Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1984051_0001.png
Handlingsplan
til bekæmpelse
af hjemløshed
Børne- og Socialministeriet
OKTOBER 2017
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0002.png
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0003.png
Handlingsplan
til bekæmpelse
af hjemløshed
Børne- og Socialministeriet
OKTOBER 2017
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0004.png
Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed
Personer, som lever i hjemløshed, er nogle af de mest udsatte borgere, og der er desværre alt for
mange, unge såvel som gamle, der i dagens Danmark lever en tilværelse uden et hjem og trygge
rammer.
Derfor præsenterer regeringen en handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed. Der er brug for
handling. 1. september 2017 udkom den nyeste kortlægning af hjemløsheden i Danmark
1
, der er
foretaget i uge 6, 2017. Kortlægningen viser igen en stigning i hjemløsheden, der er steget med 8
pct. fra 6.138 personer i 2015 til 6.635 personer i 2017.
Regeringen har som et af sine 10 mål for social mobilitet sat sig for, at der skal være færre hjemløse.
Fremskridtet i opnåelsen af regeringens sociale mål følges der op på i form af en årlig Socialpolitisk
Redegørelse. Allerede nu taler tallene dog for sig selv – det er indtil videre gået den forkerte vej.
Derfor vil regeringen med Handlingsplanen til bekæmpelse af hjemløshed tage livtag med nogle af
de største udfordringer i forhold til at opnå målet. Der er for få, der modtager de rette indsatser. Der
er flere og flere unge, som lever i hjemløshed. Og der er for mange, især blandt de langvarigt hjem-
løse, som ikke har tilstrækkelig gavn af de indsatser, som de modtager.
En tilværelse i hjemløshed er en forfærdelig situation for den enkelte, og det er ressourcekrævende
for samfundet som helhed. Når man står uden et sted at sove om natten, så er det utroligt svært at
tage hul på de andre udfordringer, som man måtte kæmpe med, og som ofte er medvirkende til
hjemløsesituationen til at begynde med.
For hjemløshed handler for langt de fleste om mere og andet end at stå uden bolig. Fra de nationale
kortlægninger ved vi, at fire ud af fem personer, der rammes af hjemløshed, enten har et misbrug, en
psykisk lidelse eller begge dele. Derfor er udgangspunktet for regeringens handlingsplan, at det er
gennem virksomme sociale indsatser, at hjemløsheden nedbringes.
Selvom udviklingen i antallet af personer i hjemløshed er gået den forkerte vej, så er der brugt man-
ge kræfter blandt stat, kommuner og brugerorganisationer på at udvikle indsatser, som kan hjælpe
personer, som lever i hjemløshed til et liv i egen bolig. Siden igangsættelsen af Hjemløsestrategien
(2009-2013) er der gennemført flere større statslige initiativer med henblik på at styrke indsatsen
mod hjemløshed og nedbringe antallet af hjemløse i Danmark.
Som led i Hjemløsestrategien og efterfølgende initiativer er der især arbejdet med at udvikle, udbre-
de og forankre en vidensbaseret social indsats i form af den såkaldte Housing First tilgang blandt
landets kommuner og hjemløsetilbud. Med Housing First lægges der vægt på at kombinere tilveje-
bringelsen af en boligløsning med en intensiv og vidensbaseret bostøtte, så borgeren trygt kan fast-
holde en tilværelse i egen bolig. I perioden 2009-2015 er der knap 1.400 borgere, der har modtaget
en Housing First indsats, hvilket svarer til 4 pct. af alle personer registreret som hjemløse i perio-
2
den . Evalueringer af programmerne viser da også, at ni ud af ti personer, som lever i hjemløshed,
med indsatsen kan hjælpes til et liv i egen bolig. I forlængelse heraf viser den nyeste kortlægning af
hjemløshed i Danmark, at antallet af hjemløse fx er faldet i Odense, hvor der har været en længere-
varende og konsekvent implementering af Housing First-indsatsen. Arbejdet med metoden viser
således, at det med vidensbaserede indsatser er muligt at vende udviklingen.
I Housing First tilgangen er det afgørende, at tilvejebringe det nødvendige antal billige og passende
boliger. Den udfordring har regeringen leveret en række svar på. Kommunerne er blevet oplyst om
de muligheder, som lovgivningen giver for at etablere billige boliger, samt opfordret til at bruge dem.
Benjaminsen, L. (2017): Hjemløshed i Danmark, 2017. National kortlægning. København: VIVE – Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd.
2
Benjaminsen, L. & M.H. Enemark (2017): Veje ind og ud af hjemløshed. En undersøgelse af hjemløshedens forløb og dy-
namik. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
1
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0005.png
Ligeledes er der etableret en række nye redskaber til kommunerne, så de lettere kan etablere billige
boliger og så de bedre kan anvende de eksisterende.
Det gør regeringen for at styrke kommunernes adgang til billige boliger
Regeringen har efter aftale med kommunerne afsat en pulje på 640 mio. kr. til støtte for etable-
ring af 8000 små og billige boliger til flygtninge og andre med lavindkomst, der har behov for
sådanne boliger.
Ligeledes har regeringen:
Gennemført lovændringer, der giver mulighed for at etablere bofællesskaber i almene
familieboliger ned til to værelser, hvor flere deler en fælles bolig og herved får en lavere
husleje.
Gennemført en evaluering af skævebolig ordningen og afsat ekstra midler til ordningen i
2017 og 2018 med henblik på at etablere flere skæve boliger og gøre ordningen mere
anvendelig.
Skabt adgang til, at staten kan yde tilskud til inklusionsboliger til psykisk sårbare perso-
ner, der har behov for en boform med støtte med henblik på at opnå en selvstændig til-
værelse i arbejde eller uddannelse.
På baggrund af Aftale om kommunernes økonomi for 2018 fremsætter regeringen et lovforslag
om billige boliger bl.a. om:
Mere fleksibel kommunal anvisningsret til almene boliger, så kommunerne får mulighed
for at anvise til de 25 pct. af alle ledige almene boliger, som passer bedst til kommunens
behov, i stedet for hver fjerde bolig, der bliver ledig. Det giver kommunerne bedre mulig-
hed for at matche borgere med de rette ledige boliger.
Udvidelse af muligheden for at etablere udslusningsboliger i ledige almene ældreboliger
og herved give kommunerne bedre mulighed for at tilbyde boliger til udsatte borgere.
Bedre mulighed for at opføre ungdomsboliger med fælles køkken og/eller badeværelse
og herved sænke prisen på ungdomsboliger.
Regeringen har endvidere som led i frikommuneforsøgene styrket mulighederne for tilvejebrin-
gelse af billige boliger. Således har frikommunenetværket om billige boliger og fleksible boligløs-
ninger, som består af Favrskov, Høje-Taastrup, København, Randers, Roskilde, og Aarhus
Kommuner, fået mulighed for at:
Etablere udslusningsboliger i almene ældre- og ungdomsboliger for en bredere mål-
gruppe samt mulighed for at forlænge den 2-årige periode med op til 6 måneder,
Mere fleksible rammer for anvendelse af lov om kommunal anvisning til privat udlej-
ningsbyggeri. Med forsøget kan kommuner, der ikke anvender kombineret udlejning,
indgå aftale med udlejere om at anvise boligsocialt til private udlejningsbyggeri.
Bedre mulighed for etablering af bofællesskaber i almene familieboliger.
Endelig lægger regeringen op til flere lempelser i regi af frikommuneforsøgene. Udover at udvide
de ovenstående forsøg til at omfatte flere kommuner, vil regeringen give netværket endnu bedre
muligheder for at tilvejebringe billige boliger. Det drejer sig bl.a. om adgang til at yde støtte til
etablering af start- og inklusionsboliger, at meddele byggetilladelse gældende i 30 år til midlerti-
dige flytbare boliger, mulighed for vederlagsfri brug af kommunale grunde til skæve boliger samt
dispensation og fritagelse for indretningskrav.
Selvom boliger er en nødvendig del af løsningen, er det ikke boligmangel i sig selv, der er årsag til
hjemløsheden. Det er i stedet sociale problemer i form af misbrug, psykisk lidelse, ringe tilknytning til
arbejdsmarkedet og manglende netværk mv. Derfor er det gennem virksomme sociale indsatser, at
hjemløsheden afhjælpes.
Alt for få personer, der rammes af hjemløshed modtager i dag en af de indsatser, vi ved der virker.
Med Hjemløsestrategien og efterfølgende initiativer er der gjort store fremskridt i forhold til udviklin-
gen af virksomme sociale indsatser, der afhjælper hjemløshed i en dansk kontekst. Ikke desto min-
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0006.png
dre er der fortsat et stort potentiale for at udbrede de virksomme metoder til en større andel af lan-
dets kommuner.
Regeringens handlingsplan vil af samme grund bygge videre på de igangsatte og gennemførte initia-
tiver og arbejde videre med de erfaringer, som der bl.a. er gjort i forbindelse med Hjemløsestrategi-
en.
Med handlingsplanen sætter regeringen følgende konkrete målsætninger for indsatsen:
Virksomme indsatser skal udbredes til flere kommuner, så flere personer, som lever i hjem-
løshed, får den rette hjælp.
Forebyggelsen af hjemløshed skal styrkes, og tilstrømningen af unge hjemløse skal stand-
ses.
Flere ældre hjemløse, som har levet et hårdt og langt liv på gaden og på forsorgshjem og
herberger, skal hjælpes til en tryg og værdig tilværelse.
Med afsæt i de målsætninger for indsatsen mod hjemløshed foreslås handlingsplanen at indeholde
følgende fokusområder og initiativer:
Fokusområder og initiativer i handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed
Fokusområde: National udbredelse af virkningsfulde indsatser
1. Social investeringspulje på hjemløseområdet (Sammenhængsreformen)
2. Etablering af National Rådgivning på hjemløseområdet
3. Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed
Fokusområde: En styrket forebyggelse af hjemløshed
4. Housing First for unge
5. Startboliger for unge
6. Forebyggelse af udsættelser
7. En ny og samlet ordning for økonomi- og gældsrådgivning
Fokusområde: En lettere vej ud af hjemløshed
8. Rehabiliterende indsatser på forsorgshjem og herberger
9. Forenklet og fleksibelt kontaktforløb
10. Støtte til borgere i langvarig hjemløshed
11. Fremskudt psykiatri
12. Serviceeftersyn af skævebolig ordningen
13. Bedre oplysning og sikring af de hjemløses rettigheder – støtte til brugerorganisationer
Øvrige
14. Undersøgelse af kvinder i hjemløshed
15. Støtte til nødovernatning
Handlingsplanen til bekæmpelse af hjemløshed skal desuden ses i sammenhæng med regeringens
forslag om at indføre et socialt frikort for hjemløse, der giver ret til at tjene en årlig skattefri arbejds-
indkomst på op til 20.000 kr.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0007.png
Fokusområde: National udbredelse af virkningsfulde indsatser
Der er siden igangsættelsen af Hjemløsestrategien i 2009 arbejdet med udviklingen og udbredelsen
af Housing First i Danmark. Der er med indsatsen opnået stærke resultater og en lang række gode
erfaringer. Indtil videre er indsatsen anvendt i 27 kommuner og på ca. 4 pct. af de personer, der blev
registreret som hjemløse i perioden 2009 til 2015
3
. Evalueringen af både Hjemløsestrategien og
efterfølgende initiativer har vist, at med indsatser, der har afsæt i Housing First princippet, hvor en
tidlig boligløsning kombineres med intensiv og vidensbaseret social bostøtte, kan 9 ud af 10 borgere
i hjemløshed hjælpes til et liv i egen bolig.
Ikke desto mindre viser den seneste hjemløsetælling, at antallet af hjemløse i Danmark fortsat er
stigende, ligesom evalueringer og undersøgelser viser, at det fortsat er en relativt begrænset andel
af de hjemløse, der modtager Housing First indsatser. Ligeledes efterspørger kommuner og øvrige
aktører sparring og redskaber i forhold til hjemløseindsatsen. Derfor udgør en fortsat udbredelse af
virkningsfulde indsatser et fokusområde i regeringens handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed.
Initiativ nr. 1: Social Investeringspulje på hjemløseområdet
Regeringen har med Sammenhængsreformen igangsat et ambitiøst program for fornyelse af den
offentlige sektor, som bl.a. skal opnås gennem afprøvningen af innovative løsninger som sociale
investeringspuljer. Regeringen ønsker gennem støtte til investeringer at støtte kommunernes om-
lægning af indsatser på socialområdet mod en mere forebyggende og helhedsorienteret indsats.
Det gælder også på området for hjemløse, hvor mange kommuner i dag er i gang med at omlægge
til mere forebyggende og helhedsorienterede indsatser, som sætter fokus på progression for borge-
ren, bl.a. gennem implementeringen af Housing First. Regeringen ønsker at understøtte og frem-
skynde kommunernes omlægning, hvorfor der som led i handlingsplanen etableres en social investe-
ringspulje på hjemløseområdet.
Med den sociale investeringspulje støttes kommunerne i investeringer i omlægningen af den sociale
indsatser, herunder særligt i at overkomme de initiale investeringsomkostninger, der kan udgøre en
barriere for investeringer i effektive og forebyggende indsatser. Støtten fra investeringspuljerne tilde-
les ud fra kommunale business cases og potentialeberegninger, der danner udgangspunkt for en
omlægning til en mere effektiv og koordineret indsatser. Herved skal investeringspuljen muliggøre en
række kommunale investeringer, som ikke i tilstrækkelig grad prioriteres i dag. Det er indsatser, som
kan skabe progression og sikre omkostningsreduktion i kommunerne.
Med den sociale investeringspulje forventer regeringen med udgangspunkt i kommunernes forskelli-
ge kompetencer og behov, at kunne understøtte udbredelsen af virksomme investeringer i socialind-
satsen samtidig med, at der skubbes på en omlægning mod mere forebyggende og helhedsoriente-
rede hjemløseindsatser blandt landets kommuner. Investeringspuljen vil forventeligt være med til at
opbygge viden om investeringer som virker og dermed understøtte omstillingen mod forebyggende
og helhedsorienterede indsatser.
Regeringen vil i alt afsætte 50,0 mio. kr. til initiativet.
Initiativ nr. 2: Etablering af National Rådgivning på hjemløseområdet
Socialstyrelsen har siden igangsættelsen af Hjemløsestrategien (2009-2013) haft en central rolle i
kommunernes omlægning af hjemløseindsatsen ved at yde rådgivning og sparring samt deltage i
udviklingen af de kommunale indsatser på området. Regeringen ønsker at styrke omlægningen mod
en mere helhedsorienteret og forebyggende indsats og vil derfor øge støtten til kommunerne i form
af en National Rådgivning forankret i regi af Socialstyrelsen.
Den Nationale Rådgivning udgør en fortsættelse af det eksisterende rejsehold på hjemløseområdet i
Socialstyrelsen, hvor en række kommuner med udgangspunkt i samarbejdsaftaler har modtaget en
3
Benjaminsen, L. & M.H. Enemark (2017): Veje ind og ud af hjemløshed. En undersøgelse af hjemløshedens forløb og dy-
namik. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0008.png
rådgivende indsats. Herudover vil den Nationale Rådgivning spille en central rolle i udviklings- og
udbredelsesopgaver i forbindelse med hhv. nationale retningslinjer og som rådgivning til modtagere
af støtte fra den Sociale Investeringspulje på hjemløseområdet såvel som til forsorgshjem og her-
berger. Rådgivningen vil være af varierende intensitet efter behov og både være relevant for kom-
muner, der ikke tidligere har modtaget støtte i forbindelse med hjemløseindsatsen såvel som for
kommuner, der har deltaget i tidligere forløb, men hvor der stadig er behov for yderligere implemen-
tering og rådgivning.
Interesserede kan tilgå rådgivningen og implementeringsstøtten i forbindelse med støtte fra den
sociale investeringspulje eller ved selv at henvende sig til den Nationale Rådgivning, ligesom den
Nationale Rådgivning vil have en opsøgende funktion i tilfælde, hvor der er kendskab til større udfor-
dringer i hjemløseindsatsen. På baggrund af fx resultaterne af de nationale kortlægninger tages kon-
takt til relevante kommuner mhp. at tilbyde dem en afdækning af hjemløseindsatsen samt rådgiv-
ningsforløb. Ud over rådgivning og implementeringsstøtte til omlægning af hjemløseindsatsen, vide-
reføres kommunernes redskab til dokumentation på borgerniveau ligesom kommuner og andre aktø-
rer vil kunne modtage kompetenceudvikling til relevante medarbejdere via den Nationale Rådgivning.
Kompetenceudviklingen vil omhandle både vidensbaserede metoder og modeller.
4
Regeringen vil i alt afsætte 16,7 mio. kr. til initiativet .
Initiativ nr. 3: Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed
Indsatsen mod hjemløshed spænder over flere sektorer, og den enkelte person, som rammes af
hjemløshed, vil i mange tilfælde modtage indsatser og støtte i forhold til beskæftigelse, sundhed,
misbrug, psykiatri og bolig. Siden igangsættelsen af Hjemløsestrategien er der opbygget en stærk
viden om en virksom tilrettelæggelse af indsatsen og sammenhængen til de områder, som indsatsen
mod hjemløshed omfatter. Ikke desto mindre viser de senere års stigning i antallet af hjemløse, at
implementeringen af virksomme indsatser og metoder bør understøttes yderligere, ligesom der er
behov for en større indsats for at forebygge hjemløshed.
