Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5082
Doknr.
641303
Dato
20-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. december 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 134 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard
Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 134:
”Vil ministeren oplyse, om
der er forskel på administrationen og kravene til til-
sagn om tilskud fra SATS-puljen, eller om alle er underlagt samme krav?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådet den 29. november 2018 om
Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kritik af forvaltningen af satspuljen, jf.
SOU alm. del
– samrådsspørgsmål F.”
Svar:
Kravene til modtagere af tilskud under Børne- og Socialministeriets område
fremgår af den enkelte bekendtgørelse og tilskudsbrevet, hvor der gives tilsagn
om tilskud, samt evt. medfølgende bilag. Kravene vedrører udbetaling af til-
skuddet, anvendelse ift. aktiviteter og formål, regnskab, tilbagebetaling, afrap-
portering mv.
Der er ikke i sig selv særlige krav til tilskudsmodtagerne, når tilskudsmidlerne
kommer fra satspuljen. Kravene følger af bekendtgørelser, finanslovens an-
mærkninger og politiske aftaler. Såfremt der fremgår særlige krav vedrørende
tilskud i den satspuljeaftale, hvor der er afsat midler til tilskud, vil dette være af-
spejlet i den enkelte bekendtgørelse og tilskudsbrevet.
Da uforbrugte satspuljebevillinger frem til opsigelsen af satspuljeforliget fra
2015 skal tilbageføres til satspuljen og ikke bortfalde til statskassen, følger mi-
nisteriet særskilt op på bevillinger på finansloven til satspuljeinitiativer. Disse
krav til opfølgning har dog ikke betydning for de krav, der stilles, når der gives
tilsagn om tilskud jf. ovenfor.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1