Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2011576_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Økonomiforvaltningen
Koncernservice
NOTAT
Til Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
31. januar 2019
Sagsnr.
2019-0021787
Dokumentnr.
2019-0021787-1
Redegørelse vedr. forfaldne fakturaer i Københavns Kommune
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har bedt Københavns
Kommune om en redegørelse vedrørende ubetalte regninger, herunder
afklaring af, hvornår kommunens økonomisystem forventes fuldt
funktionsdygtigt, samt hvorvidt kommunen har en plan for
tilbagebetaling. Baggrunden for udvalgets spørgsmål er artiklen
”287
mio. kr. i restance: Københavns Kommune betaler ikke sine regninger
til tiden” i Berlingske d. 3. december 2018.
Status på restancer i Københavns Kommune
Den opgørelse af forfaldne købsfakturaer
restancer
på 287 mio. kr.
for Københavns Kommune, der refereres til i artiklen i Berlingske, er
opgjort pr. 18. september 2018. Beløbet er fordelt på i alt 11.589
fakturaer. Opgørelsen indgår i en rapport fra kommunens eksterne
revisor Deloitte og interne revision vedr. regnskabsføring,
forretningsgange og interne kontroller i 2018 fra november 2018.
Ses der alene på nedbringelsen af restancen på de 287 mio. kr., som
der henvises til i revisionsrapporten, er denne pr. 31. januar 2019
nedbragt til i alt ca. 0,2 mio. kr. fordelt på ca. 100 fakturaer.
Københavns Kommune har stort fokus på at betale sine regninger til
tiden, og der er gennemført en særskilt indsats for at nedbringe puljen
af forfaldne fakturaer i forbindelse med lukningen af kommunens
regnskab for 2018. Siden opgørelsen omfattet i revisionsrapporten er
der således sket en væsentlig positiv udvikling i antallet af nye
forfaldne fakturaer, og kommunens aktuelle restance pr. 31. januar
2019 udgør i alt ca. 39,2 mio. kr. fordelt på ca. 1.320 fakturaer.
Dette er inklusiv de resterende ca. 100 forfaldne fakturaer omfattet af
revisionsrapporten. Restancen er således i perioden nedbragt med i alt
ca. 248 mio. kr.,
jf. nedenstående tabel 1.
Der arbejdes fortsat
intensivt videre med at nedbringe denne yderligere.
Tabel 1. Udvikling i restancer i Københavns Kommune
Restancer i
mio. kr.
Restancer pr. 18. sept. 2018, jf.
revisionsrapport fra nov. 2018
Fald i restancer i perioden
18. sept. 2018 - 31. jan. 2019
287
247,8
Antal forfaldne
fakturaer
11.589
10.269
Team for Direktionsbetjening
af KS
Borups Allé 177
2400 København NV
EAN nummer
5798009809018
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om en redegørelse fra Københavns Kommune vedrørende ubetalte regninger, som beskrevet i artiklen 287 mio. i restance: Københavns Kommune betaler ikke sine regninger til tiden, den 3. december 2018 i Berlingske, til økonomi- og indenrigsministeren
2011576_0002.png
Restancer i alt pr. 31. jan. 2019
39,2
1.320
Implementering af nyt økonomisystem i Københavns Kommune
Årsagen til Københavns Kommunes høje restance i september 2018
skyldes blandt andet en række tekniske udfordringer med kommunens
nye økonomisystem, hvilket nu er løst i samarbejde med leverandøren.
Kommunens fakturaflowsystem er derfor nu fuldt funktionsdygtigt.
Herudover er der gennemført indsatser i kommunens forvaltninger for
at sikre fuld implementering af nye arbejdsgange, som er blevet
ændret med det nye system. Dette omfatter blandt andet ændringer i
processen for fakturabehandling, hvor der er mulighed for behandling
af fakturaer via forskellige indgange til systemet samt ændringer i
advis-funktionen.
Derudover har det stort fokus i topledelsen, at Københavns Kommune
betaler sine regninger til tiden, hvorfor der er udviklet relevant
ledelsesinformation samt indført tæt opfølgning på udvikling af
kommunens restancer på direktionsniveau i alle forvaltninger. Dette
med henblik på løbende at sikre, at fakturaer fordeles og godkendes
rettidigt og med rette kvalitet. Det er kommunens klare vurdering, at
fakturaer med det nye system og dertilhørende optimerede
administrative processer vil blive håndteret mere effektivt, så
Københavns Kommune fremadrettet vil kunne overholde sin
forpligtelse overfor kommunens leverandører.
Københavns Kommune er både i størrelse og kompleksitet en af
landets allerstørste virksomheder, og implementeringen af det nye
økonomisystem har således været en stor it- og forandringsopgave for
kommunen. Implementeringen er dog overordnet gået som planlagt, er
sket til tiden og indenfor det planlagte budget.
Det er selvsagt beklageligt, at kommunen ikke har overholdt
betalingsfristen overfor kommunens leverandører, og det skal
understreges, at det har højeste prioritet for Københavns Kommune at
betale sine regninger til tiden. Derfor fortsættes den intensiverede
indsats i 2019, og udviklingen følges tæt med henblik på at kunne
målrette initiativer i forvaltningerne yderligere. I kølvandet på en it-
implementering i denne størrelsesorden har det dog været nødvendigt
med en periode til konsolidering af system og arbejdsprocesser.
Københavns Kommune har fortsat fuldt fokus på at komme helt i mål.
Side 2 af 2