Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 2532
Doknr.
52912
Dato
04-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 29. november 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 119 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 119:
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren påtænker at indlede en tilsynssag, så-
fremt kommunerne ikke følger gældende lovgivning vedr. retten til individuel handi-
capkørsel. Der henvises også til svar fra transport-, bygnings- og boligministeren om
implementering af kørselsordningen, TRU alm. del
–
svar på spm. 38.
Svar:
Jeg forventer selvfølgelig, at kommunerne overholder gældende lovgivning.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet, der har oplyst følgende:
”Trafikselskaberne
er lovfæstede kommunale fællesskaber med deltagelse af regioner-
ne og omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., i lov om
trafikselskaber (lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som senest ændret ved
lov nr. 315 af 25. april 2018).
§ 11 i lov om trafikselskaber fastsætter trafikselskabernes pligt til at etablere individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede på 18 år og derover og for blinde og
stærkt svagsynede på 18 år og derover. Ved svært bevægelseshæmmede forstås køre-
stolsbrugere og personer, der er bevilget ganghjælpemidler af kommunen. Ved blinde
og stærkt svagsynede forstås personer med en synsstyrke på 10 pct. (6/60) eller min-
dre samt personer med komplikationer
–
fx synsindskrænkning - der gør, at man ser
mindre end 10 pct.
Det er forudsat i forarbejderne til § 11 i lov om trafikselskaber, herunder ved den sene-
ste ændring af § 11, jf. lov nr. 315 af 24. april 2018, at det er kommunerne, der visiterer
brugere til individuel handicapkørsel efter de kriterier, der er fastsat i lovgivningen.
Visiteringen til individuel handicapkørsel er ikke et skøn, men en afgørelse baseret på,
om de objektive kriterier er opfyldte eller ej.
Der er ikke i lov om trafikselskaber eller i anden lovgivning fastsat regler om individu-
el klageadgang over kommunernes visitation til handicapkørsel efter lov om trafiksel-
skaber.”
Jeg kan generelt oplyse følgende om det kommunale tilsyn:
Det kommunale tilsyn i første instans varetages af Ankestyrelsen. Ankestyrelsen fører
tilsyn med, at kommunerne og kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommuner-