Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6429
Doknr.
642743
Dato
19-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. november 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 114 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ane Halsboe-Jørgen-
sen (S).
Spørgsmål nr. 114:
”Vil
ministeren i tabelform oplyse den gennemsnitlige udgift pr. barn for hhv.
alle vuggestuer og børnehaver (kommunale og private) fordelt på kommuner
og regioner for hvert år fra og med 2011 til senest tilgængelige tal i 2018?”
Svar:
Det er ikke på det foreliggende datagrundlag muligt at svare fyldestgørende på
spørgsmålet om den gennemsnitlige udgift pr. barn i henholdsvis vuggestue og
børnehave.
Der er i stedet taget udgangspunkt i de gennemsnitlige budgetterede udgifter
pr. barn i en fuldtidsplads i kommunale, selvejende og udliciterede daginstituti-
oner. Opgørelsen er baseret på kommunernes indberetning af takster pr. fuld-
tidsplads, forældrebetalingens andel af den budgetterede bruttodriftsudgift,
samt antallet af betalingsfri måneder. Opgørelsen medtager dermed ikke udgif-
ter, der ikke kan indgå i grundlaget for forældrebetalingen. Kommunernes ejen-
domsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, udgifter til administration,
sprogvurderinger og lignende indgår dermed ikke i opgørelsen.
Endvidere er vist kommunens driftstilskud pr. barn pr. fuldtidsplads i privatinsti-
tution. Det bemærkes, at kommunerne herudover skal yde et administrationstil-
skud og et bygningstilskud pr. barn i privatinstitution. Privatinstitutionerne fast-
sætter selv forældrebetalingen pr. barn. Børne- og Socialministeriet har ikke
oplysninger om forældrebetalingens størrelse i privatinstitution.
Opgørelsen dækker de budgetterede udgifter, som de er vedtaget i forbindelse
med budgettet for hvert af årene 2011-2018. Opgørelsen er vedlagt som bilag
1.
1