Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1985081_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 6262
Doknr.
639595
Dato
10-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 15. november 2018 stil-
let følgende spørgsmål nr. 101 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 101:
”Vil ministeren kommentere artiklen på TV2/Fyns hjemmeside den 8. november
2018 ”Magnus
lider af svær separationsangst: Kommunen vurderer, at han bør
fjernes fra sin mor”? Vil ministeren derudover redegøre for, om hun finder det i
orden, at kommuner tilsyneladende løfter deres ansvar over for børn/unge med
autisme på en måde, der af forældrene opleves som truende for familiens sam-
menhæng? Og vil ministeren endelig sikre, at kommunerne løfter deres opgave
over for en sådan gruppe borgere på en måde, der præges af samspil, faglig
indsigt og respekt for familien, som er engageret i deres barn/unges
ve og vel?”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at det er en ulykkelig sag, som TV2 Fyn beskriver. Jeg
har dog ikke noget grundlag for at gå ind i eller vurdere den konkrete sag.
Men jeg vil gerne pointere, at kommunen naturligvis ikke må afvise ansøgnin-
ger om anden hjælp med henvisning til, at barnet kan blive anbragt uden for
hjemmet
hverken i den konkrete sag eller i andre sager.
Det er heller ikke i orden, hvis nogle forældre til børn med autisme oplever mø-
det med kommunen som truende for familiens sammenhæng. Derfor er jeg
også glad for, at KL i forbindelse med de aktuelle pressesager har afvist, at
kommunerne truer forældre med at tvangsfjerne deres børn.
Generelt vil jeg gerne slå fast, at kommunerne inden for lovgivningens rammer
har et klart ansvar for at sikre, at børn med handicap og deres familier får den
hjælp og støtte, som modsvarer deres behov.
Desuden skal kommunerne sikre, at alle sager er tilstrækkeligt oplyst, og at alle
afgørelser træffes med afsæt i en konkret og individuel vurdering af borgerens
ressourcer og støttebehov. Det følger af retssikkerhedsloven § 10 og servicelo-
vens § 1, stk. 3.
Kommunerne skal endvidere sikre, at indsatsen over for barnet og familie er
sammenhængende og helhedsorienteret, også hvis der er brug for støtte fra
flere forskellige lovgivninger. Det følger af servicelovens § 19, stk. 3. Endeligt
skal kommunerne sørge for, at opgaver og tilbud, som omfatter børn og unge,
udføres i samarbejde med forældrene. Det følger af servicelovens § 19, stk. 1.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm., om at kommentere artiklen på TV2/Fyns hjemmeside den 8. november 2018 Magnus lider af svær separationsangst: Kommunen vurderer, at han bør fjernes fra sin mor, til børne- og socialministeren
1985081_0002.png
Kommunerne har således et klart ansvar for at sikre en god, fagligt velfunderet
og sammenhængende indsats over for børn med handicap og deres familier,
herunder sikre en ordentligt dialog med forældrene. Dette ansvar forpligter ikke
mindst i de svære sager, hvor kommunerne overveje at sætte ind med mere
indgribende foranstaltninger som fx en anbringelse af barnet.
Samlet set er der er altså ingen tvivl om, at kommunerne har en forpligtelse til
at løfte deres opgave på børnehandicapområdet på en måde, der præges af
samspil, faglig indsigt og respekt for familien.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2