Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1975791_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2018 - 7789
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 63 af 29. oktober 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at oplyse den fordelingsmæssige virkning af indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet m.v., til skatteministeren
1975791_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det forventede provenu
både før og efter tilbageløb samt efter
tilbageløb og adfærd
af følgende forslag:
1. Indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder
kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet, således at løn over dette niveau be-
tragtes som overskudsdisponering og derved skal pålægges virksomhedsbeskatning.
2. En afskaffelse af det særskilte skatteloft på 42 pct. for kapitalindkomst, således at også
kapitalindkomst vil være omfattet af det skrå skatteloft for lønindkomst.
3. En forøgelse af den højeste skattesats for aktieindkomst fra 42 pct. til 45 pct.
4. En kombination af de tre ovenstående forslag.
Svar
I svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 557 af 24. september 2018 er der foretaget et skøn
over provenuvirkningen af, at der maksimalt kan indgå 10 mio. kr. af den samlede løn pr.
medarbejder som omkostning i virksomhedsregnskabet. Den umiddelbare provenuvirk-
ning skønnes isoleret set at udgøre knap 0,6 mia. kr.
1
,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb skønnes
provenuvirkningen at udgøre 0,4 mia. kr., mens der ikke er foretaget en kvantitativ vurde-
ring af de forventede negative adfærdsvirkninger.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved de tre forslag
Umiddelbar
provenuvirkning
0,6
1,0
0,6
2,1
Provenuvirkning
efter tilbageløb
0,4
0,8
0,5
1,6
Provenuvirkning
efter tilbageløb
og adfærd
-
0,6
0,4
-
Mia. kr. (2019-niveau)
1. Omkostningsloft på 10 mio. kr. pr.
medarbejder
2. Afskaffelse af det særskilte skatteloft
for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til 45 pct.
4. En kombination af alle tre forslag
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for punkt 2 og punkt 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015 baseret på forudsætninger
bag Økonomisk Redegørelse, august 2018 samt besvarelse af spørgsmål 557 af 24. september 2018 til Skatteudvalget.
En afskaffelse af det særskilte skrå skatteloft for positiv nettokapitalindkomst vil medføre,
at skattesatsen stiger fra de gældende 42 pct. og op til det skrå skatteloft for personlig ind-
komst på 52,07 pct. (2022-skatteregler). Den umiddelbare provenuvirkning heraf skønnes
til 1,0 mia. kr., og virkningen efter tilbageløb og adfærd skønnes til 0,6 mia. kr.
Endelig skønnes en forhøjelse af den højeste skattesats for aktieindkomst fra 42 til 45 pct.
af medføre en umiddelbar provenuvirkning på 0,6 mia. kr., og virkningen efter tilbageløb
og adfærd skønnes til 0,4 mia. kr.
1
I besvarelsen af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 557 af 24. september 2018 er anført en række forbehold, som kan medføre en lavere umid-
delbar virkning end 0,6 mia. kr.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at oplyse den fordelingsmæssige virkning af indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet m.v., til skatteministeren
1975791_0003.png
Det bemærkes, at en højere beskatning af positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst
vil have negative afledte virkninger på arbejdsudbuddet
og dermed på de offentlige fi-
nanser
men vil derudover også have en række afledte effekter på opsparing og porteføl-
jesammensætning
2
, som vil påvirke de offentlige finanser negativt udover de i
tabel 1
ind-
regnede afledte adfærdsvirkninger.
Fordelingsmæssige virkninger
Der er i det følgende beregningsteknisk forudsat, at loftet over virksomhedernes fradrag
for lønomkostninger på 10 mio. kr. pr. medarbejder nedvæltes i lønninger og overførsels-
indkomster, svarende til en proportional reduktion af de enkeltes disponible indkomster i
udgangspunktet. Forudsætningen bygger på, at loftet tilnærmelsesvist vil virke som en ge-
nerel forhøjelse af selskabsskatten (for en række større virksomheder). Højere selskabs-
skat vil reducere produktiviteten via lavere kapitaldannelse og dermed medføre lavere løn-
ninger og
som en afledt virkning
lavere overførselsindkomster.
De tre forslag skønnes samlet set at indebære en reduktion i de disponible indkomster på
godt 0,2 pct. for hele befolkningen, hvilket dækker over en reduktion på mellem ca. 0,05
og 0,08 pct. i de første ni indkomstdeciler og en noget større reduktion på godt 0,7 pct. i
10. indkomstdecil,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Fordelingsvirkninger
reduktion i disponibel indkomst
Pct.
