Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1985149_0001.png
10. december 2018
J.nr. 2018 - 7925
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 98 af 14. november 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-18 fra Tænketanken Cevea vedrørende skattekontrol og skattegab for virksomheder i Danmark, til skatteministeren
1985149_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5/11-18 fra Tænketanken Cevea vedrø-
rende skattekontrol og skattegab for virksomheder i Danmark, jf. SAU alm. del
bilag
34, herunder specifikt Ceveas ti forslag til en styrket skattekontrol.
Svar
Ceveas henvendelse vedrører dels en analyse af skatteforvaltningens udvikling og tilknyt-
tede politiske beslutninger de seneste mange år og dels forslag til yderligere fremadrettede
tiltag.
Fsva. udviklingen i skattevæsenet, synes Ceveas hovedpointe at være, at skatteforvaltnin-
gen og særligt skattekontrollen har været underprioriteret siden 2005, og det har ført til
lavere regelefterlevelse særligt for små og mellemstore virksomheder. Jeg tror ikke, der er
nogen, der er uenig i, at der blev skåret for meget i skatteforvaltningens bevilling frem til
2015.
Jeg er uenig med Cevea for så vidt, at der ikke skulle være gjort nok siden 2015. Regerin-
gen har afsat i alt knap 13 mia. kr. frem mod 2022 til skatteforvaltningen, hvoraf 400 mio.
kr. specifikt er afsat til skatteforvaltningens arbejde med kontrol og vejledning af små og
mellemstore virksomheder, styrket indsats på momsområdet og bekæmpelse af svig. Det
betyder, at der vil blive ansat over 2.000 flere medarbejdere i det nye skattevæsen ift. be-
mandingen under den tidligere regering
Cevea peger i deres notat på, at der i overslagsårene (2020-2022) på forslag til finansloven
2019 er er et fald i Skattestyrelsens bevilling. Hertil bemærkes, at der på finanslovsforsla-
get for 2019 tages politisk stilling til bevillingerne i 2019, og der vil således løbende være
en stillingtagen til Skattestyrelsens bevilling i de kommende år.
Jeg mener således, at der er afsat væsentlige ressourcer og igangsat en lang række initiati-
ver for at styrke skatteforvaltningen. Jeg er overbevist om, at vi er på rette vej, selvom det
vil tage noget tid, før vi ser de konkrete resultater af de mange investeringer.
Fsva. de fremadrettede initiativer, har Cevea overordnet fire typer af initativer: 1) tilførsel
af flere ressourcer, 2) øget digitalisering af skattebetalingen, 3) hårdere straffe til snydere
og 4) bedre forhold for de regelefterlevende virksomheder.
Ift. at tilføre flere ressourcer bemærker Cevea, at en styrket kontrolindsats ikke er en ud-
gift, da de regner med at yderligere kontrolmedarbejdere tjener sig selv hjem med øgede
skatteindtægter. Hertil må jeg understrege, at der ikke er et tilstrækkeligt sikkert videns-
grundlag til på
forhånd
at skønne over effekten på de offentlige finanser ved tilførsel af
ekstra ressourcer til skatteforvaltningen
jf. SAU alm. del
svar på spørgsmål 59 samling 2018-
19.
Dvs. effekten på de offentlige finanser af en ekstra skattekontrolmedarbejder kan ikke
kvantificeres eksakt på forhånd. Hvis der skal foretages yderligere investeringer i skatte-
forvaltningen, skal der samtidig findes finansiering.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-18 fra Tænketanken Cevea vedrørende skattekontrol og skattegab for virksomheder i Danmark, til skatteministeren
1985149_0003.png
Ift. digitalisering af virksomhedernes skattebetaling er jeg enig med Cevea i ambitionen
om at digitalisere skattebetalingen. På personområdet betales langt størstedelen af skatten
korrekt, hvilket i høj grad skyldes digitale værktøjer som automatisk indberetning og felt-
låsning. For at en tilsvarende udvikling kan ske på virksomhedsområdet, kræves gennem-
gribende ændringer og investeringer i både skatteforvaltningen og erhvervslivet. Det er
derfor et meget langsigtet projekt at digitalisere virksomheders skattebetaling, selvom jeg
deler ambitionen.
Ift. at straffe snydere hårdere og gøre det lettere for regelefterlevende virksomheder er jeg
også enig i det overordnede mål. Det er skadeligt for skattemoralen og skaber en unfair
konkurrencesituation, når virksomheder bevidst snyder i skat. Det er desværre vanskeligt
at lave sanktioner, som udelukkende rammer virksomheder, der bevidst snyder. Forslaget
om at lukke virksomheder med en enkelt foreløbig fastsættelse vil formentlig også ramme
en del virksomheder, som har misset en frist for angivelse, eksempelvis fordi en nyregi-
streret virksomhed endnu ikke er fortrolig med moms- og skattereglerne.
Jeg er dermed enig i flere af visionerne i Ceveas forslag, men realiseringen af forslagene
kræver langsigtede investeringer, som der
lige som alt andet
skal findes finansiering til.
Side 3 af 3