Fra det nuværende samarbejde med kommunerne samt erfaringer fra udlandet findes der gode ek-
sempler på, hvordan indsatser kan organiseres og udføres med henblik på at forebygge hjemløshed
såvel som at hjælpe borgere ud af hjemløshed. Det gælder også ift. sammentænkningen af den
sociale støtte med boligindsatsen, den regionale psykiatri, uddannelse- og beskæftigelse. Endvidere
er der grupper, der har behov for en særlig indsats, fx unge i hjemløshed eller i risiko herfor, eller
kvinder ramt af hjemløshed.
Regeringen ønsker at give kommuner og andre aktører på hjemløseområdet de bedste redskaber for
tilrettelæggelsen af indsatsen og vil derfor igangsætte udarbejdelsen af nationale retningslinjer mod
hjemløshed, således at der dannes et fælles grundlag for arbejdet. Retningslinjerne udarbejdes gen-
nem tæt inddragelse af aktører på området, og vil efterfølgende blive udbredt i regi af Den Nationale
Rådgivning og den sociale investeringspulje på hjemløseområdet.
Regeringen vil i alt afsætte 1,9 mio. kr. til initiativet.
Det nuværende rejsehold i Socialstyrelsen understøtter kommunernes implementering af Housing First-tilgangen, og der er
afsat finansiering hertil som led i det satsfinansierede initiativ Udbredelse af Housing First, som løber i perioden 2016-2019.
Herfra omprioriteres der i alt 7,5 mio. kr. for perioden 2018-2019, hvorfor der i alt afsættes 23,2 mio. kr. til den Nationale
Rådgivning i 2018-2021, herunder 2,1 mio. kr. til kompetenceudvikling blandt kommuner og andre aktører samt 1,0 mio. kr. til
kommunernes dokumentationsredskab..
4
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
Fokusområde: En styrket forebyggelse af hjemløshed
De seneste års stigning i antallet af hjemløse i Danmark har i særdeleshed været båret af en stigning
i antallet af unge, der lever i hjemløshed. Siden 2015 er antallet af unge i aldersgruppen 18-24 år,
der lever i hjemløshed, steget med 9 pct. Ny forskning fra VIVE påpeger, at for hovedparten af de
hjemløse unge er hjemløsheden heldigvis af en relativt korterevarende karakter. Mange af de unge
kommer således relativt hurtigt ud af hjemløshed igen. Ikke desto mindre er der en mindre gruppe af
hjemløse unge, der forsætter med at være hjemløse over en flerårig periode.
Der vurderes at være et stort potentiale i at styrke den forebyggende indsats og derigennem hindre
eller begrænse tilgangen af personer i hjemløshed og undgå de store personlige og samfundsøko-
nomiske omkostninger, som det medfører. Derfor udgør en styrket forebyggelse af hjemløshed et
fokusområde i regeringens handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed.
Initiativ nr. 4: Housing First for unge
Der har igennem flere år været fokus på at styrke indsatsen over for hjemløse unge, herunder i form
af Ungeprojektet (2014-2017) og Overgangsboliger til unge hjemløse (2015-2018). Begge initiativer
havde til formål at udvikle og iværksætte indsatser baseret på Housing First tilgangen over for hjem-
løse unge. På trods af de lovende indsatser er antallet af unge i hjemløshed fortsat med at stige.
Det afspejler et behov for at styrke indsatsen over for unge, med de særlige udfordringer og proble-
matikker, som de står i. Ligeledes kræver det et skærpet fokus på den helt tidlige forebyggelse. Det
er afgørende for at stoppe tilstrømningen af unge hjemløse, at kommunerne får opsporet og igangsat
initiativer til de helt unge. En hjemløsesituation kræver hurtig indsats, da selv korte perioder uden
bolig kan skade de unges liv og chancer fremadrettet.
På den baggrund ønsker regeringen at udvide indsatsen over for unge, så myndigheder får bedre
redskaber til at opspore unge i risikozonen, så opsporingen igangsættes fra en tidligere alder, lige-
som der bliver et øget fokus på en holdbar boligløsning med inddragelse af den unge og dennes
familie.
Regeringen vil derfor igangsætte Housing First for Unge, hvor de allerede udviklede indsatser sup-
pleres med et skærpet fokus på en tidligere forebyggelse, udvikling af redskaber for screening og
opsporing af unge i risikozonen, ny tilgang til inddragelse og genetablering af den unges netværk og
sammenhæng med forskellige boligløsninger målrettet unge. Efter udvikling af den sammenhæn-
gende og helhedsorienterede tilgang afprøves indsatsen blandt interesserede kommuner, som også
vil modtage en særligt fokuseret implementeringsstøtte og kompetenceudviklingsindsats af Børne-
og Socialministeriet. For at udbrede indsatsen til så mange kommuner som muligt, tilbydes efterføl-
gende kompetenceudvikling i indsatsen til alle kommuner, der ønsker at styrke indsatsen ift. fore-
byggelse og bekæmpelse af hjemløshed blandt unge.
Regeringen vil i alt afsætte 39,2 mio. kr. til initiativet.
Initiativ nr. 5: Startboliger for unge
Overgangen til voksenlivet kan være præget af særlige udfordringer for unge, der slås med psykiske
eller sociale problemer. Formålet med etablering og drift af startboliger til unge i alderen 18-24 år er
at sikre unge med forskellige grader af vanskeligheder en god start på et liv i egen bolig. Ved at give
de unge den fornødne støtte i tilknytning til boligen i denne periode forebygges desuden, at proble-
merne eskalerer til skade for den unge selv såvel som for samfundet som helhed.
