Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1989361_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6571
Doknr.
643543
Dato
14-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 30. november 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 123 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 123:
”Vil ministeren kommentere
henvendelsen fra T.Ø. vedr. en sag om tvangs-
adoption, jf. SOU alm. del
– bilag 76 (fortroligt bilag)?”.
Svar:
I spørgsmålet henvises der til en henvendelse om en konkret sag om adoption,
som jeg finder det rigtigst ikke at kommentere på konkret. Dog har jeg noteret
mig, at den konkrete sag efter det oplyste er behandlet som en adoption med
samtykke fra barnets forælder. Efter det oplyste, har forælderen ikke forstået
retsvirkningerne af en adoption.
Jeg kan i den forbindelse generelt oplyse, at det er en grundlæggende betin-
gelse for at gennemføre en adoption, at adoptionen vurderes at være bedst for
barnet. Dette følger af adoptionslovens § 2.
Det fremgår af adoptionslovens § 7, at adoption af et barn under 18 år, kræver
samtykke fra forældrene. Det følger videre af adoptionslovens § 8, at dette
samtykke skal afgives skriftligt under personligt fremmøde for Statsforvaltnin-
gen, og at forældrene skal være vejledt om adoptionens og samtykkets rets-
virkninger, inden samtykket modtages.
En forælder skal inden afgivelse af samtykke til adoptionen have modtaget vej-
ledning i et sådant omfang, at den pågældende er i stand til at vurdere, om
samtykke skal afgives. Omfanget af den vejledning, der skal ydes, beror på en
konkret vurdering.
Statsforvaltningen skal i forbindelse med vejledningen sikre, at de involverede
parter får tilstrækkelig orientering om retsvirkningerne af adoptionen, af sam-
tykket og af andre retlige forhold i tilknytning til adoptionen, jf. § 8 i adoptions-
bekendtgørelsen. Dette omfatter en mere juridisk orienteret vejledning og her-
under vejledning om, at retsforholdet mellem barnet og den biologiske slægt
bortfalder, vejledning om mulighederne for ophævelse af adoptionen, jf. adopti-
onslovens kapitel 3, og vejledning om at samtykket som udgangspunkt frit kan
tilbagekaldes, indtil adoptionen bevilliges. Der skal desuden informeres om, at
der i helt særlige tilfælde kan fastsættes samvær eller anden form for kontakt
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: MFU spm. om at kommentere henvendelsen fra T.Ø. vedr. en sag om tvangsbortadoption, jf. SOU alm. del – bilag 76 (fortroligt bilag), til børne- og socialministeren
1989361_0002.png
efter adoptionen, navnlig hvis barnet forud for adoptionen havde samvær eller
anden kontakt med den, der anmoder om samvær, jf. forældreansvarslovens §
20 a.
Det fremgår af adoptionsvejledningens punkt 6.2.5., at Statsforvaltningen i for-
bindelse med den juridiske vejledning til barnets forældre skal være opmærk-
som på, at det ikke er tilstrækkeligt alene at oplyse om de juridiske retsvirknin-
ger. Reglerne må forklares på en sådan måde, at forældrene er i stand til at
forstå og overskue konsekvenserne og rækkevidden af adoptionen og af sam-
tykket.
Et samtykke til adoption kan som udgangspunkt tilbagekaldes, indtil bevillingen
er meddelt. Adoptionsbevilling kan imidlertid meddeles, hvis tilbagekaldelsen
under særlige hensyn til barnets bedste ikke er rimeligt begrundet, jf. adopti-
onslovens § 9, stk. 1.
Når en sag om adoption behandles efter adoptionslovens § 9, stk. 1, følger en
række regler og procedurer, der tilsammen skal værne om retssikkerheden for
barnet og forældrene. Eksempelvis følger det af adoptionslovens § 15 a, at
Statsforvaltningen skal beskikke en advokat for barnet og tilbyde forældrene
advokatbeskikkelse. Advokatbeskikkelsen er uafhængig af forældrenes økono-
miske forhold. Derudover kan Statsforvaltningens beslutninger i medfør af
adoptionslovens § 9, indbringes for retten, jf. adoptionslovens § 11, stk. 3.
For så vidt angår barnets bedste i sager om adoption henviser jeg til min be-
svarelse af 6. december 2018 af SOU alm. del
spm. 97.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Nr. 1. Besvarelse af 6. december 2018 af SOU alm. del
spm. 97.
2