise noget om, hvorvidt kommuner
vælger at anbringe børnene i stedet for at imødekomme for-
ældrenes ønsker om hjælp og støtte.
Jeg kan være bekymret for, at en række af de sager måske
beror på dårlig kommunikation, hvor forældrene føler sig
presset og føler sig truet af kommunen. Fx at de føler, at
kommune vil fjerne barnet, når kommuner ønsker at iværk-
sætte en børnefaglig undersøgelse, men hvor kommunen
ønsker at lave undersøgelsen for at kunne få et bedre billede
af, hvordan familien skal støttes.
Og her bliver kommunerne altså nødt til at tage ansvaret for
en god dialog med forældrene på sig.
For det er jo faktisk en positiv nyhed, hvis flere kommuner la-
ver børnefaglige undersøgelser, som jo netop er et rigtigt
godt værktøj til at sætte barnets behov i centrum.
[Afrunding: Opfordring til KL]
Som socialminister er det afslutningsvis vigtigt at slå fast
med syvtommersøm, at forældre til børn med handicap al-
drig må komme i en situation, hvor de tøver med at hen-
vende sig til kommune om hjælp, fordi de er bange for, at
kommunen vil true med at anbringe deres barn.
Og jeg vil også opfordre de forældre, som konkret oplever
mødet med sagsbehandlerne som truende eller afvisende, til
at tage fat i deres lokale byråd og borgmestre.
Og jeg har også allerede rettet henvendelse til KL og kraftigt
opfordret dem til at invitere Autismeforeningen til en hurtig og
tæt dialog om de meget alvorlige anklager, foreningen rejser.
Endelig har jeg også besluttet mig for at igangsætte en helt
ny undersøgelse, som skal afdække årsagerne til stigningen
i antallet af anbringelser uden samtykke
også særligt i for-
hold til anbringelser af børn og unge med funktionsnedsæt-
telser.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/12-18 om kommunernes vurdering af hjælp til familier med autistiske børn, til børne- og socialministeren
Det er min klare forventning, at vi med den nye undersø-
gelse, min henvendelse til KL og
ikke mindst - vores drøf-
telser i dag, har sendt et klart signal om, at vi følger anbrin-
gelsesområdet tæt og på ingen måde vil acceptere, hvis for-
ældre til børn med handicap føler sig truet af deres kom-
mune.
Tak for ordet.
6