Startboliger etableres i almene ungdomsboliger, som drives af selvejende institutioner eller almene
boligorganisationer. Som en del af driften af startboliger ansættes der sociale viceværter i den enkel-
te ungdomsboliginstitution eller boligafdeling. De sociale viceværter skal på et socialfagligt grundlag
skabe et godt og trygt bomiljø og fungere som netværks- og støttepersoner, så de unge får en stabil
boligsituation og påbegynder og/eller fastholder arbejde eller uddannelse. Indsatsen kan ske med
inddragelse af frivillige foreninger.
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0010.png
Der er tidligere – i perioden 2012-2015 – udmøntet ca. 140 mio. kr. til etablering af startboliger. Der
er i perioden etableret 335 startboliger fordelt på 29 projekter i 26 kommuner og med en støtteperio-
de på op til 15 år. Midlerne går til finansiering af udgifterne til den sociale vicevært samt et eventuelt
mindre ombygningstilskud med henblik på fælles faciliteter m.v. Bevillingen til etableringen af nye
startboliger er nu udløbet.
Der er efterfølgende, i 2016, gennemført en evaluering, hvor startboligerne vurderes at have en me-
get positiv effekt på målgruppen.
Regeringen vil fortsætte støtten til etableringen af startboliger for unge og undgå, at unge snubler på
vej ind i voksentilværelsen. Regeringen vil derfor i regi af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
udbyde en ny ansøgningspulje til startboliger på 74,5 mio. kr. i 2021, mens der afsættes 2,0 mio. kr.
til evaluering af ordningen. Der tages ved fordeling af midlerne hensyn til den geografiske spredning
og det forventes, at der med ansøgningspuljen kan etableres ca. 165 startboliger.
Regeringen vil i alt afsætte 76,5 mio. kr. til initiativet.
Initiativ nr. 6: Forebyggelse af udsættelser
Nogle gange sker det, at en person eller familie ikke kan betale sin husleje. Det kan skyldes, at øko-
nomien er så stram, at blot en mindre uforudset udgift kan få budgettet til at vælte, at beboeren ikke
har overblik over sin økonomi, regninger og gæld, at beboeren som tidligere misbruger har haft et
tilbagefald og har brugt pengene på alkohol eller stoffer, har mistet sit job, er blevet skilt eller lignen-
de.
Når der opstår en huslejerestance risikerer især socialt udsatte personer, at de sættes ud af deres
bolig og rammes af hjemløshed. Således angiver 16 pct. af hjemløse, at udsættelse er en væsentlig
5
årsag til deres hjemløshed . En udsættelse er tragisk for den enkelte, men er også omkostningstungt
for samfundet. Med relativt få midler, kan kommunerne hjælpe borgere, der er kommet i restance,
med at beholde deres bolig, ofte i stedet for at skulle betale for en dyr plads på en boform.
I lov om aktiv socialpolitik er der i dag bestemmelser, jf. § 81 a, der giver kommunerne mulighed for
at yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter til personer, der er udsættelsestruet
på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen. Dog
er der i dag uklarhed om afgrænsningen af målgruppen for bestemmelsen og dermed for muligheden
for at udnytte bestemmelsen.
Regeringen vil derfor præcisere de nuværende regler, så mulighederne for at udnytte bestemmelsen
gøres klarere mhp. at forebygge udsættelser, herunder som en del af en tidlig og forebyggende ind-
sats for personer, der vurderes at være i risiko for at blive ramt af hjemløshed.
Initiativ nr. 7: En ny og samlet ordning for økonomi- og gældsrådgivning
Alt for mange borgere oplever på grund af en kaotisk og uoverskuelig privatøkonomi usikkerhed og
frygt for den næste regning. Med den rette støtte kan den enkelte få en større kontrol over egen
økonomi, ligesom udsættelser og hjemløshed kan forebygges, inden det er for sent. Regeringen
ønsker at sikre en samlet ordning for økonomi- og gældsrådgivning fremadrettet, så udsatte borgere
modtager den bedst mulige støtte i mestringen af deres privatøkonomi og forebyggelsen af hjemløs-
hed.
Siden 2008 er der med aftaler om udmøntning af satspuljen løbende afsat midler til at støtte økono-
mi- og gældsrådgivning på social-, beskæftigelses- og boligområdet. I efteråret 2015 blev partierne
bag aftalen om satspuljen enige om en midlertidig forlængelse af bevillingerne på social- og boligom-
rådet samtidig med iværksættelsen af en undersøgelse og arbejdsgruppe, der fik til opgave at se på
mulighederne for at samtænke indsatserne på tværs af sektorer.
Analysen har bl.a. vist, at de forskellige økonomi- og gældsrådgivninger, som i dag findes på bolig-,
beskæftigelses- og socialområdet dækker en nogenlunde sammenlignelig målgruppe, og at en stor
5
VIVE (2017): ”Hjemløshed i Danmark 2017. National kortlægning”
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
andel af rådgivningerne er helt eller delvist finansieret af satspuljen samt bl.a. kommuner, boligorga-
nisationer og private fonde. Analysen har endvidere vist, at der er stor variation i graden og formen
for samarbejdsrelationer mellem rådgivningerne og øvrige aktører samt at rådgivningerne har meget
forskellig dokumentationspraksis, hvilket påvirker den samlede viden om effekten af indsatsen. Sam-
let vurderes det, at den nuværende gældsrådgivningsindsats er for uensartet, og at der ikke er til-
strækkelig mulighed for monitorering og vurdering af indsatsens effekt.
På baggrund af analysens resultater vurderes der at være behov for at understøtte og videreudvikle
samarbejdsflader på økonomi- og gældsrådgivningsområdet, ligesom der vurderes at være behov
for at sikre mere kvalitet i og viden om økonomi- og gældsrådgivningen.
