Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Skatteudvalget 2018-19
SAU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Notat
31. oktober 2018
J.nr. 2018 - 4027
Kontor:
Forretning og Styring 2 [FS2]
Initialer:
Status for udviklingen af det nye ejendomsvurderings-
system
I foråret 2018 blev forligskredsen præsenteret for, at de nye ejendomsvurderinger udsen-
des i etaper. Udsendelse i etaper giver mulighed for en bedre betjening af boligejerne, da
der ikke udsendes vurderinger til samtlige 1,7 mio. ejerboliger på samme tid. Samtidig gi-
ver det bedre mulighed for at kvalitetssikre systemet og datagrundlaget.
Forligskredsen blev samtidig orienteret om, at der i efteråret 2018 ville blive gjort status
på arbejdet, herunder hvorvidt det nye vurderingssystem kunne bestå de afgørende tests
for fuld idriftsættelse og en række øvrige risici på området:
1.
It-leverancer består ikke de nødvendige test forud for idriftsættelse, og it-udviklingen
forsinkes.
2.
Digitaliseret plandata leveres for sent eller i for dårlig kvalitet.
3.
Tilbagebetalingsordning er kompleks og kræver integrationer op mod Skatteministeri-
ets legacy-systemer.
4.
Produktionskapaciteten kan blive presset af flere manuelle og komplekse opgaver.
Status efteråret 2018 er, at de væsentligste dele af et solidt vurderingssystem er bygget, og
at det er muligt at lave mere retvisende og gennemskuelige ejerboligvurderinger. Der ude-
står dog fortsat et arbejde, idet visse risici er indtruffet og nye er opstået, jf. nedenfor.
Ad 1. Test har vist, at der er udfordringer med de dele af it-systemet, der relaterer sig til sags-og doku-
menthåndteringen og brevudsendelse.
Den første del af ejendomsvurderingssystemet er testet og
idriftsat. Det betyder, at Vurderingsstyrelsen har påbegyndt kategoriseringen af ejen-
domme efter ejendomstyper (fx om en ejendom er et parcelhus eller rækkehus). Der
mangler fortsat en række centrale støttefunktioner i it-systemet:
Udviklingen af det tilhørende sags- og dokumenthåndteringssystem er mangelfuld.
Sags- og dokumenthåndteringssystemets formål er at dokumentere og journalisere de
opgaver, som sagsbehandlerne udfører. Udfordringerne betyder fx, at det ikke kan do-
kumenteres,
hvem
der har udarbejdet vurderingsforslaget, som borgeren modtager,
samt
hvilke
forhold, der har påvirket vurderingen (eksempelvis, hvis der gives et tillæg
eller nedslag).
MCJ