Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018-5388
Doknr.
622211
Dato
31-10-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 8. oktober 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 13 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Nu er forældrene
frikendt: Hjalte var
tvangsanbragt i månedsvis” bragt den 5. oktober 2018 på Fyens.dk og rede-
gøre for, hvilke konsekvenser det har, når en kommune uberettiget tvangsan-
bringer et barn uden at have undersøgt sagen til bunds?
Svar:
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, og jeg har heller ikke kendskab
til sagen, udover hvad der er fremgået af medierne. Men ud fra mediernes be-
skrivelser ser det dog ud som en trist sag, der har haft meget indgribende kon-
sekvenser for hele familien.
Generelt er reglerne på området sådan, at når en kommune modtager en un-
derretning eller på anden vis får oplysninger, der betyder, at der er mistanke
om, at forældrene udøver vold mod et barn, skal kommunen altid foretage en
faglig vurdering af, hvordan der videre skal handles.
Kommunen skal således afgøre, hvor barnet skal opholde sig, mens mistanken
om vold undersøges; enten anbringes barnet uden for hjemmet, og dermed ad-
skilles barn og forældre, ellers bliver barnet boende hos forældrene for at
undgå denne adskillelse.
Der er tale om en meget indgribende afgørelse for både barn og forældre, som
indebærer en dilemmafyldt kommunal vurdering. Serviceloven forudsætter ge-
nerelt, at kommunen i sager om særlig støtte til børn har fokus på både barnets
og familiens samlede situation. Med Overgrebspakken, som trådte i kraft 2014,
blev det understreget, at når der er mistanke om vold og overgreb, skal barnets
sikkerhed altid være hovedfokus. Derfor skal kommunen reagere hurtigt i så-
danne situationer og vægte hensynet til beskyttelsen af barnet højest.
Vurderer en kommune, at det er nødvendigt at anbringe barnet uden for hjem-
met, mens en situation undersøges, vil det ofte ske ved en anbringelse uden
forældrenes samtykke. Kriteriet for, hvornår man kan anbringe et barn uden
forældrenes samtykke, er, at der vurderes at være
ӌbenbar risiko for alvorlig
skade på barnets eller den unges sundhed eller udvikling”,
jf. servicelovens §
58. Der skal således være tungtvejende grunde til, at kommunen anbringer et
1