1. Omkostningsloft på
10 mio. kr. pr. medar-
bejder
2. Afskaffelse af det
særskilte skatteloft for
kapitalindkomst
3. Højeste aktieskatte-
sats fra 42 til 45 pct.
4. En kombination af
alle tre forslag
Indkomstdecil
1
0,05
0,02
0,00
0,07
2
0,05
0,00
0,00
0,05
3
0,05
0,00
0,00
0,05
4
0,05
0,00
0,00
0,05
5
0,05
0,00
0,00
0,05
6
0,05
0,00
0,00
0,05
7
0,05
0,00
0,01
0,06
8
0,05
0,00
0,01
0,06
9
0,05
0,01
0,02
0,08
10
0,05
0,23
0,43
0,71
I alt
0,05
0,05
0,10
0,21
Anm.: Virkninger fra punkt 1 er beregningsteknisk forudsat nedvæltet i lavere lønninger og overførselsindkomster.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015 baseret på forudsætninger
bag Økonomisk Redegørelse, august 2018 samt besvarelse af spørgsmål 557 af 24. september 2018 til Skatteudvalget.
Virkninger i toppen af indkomstfordelingen
Gruppen med de 1.000/100 største indkomster eller skattestigninger vil variere meget fra
år til år, da der er tale om en gruppe med meget varierende indkomstforhold. Valget af
indkomstår påvirker derfor størrelsen af de efterspurgte opgørelser, som gennemgås ne-
denfor.
2
Se blandt andet afsnit 2.5 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2017,
Skatteministeriet 2017.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at oplyse den fordelingsmæssige virkning af indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet m.v., til skatteministeren
1975791_0004.png
De 1.000 personer, som får de største skattestigninger
3
ved en kombination af de tre for-
slag, vil i gennemsnit opleve en skattestigning på ca. 0,7 mio. kr. årligt, mens de 100 per-
soner med de største skattestigninger i gennemsnit vil få en skattestigning på ca. 2,8 mio.
kr. årligt,
jf. nederste række i tabel 3.
Tabel 3. Gennemsnitlig skattestigning for de 1.000/100 danskere med størst skattestigning/reduk-
tion i indkomsten for de enkelte forslag og samlet set
Mio. kr. (2019-niveau)
1. Omkostningsloft på 10 mio. kr. pr. medarbejder
2. Afskaffelse af det særskilte skatteloft for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til 45 pct.
4. En kombination af alle tre forslag
1
Top 1.000
0,01
0,4
0,4
0,7
Top 100
0,03
1,9
1,8
2,8
Anm.: Virkninger fra punkt 1 er beregningsteknisk forudsat proportionalt nedvæltet i lavere lønninger og overførselsindkom-
ster.
”S
kattestigninger”
dækker over
både den forudsatte reduktion i indkomst via punkt 1 og de faktiske skattestigninger via
punkt 2 og punkt 3.
1) Virkningen fra de enkelte delelementer summer ikke til den samlede virkning, idet der (til dels) er tale om forskellige per-
songrupper, som oplever den største skattestigning inden for hvert delelement.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015 baseret på forudsætninger
bag Økonomisk Redegørelse, august 2018 samt besvarelse af spørgsmål 557 af 24. september 2018 til Skatteudvalget.
De
øverste tre rækker i tabel 3
viser de største skattestigninger som følge af de enkelte forslag
(jf. Skatteudvalgets spørgsmål nr. 65 af 29. oktober 2018). Fx vil de 100 personer, der op-
lever de største skattestigninger som følge af afskaffelse af det særskilte skatteloft for ka-
pitalindkomst, få en gennemsnitlig skattestigning på ca. 1,9 mio. kr.,
jf. række 2 i tabel 3.
De 1.000 personer med de største bruttoindkomster vil i gennemsnit opleve en skattestig-
ning på ca. 0,6 mio. kr. årligt, mens de 100 personer med de største bruttoindkomster i
gennemsnit vil få en skattestigning på ca. 2,0 mio. kr. årligt,
jf. tabel 4.
Den største skatte-
stigning hidrører forhøjelsen af skatten på aktieindkomst.
