Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1990312_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6625
Doknr.
643677
Dato
17-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. december 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 139 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 139:
”Vil
ministeren kommentere henvendelserne fra Henriette Spengler af 7. no-
vember og 14. november 2018, jf. SOU alm. del
bilag 47 og 54, og vil mini-
steren i den forbindelse redegøre for, hvorvidt hun er indstillet på at indføre lov-
hjemmel til, at en handlekommune på bosteder og lign. kan tillade aflåsning af
skabe og skuffer hos eksempelvis udviklingshæmmede borgere, når dette vur-
deres at være
gavnligt for den enkelte i afgrænsede perioder?”
Svar:
Jeg vil starte med at sige, at dette er et meget svært område, fordi det handler
om at skabe den rette balance mellem på den ene side hensynet til borgerens
selvbestemmelsesret og på den anden side plejepersonalets pligt til at drage
omsorg for borgeren. Det er en rigtig svær balance, og derfor skal vi hele tiden
fra politisk side forsøge at finde den rigtige måde at skrue reglerne sammen på,
så de kan sikre denne balance.
Når en voksen borger med handicap bor på botilbud, betragtes borgerens væ-
relse som borgerens eget hjem. Borgeren har derfor som udgangspunkt ret til
at bestemme over sine ting i værelset. Hvis personalet på botilbuddet låser lå-
gen til borgerens tøjskab, vil der derfor være tale om et indgreb i borgerens
selvbestemmelsesret, og sådanne indgreb kan kun foretages, hvis der er hjem-
mel til det i servicelovens magtanvendelsesregler.
Udgangspunktet for servicelovens magtanvendelsesregler er, at plejepersona-
let så vidt muligt altid skal løse uhensigtsmæssige situationer med en social-
pædagogisk indsats. Servicelovens kapitel 24 indeholder så hjemmel til, at der,
som sidste udvej, kan foretages en række bestemte indgreb i borgerens selv-
bestemmelsesret. Disse indgreb går hovedsageligt ud på at beskytte borgeren
mod personskade. Aflåsning af låger til tøjskabe er ikke et af de indgreb, der er
hjemmel til. De konkrete problemer, som Henriette Spengler oplyser, at hendes
søn har, skal derfor løses med socialpædagogiske indsatser af personalet.
Jeg kan godt forstå, at man som pårørende kan synes, at reglerne er strenge.
Ikke desto mindre er der tale om regler, der er skabt for at beskytte borgernes
ret til privatliv og selvbestemmelse.
Som udvalget ved, forhandlede ældreministeren og jeg tidligere på året med
Folketingets partier om at ændre magtanvendelsesreglerne, hvilket resulterede
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om at kommentere henvendelserne fra Henriette Spengler af 7/11-18 og 14/11-18, til børne- og socialministeren
1990312_0002.png
i to politiske aftaler, som blev indgået den 31. august 2018 mellem alle Folke-
tingets partier på nær Enhedslisten. Under disse forhandlinger var der et stort
fokus på beskyttelse af borgernes retssikkerhed, og der blev udvist tilbagehol-
denhed med at give kommunerne hjemmel til at foretage indgreb i borgernes
selvbestemmelsesret. Problematikken om aflåsning af skabslåger var hverken
en del af forhandlingerne, de politiske aftaler eller det lovforslag, som skal ud-
mønte aftalerne, og som skal fremsættes til februar.
Jeg er af den klare opfattelse, at indførelse af en hjemmel, som den Henriette
Spengler foreslår, vil være at gå for vidt i forhold til at lade kommunerne gribe
ind i borgernes grundlovssikrede ejendomsret. For selvom der er tale om bor-
gere med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, så er der stadig
tale om voksne mennesker, der har rettigheder, som vi som politikere bør re-
spektere. Og jeg synes, at vi har fundet den helt rigtige balance i de aftaler om
magtanvendelse, som blev indgået i august.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2