Med udgangspunkt i analysens konklusioner vil regeringen videreføre understøttelsen af vederlagsfri
økonomi- og gældsrådgivning i årene 2018 og 2019 i form af støtte til konkrete og forpligtende part-
nerskaber mellem frivillige organisationer, kommuner og boligorganisationer. I modsætning til tidlige-
re ordninger gives støtten i form af en samlet model for alle sektorområder og målgrupper. Herved
skabes et incitament til, at de nuværende rådgivningsordninger tænkes sammen, samt at der etable-
res et tættere samarbejde mellem frivillige organisationer, kommuner og boligorganisationer. Dette
skal medvirke til at sikre, at målgruppen for økonomi- og gældsrådgivningen også får kontakt til
blandt andet det sociale system og hjælp til fx de sociale eller sundhedsmæssige problemer, de
måtte have, ligesom det skal sikre, at målgruppen tilbydes hjælp, så tidligt som muligt så det undgås,
at borgerens gæld eskalerer og blokerer for borgerens overskud og motivation til fx aktivt at søge
arbejde.
Samtidig vil Børne- og Socialministeriet i samarbejde med partnerskaberne og andre relevante aktø-
rer på området arbejde for et kvalitetsløft af indsatsen og dokumentation heraf, ligesom de vil gen-
nemføre en vidensopsamling med henblik på drøftelser om indsatsen fra 2020 og frem. Aktørerne
skal bl.a. udvikle kvalitetsstandarder, dokumentationspraksis og kompetenceudviklingstilbud, som
skal bidrage til et kvalitetsløft af indsatsen i de forskellige økonomi- og gældsrådgivninger.
Der lægges op til, at den toårige projektperiode fungerer som et udviklingsprojekt for økonomi-
gældsrådgivningsindsatsen, hvor der udvikles partnerskaber og sikres et kvalitetsløft af indsatsen,
der kan danne grundlag for drøftelser af en mere permanent organisering af indsatsen i 2020 og
frem.
Regeringen vil i alt afsætte 22,0 mio. kr. til initiativet.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0012.png
Fokusområde: En lettere vej ud af hjemløshed
Borgere i hjemløshed er i høj grad præget af komplekse udfordringer, og godt fire ud af fem personer
i hjemløshed har et misbrug, en psykisk lidelse eller begge dele. Derudover har personer, som lever i
hjemløshed, ofte øvrige sociale problemer i form af manglende tilknytning til arbejdsmarkedet, skrø-
belige eller brudte netværk, gæld og kriminalitet. Tyngden og kompleksiteten af borgernes problemer
stiller særlige krav til at sikre, at borgerne mødes af en helhedsorienteret og rehabiliterende indsats.
Nyeste forskning på området viser, at størstedelen af personer, som oplever hjemløshed, kommer
succesfuldt ud af hjemløshed igen efter relativt kort tid
6
. Samtidig påvises det, at en gruppe af per-
soner hænger fast i hjemløshed i en længere årrække. Blandt brugere af forsorgshjem mv. kan der
især identificeres en gruppe af ’langvarigt hjemløse’ med et gennemsnit på over 600 dages ophold
på forsorgshjem pr. person i perioden 2009-2015. De langvarigt hjemløse udgør 23 pct. af brugerne,
men har i perioden stået for 64 pct. af opholdsdøgnene, hvilket svarer til over 2 mio. opholdsdøgn i
perioden 2009-2015 eller en skønsmæssig udgift på ca. 2,5 mia. kr. for perioden. Andelen af res-
sourcerne, som går til gruppen af langvarigt hjemløse, skal ses i lyset af de samlede offentlige udgif-
ter til forsorgshjem mv., der i 2015 udgjorde ca. 820 mio. kr. (2016-pl). Selvom udfordringerne ikke er
isoleret til personer med ophold på forsorgshjem mv., understreger resultaterne det store menneske-
lige og samfundsøkonomiske potentiale i at sikre en bedre indsats for de borgere, der ikke får til-
strækkelig hjælp af de eksisterende indsatser.
Derfor udgør en lettere vej ud af hjemløshed et fokusområde i regeringens handlingsplan til bekæm-
pelse af hjemløshed.
Initiativ nr. 8: Styrkede rammer for indsatsen på forsorgshjem og herberger
Der har gennem en årrække været stigende opholdstider på landets forsorgshjem og herberger,
hvilket af aktørerne på området både tilskrives udfordringer med at boligplacere borgerne, samt en
oplevelse af, at samarbejdet mellem forsorgshjem mv. og borgernes handlekommune er mangel-
fuldt, og at der derfor ikke i tilstrækkelig grad igangsættes de nødvendige indsatser for at hjælpe
borgeren videre. Behovet for at forbedre rammerne for indsatsen på forsorgshjem understøttes kun
yderligere af de nylige forskningsresultater vedr. langvarigt hjemløse, jf. foroven.
Regeringen vil på den baggrund nedsætte en arbejdsgruppe, der skal komme med anbefalinger til
de fremtidige rammer for boformer efter § 110 i lov om social service (forsorgshjem og herberger),
herunder hvilke initiativer og tilpasninger, der kan styrke det kommunale myndighedsansvar for bor-
gere på forsorgshjem, forbedre rammerne for samarbejde mellem forsorgshjem og beboernes hand-
lekommuner såvel som understøtte brugen af handleplaner efter § 141 i lov om social service. Ar-
bejdsgruppen skal derudover udarbejde anbefalinger til de økonomiske rammer for forsorgshjem i
7
form af reglerne om statslig refusion såvel som øvrige initiativer til styrkelse af incitamenterne for en
tidlig og helhedsorienteret indsats for borgere, der tager ophold på et forsorgshjem.
8
Afrapportering foretages medio 2018 med henblik på at inddrage partierne i drøftelserne om imple-
menteringen af konkrete forslag.
Initiativ nr. 9: Forenklet og fleksibelt kontaktforløb
Systemet stiller i dag en række lovgivningsmæssige krav i forbindelse med uddannelses- og
beskæftigelsesrettede indsatser, som socialt udsatte og andre borgere har pligt til at leve op til, hvis
de eksempelvis modtager kontanthjælp eller lignende ydelser. Beskæftigelseslovgivningen møder
borgere med en forventning om at deltage i samtaler og indsatser, som skal bringe dem tættere på
job. Intentionen er, at ingen bør overlades til sig selv og gå passive. De skal gennem samtaler og
indsats bringes tættere på arbejdsmarkedet.
