Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1977324_0001.png
28. november 2018
J.nr. 2018 - 6769
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 89 af 9. november 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om at oplyse det umiddelbare provenu, provenuet efter tilbageløb samt provenuet efter tilbageløb og adfærd af at afskaffe reglen om, at erhvervsmæssig flytransport er undtaget for brændstofafgifter, til skatteministeren
1977324_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det umiddelbare provenu, provenuet efter tilbageløb samt prove-
nuet efter tilbageløb og adfærd af at afskaffe reglen om, at erhvervsmæssig flytransport er
undtaget for brændstofafgifter.
Svar
Danmark har via internationale aftaler forpligtiget sig til ikke at afgiftspålægge brændstof
på internationale flyrejser. Der vil således alene kunne indføres brændstofafgifter på in-
denrigsflyvninger. En afgift på flybrændstof vil dog med høj sandsynlighed resultere i, at
flyselskaberne vil tanke deres fly i omkringliggende lande, hvor der ikke er afgift på fly-
brændstof. Merprovenuet herved skønnes derfor at være meget beskedent.
Betales afgiften i stedet pr. passager, opnås kun et svagt (indirekte) incitament for flysel-
skaberne til at købe mere brændstoføkonomiske fly, hvilket ikke er hensigtsmæssigt ud fra
en samfundsøkonomisk betragtning.
Storbritannien, Frankrig, Østrig, Tyskland, Norge og Sverige har indført en passagerafgift.
Indretningen af passagerafgiften på flyrejser følger grundlæggende samme opbygning på
tværs af de ovennævnte lande. Det vil sige, at der betales en stykafgift pr. passager, når
passageren starter sin rejse i det pågældende land, og afgiften afhænger af flyrejsens
længde. Erfaringer fra nabolandene viser dog, at der er relativt små adfærdseffekter ved
en passagerafgift, hvorfor klimaeffekten ved en afgift forventes at være beskeden.
Det bemærkes, at CO2-udledning har været reguleret af EU's kvotesystem, EU ETS, si-
den 2012. Det betyder, at luftfartsselskaber skal købe kvoter i det omfang, de udleder
CO
2
. Kvotesystemet er gældende for flyrejser foretaget internt i EU til og med 2020. Her-
efter vil ICAO’s (FN’s luftfartsorganisation) aftale fra 2016
1
træde i kraft. Denne indebæ-
rer bl.a., at der ikke må ske en vækst i CO
2
-udledningen fra den internationale luftfart
mellem de lande, der er omfattet af aftalen.
Danmark har tidligere haft en passagerafgift, der blev afskaffet i 2007, men det er ikke re-
geringens politik at genindføre afgifter på kommercielle flyrejser, da det vil bryde med
skattestoppet. Desuden vil det svække konkurrenceevnen for dansk luftfart og gøre det
dyrere at være dansker.
1
Aftalen - Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) vil gælde i en 15-årig periode fra
2021-2035.
Side 2 af 2