Benjaminsen, L. & M.H. Enemark (2017): Veje ind og ud af hjemløshed. En undersøgelse af hjemløshedens forløb og dy-
namik. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
7
Jf. § 177 i lov om social service refunderer staten i dag 50 pct. af kommunernes udgifter til boformer efter § og 110 (for-
sorgshjem mv.), herunder udgifter til bistands-, støtte-, beskæftigelses- og aktivitetstilbud m.v. i forbindelse med boformen.
8
Som led i arbejdet vurderes anbefalingernes anvendelighed til reglerne om kvindekrisecentre, der er omfattet af de samme
regler om statsrefusion som forsorgshjem mv.
6
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0013.png
For særligt socialt udsatte borgere kan det kræve mange ressourcer at honorere disse krav. De skal
bekymre sig om mødepligt på jobcenteret, aktivering og eventuelle sanktioner i stedet for at bruge de
ressourcer, de har, på at komme på fode i forhold til boligsituation, eventuelle misbrug og psykiske
vanskeligheder. Krav, der er hensigtsmæssige for andre grupper, risikerer således i kortere perioder
at stå i vejen for de fremskridt, det ville give mere gavn at have fokus på fra både den enkelte
hjemløse og fra systemets side.
I forlængelse af Aftale om kommunernes økonomi for 2018 vil regeringen derfor til efteråret
præsentere et udspil til forenkling af den aktive beskæftigelsesindsats. Som led heri vil regeringen
stille forslag om et forenklet og fleksibelt kontaktforløb, der er ens på tværs af målgrupper, og hvor
der alene stilles krav til et bestemt antal samtaler i starten af ledighedsforløbet. Dette vil bl.a.
indebære, at kommunerne får mere fleksible rammer til at tilrettelægge samtaleforløb i den enkelte
sag, hvilket vurderes også at være særligt gavnligt for udsatte borgere, herunder personer, som
lever i hjemløshed og som har andre udfordringer i form af misbrug eller psykisk lidelse.
Initiativ nr. 10: Støtte til borgere i langvarig hjemløshed
Udover at kortlægge både det store ressourceforbrug og de lange opholdstider, der kendetegner
langvarigt hjemløses ophold på forsorgshjem mv., understreger den nyeste forskning fra VIVE, at alt
for få modtager en af de vidensbaserede indsatser, der indgår som del af Housing First tilgangen.
Det afspejler, at de eksisterende tilbud og indsatser har vanskeligt ved at håndtere borgere med de
mest komplekse problemstillinger, men også at der er behov for at sikre en mere implementerbar og
omkostningseffektiv indsats for de langvarigt hjemløse.
Regeringen vil derfor i regi af den sociale investeringspulje understøtte investeringer i indsatsen over
for langvarigt hjemløse. Med investeringspuljen ønsker regeringen at muliggøre kommunale investe-
ringer i effektive og helhedsorienterede indsatser for langvarigt hjemløse. Investeringerne tager ud-
gangspunkt i kommunernes egne forslag til investeringer samt business cases herfor.
Et konkret eksempel på en sådan investeringsindsats for langvarigt hjemløse kan være implemente-
9
ringen af bostøttemetoden ACT i en modificeret form. ACT består af en integreret indsats for hjem-
løse borgere med særligt komplekse og langvarige støttebehov, hvor et tværfagligt indsatsteam giver
både en socialpædagogisk støtte og en behandlingsfaglig indsats fx ift. psykiatri eller misbrug. Meto-
den har gode resultater fra bl.a. Hjemløsestrategien, men er ikke videre udbredt i de kommunale
indsatser, da den opfattes som relativt omkostningstung.
I samarbejde med deltagende kommuner og med udgangspunkt i deres forslag og business cases
udvikles de kommunale indsatser og metoder, så de kan implementeres i en mere omkostningsef-
fektiv form, der passer ind i kommunernes eksisterende indsatser på hjemløseområdet. Derigennem
vil flere hjemløse med komplekse problemstillinger kunne modtage en virksom indsats, der er tilpas-
set deres behov.
Regeringen vil i alt afsætte 20,0 mio. kr. hertil i regi af den sociale investeringspulje på hjemløseom-
rådet.
Initiativ nr. 11: Fremskudt psykiatri
I Danmark handler hjemløshed for langt de fleste om meget mere end at mangle tag over hovedet.
10
Det er således mere end hver anden person i hjemløshed, der er plaget af psykisk sygdom .
Et vigtigt skridt på vejen til at hjælpe disse mennesker med at komme sig helt eller delvist eller leve
med deres psykiske vanskeligheder er, at de bliver udredt. Hvis der skal være mulighed for at medi-
cinere og behandle de psykiske vanskeligheder, man plages af, er det således en forudsætning at
kende dem. Men pga. mange hjemløse personers kaotiske tilværelse, som ofte også er præget af
Bostøttemetoden ACT (Assertive Community Treatment) er den mest omfattende af de tre bostøttemetoder, som i Danmark
er tilknyttet brugen af Housing First. Den vurderes samtidig at være den bedst egnede ift. at støtte borgere med de mest
komplekse behov, hvilket ofte gør sig gældende for personer i langvarig hjemløshed.
9
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
alkohol- og stofmisbrug, manglende netværk, somatiske lidelser mv., kan det være svært og føles
stigmatiserende at møde op hos sin læge eller en psykiatrisk afdeling.
De hjemløse, der lider af psykiske vanskeligheder, har således ofte mange udfordringer ift. en suc-
cesfuld udredning og behandling. Derfor vil regeringen i regi af den sociale investeringspulje på
hjemløseområdet afsætte midler til at støtte kommunerne og regionerne i at omlægge praksis i ret-
ning mod en mere fremskudt psykiatrisk indsats. Som led heri støttes kommuner og regioner i inve-
steringer i omlægningen, herunder særligt i at overkomme de initiale investeringsomkostninger, der
kan udgøre en barriere for investeringer i effektive og forebyggende indsatser. Med investeringspul-
jen vejledes endvidere i brugen af business cases og potentialeberegninger som udgangspunkt for
omlægningen, ligesom der tages udgangspunkt i de kompetencer og behov, som de enkelte part-
nerskaber mellem kommuner og regioner står med.
Med en fremskudt psykiatrisk indsats kan kommuner og regioner i partnerskab sikre muligheden for
en tidlig opsporing og udredning af hjemløse personer med eventuelle ubehandlede psykiatriske
lidelser i de omgivelser, den hjemløse kender. Herigennem forøges sandsynligheden for, at hjemlø-
se med psykiske vanskeligheder bliver udredt og kommer til at modtage den rette behandling.
Regeringen vil i alt afsætte 13,3 mio. kr. hertil i regi af den sociale investeringspulje på hjemløseom-
rådet.
Initiativ nr. 12: Serviceeftersyn af skævebolig ordningen
Skæve boliger er målrettet til særlige grupper, herunder hjemløse som ikke kan bo i en almindelig
bolig med bostøtte. Skæve boliger er varige og robuste boliger og er indrettet og udformet, så de
imødekommer de særlige krav, som bl.a. ældre, der har været hjemløse i lang tid, kan have til en
bolig. I skæve boliger kan der ydes støtte til beboerne af en tilknyttet social vicevært. Der ydes stats-
lig støtte til etablering af boligerne og den sociale vicevært. Ordningen blev evalueret i 2016 og resul-
taterne præsenteret i en rapport i marts 2017, der viser, at der fortsat er behov for etablering af den-
ne særlige boform til hjemløse.
Regeringen vil gennemføre et serviceeftersyn af skævebolig ordningen med henblik på at sikre:
En mere målrettet støtte til sociale viceværter i boligerne
En tilpasning af kravene til boligernes indretning, så de kan etableres billigst muligt
En mere målrettet støtte til boligerne så forskelle i lokale forhold i fx grundpriser inddrages i
vurderingen af støtte til boligerne
Initiativ nr. 13: Bedre oplysning og sikring af de hjemløses rettigheder – støtte til brugerorga-
nisationer
Brugerorganisationer spiller en særligt vigtig rolle, når det drejer sig om at repræsentere de mest
udsatte borgere. De udøver en essentiel bistand ift. at oplyse brugerne om deres muligheder og
rettigheder, organisere bisiddere, formidle kontakt til kommuner og regioner og varetage brugernes
interesser.
Regeringen ønsker at styrke organiseringen, oplysningen og interessevaretagelsen på vegne af de
mest udsatte borgere. Derfor vil regeringen afsætte 1,0 mio. kr. årligt extra til SAND – De hjemløses
Landsorganisation i perioden 2018-2021 med henblik på at styrke SAND’s mulighed for at oplyse
hjemløse om deres muligheder og rettigheder såvel som organisere og repræsentere de hjemløses
interesser. Ligeledes vil regering afsætte 0,5 mio. kr. årligt extra til Brugernes Akademi, i perioden
2018-2021 med henblik på at styrke deres mulighed for at organisere og repræsentere nuværende
og tidligere stofbrugere.
Regeringen vil i alt afsætte 6,0 mio. kr. til initiativet.
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
Øvrige initiativer
Initiativ nr. 14: Undersøgelse af hjemløshed blandt kvinder
Med hjemløsetællingen for 2017 er der registreret en væsentlig stigning i antallet af kvinder, som
lever i hjemløshed. Ifølge kortlægningen er antallet af hjemløse kvinder steget fra ca. 1.300 i 2015 til
ca. 1.600 i 2017. Andelen af hjemløse, der udgøres af kvinder, er ligeledes steget fra 22 pct. til 25
pct.
På den baggrund gennemføres en kvalitativ analyse af hjemløshed blandt kvinder. Formålet med
undersøgelsen er at afdække, hvad der kendetegner gruppen af hjemløse kvinder, hvilke forhold der
ligger bag stigningen i antallet, og hvad der kendetegner kvindernes øvrige sociale og helbreds-
mæssige situation. Der lægges endvidere særlig vægt på at belyse, hvad der kendetegner livssitua-
tionen for hjemløse kvinder med børn. Undersøgelsen skal endvidere afdække, hvilken betydning
den stigende hjemløshed blandt kvinderne har for de sociale tilbud og indsatser på hjemløseområ-
det.
Regeringen vil i alt afsætte 0,5 mio. kr. til initiativet.
Initiativ nr. 15: Støtte til nødovernatning
De mange frivillige og kommunale nødovernatningstilbud, der etableres hver vinter for gadesovende
hjemløse, udgør et nødvendigt supplement til de mere etablerede elementer af samfundets sikker-
hedsnet.
Regeringen vil på den baggrund videreføre støtten til oprettelsen og driften af midlertidige nødover-
natningstilbud, så der også fremadrettet oprettes de nødvendige tilbud til gadesovende hjemløse i de
kolde vintermåneder.
Regeringen vil i alt afsætte 4,0 mio. kr. til initiativet.
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
2017/18:7
Oktober 2017
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf.: +45 33 92 93 00
[email protected]
ISBN 978-87-93635-01-2 (pdf version)
Design, omslag: e-Types
Publikationen kan hentes på:
sm.dk
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvor mange hjemløse der var i 2015, og hvor mange der var ved den senest tilgængelige opgørelse, jf. regeringens målsætning i regeringsgrundlaget vedr. handlingsplan for færre hjemløse, til børne- og socialministeren
1984051_0017.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf.: +45 33 92 93 00