Tabel 4. Gennemsnitlig skattestigning for de 1.000/100 danskere med størst bruttoindkomst
Mio. kr. (2019-niveau)
1. Omkostningsloft på 10 mio. kr. pr. medarbejder
2. Afskaffelse af det særskilte skatteloft for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til 45 pct.
4. En kombination af alle tre forslag
Top 1.000
0,01
0,2
0,3
0,6
Top 100
0,03
0,6
1,4
2,0
Anm.: Virkninger fra punkt 1 er beregningsteknisk forudsat proportionalt nedvæltet i lavere lønninger og overførselsindkom-
ster.
”S
kattestigninger”
dækker over
både den forudsatte reduktion i indkomst via punkt 1 og de faktiske skattestigninger via
punkt 2 og punkt 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015 baseret på forudsætninger
bag Økonomisk Redegørelse, august 2018 samt besvarelse af spørgsmål 557 af 24. september 2018 til Skatteudvalget.
De 1.000 personer med de største kapitalindkomster vil i gennemsnit opleve en skattestig-
ning på ca. 0,5 mio. kr. årligt, mens de 100 personer med de største kapitalindkomster i
3
Med skattestigninger menes i det følgende både den forudsatte reduktion i den disponible indkomst via punkt 1 og de
faktiske skattestigninger via punkt 2 og punkt 3.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at oplyse den fordelingsmæssige virkning af indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet m.v., til skatteministeren
1975791_0005.png
gennemsnit vil få en skattestigning på ca. 1,9 mio. kr. årligt,
jf. tabel 5.
Stort set hele skatte-
stigningen fra denne personkreds kan forventeligt henføres til skattestigningen på kapital-
indkomst.
Tabel 5. Gennemsnitlig skattestigning for de 1.000/100 danskere med størst kapitalindkomst
Mio. kr. (2019-niveau)
1. Omkostningsloft på 10 mio. kr. pr. medarbejder
2. Afskaffelse af det særskilte skatteloft for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til 45 pct.
4. En kombination af alle tre forslag
Top 1.000
0,00
0,4
0,1
0,5
Top 100
0,00
1,9
0,0
1,9
Anm.: Virkninger fra punkt 1 er beregningsteknisk forudsat proportionalt nedvæltet i lavere lønninger og overførselsindkom-
ster.
”S
kattestigninger”
dækker over
både den forudsatte reduktion i indkomst via punkt 1 og de faktiske skattestigninger via
punkt 2 og punkt 3.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015 baseret på forudsætninger
bag Økonomisk Redegørelse, august 2018 samt besvarelse af spørgsmål 557 af 24. september 2018 til Skatteudvalget.
Virkninger for familietyper
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel omfatter forudsætninger om en
række karakteristika med direkte betydning for opgørelsen af familietypernes disponible
indkomster. Standardantagelserne giver således alene mulighed for at opgøre virkningen
af lempelser af personskatter, som direkte følger af forudsætninger om familietypens ind-
komstforhold.
Det er (som nævnt) beregningsteknisk forudsat, at loftet over virksomhedernes fradrag
for lønomkostninger på 10 mio. kr. pr. medarbejder nedvæltes i lønninger og overførsels-
indkomster, svarende til en proportional reduktion af de enkeltes indkomster i udgangs-
punktet. For en LO-arbejder, som forudsættes at have en lønindkomst på ca. 237.000 kr.,
indebærer loftet dermed en reduktion af den disponible indkomst med ca. 100 kr.,
jf. tabel
6.
Tabel 6. Skønnet skattestigning for udvalgte familietyper, som er enlige og bor i lejebolig
Kr. (2019-niveau)
1. Omkostningsloft på 10 mio. kr.
pr. medarbejder
2. Afskaffelse af det særskilte skat-
teloft for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til
45 pct.
Gennemsnitlig skattestigning pr.
person i relevante indkomstdecil
2. Afskaffelse af det særskilte skat-
teloft for kapitalindkomst
3. Højeste aktieskattesats fra 42 til
45 pct.
HK'er
100
-
-
2. decil
0
0
LO'er
100
-
-
6. decil
0
0
Funktionær
200
-
-
8. decil
0
0
Direktør
300
-
-
10. decil
1.000
1.700
Anm.: Det bemærkes, at kun den enlige LO-arbejder i lejebolig er
en ”standardtype” i Økonomi-
og Indenrigsministeriets
familietypemodel. Virkninger fra punkt 1 er beregningsteknisk forudsat proportionalt nedvæltet i lavere lønninger og overfør-
selsindkomster.
”S
kattestigninger”
dækker over
både den forudsatte reduktion i indkomst via punkt 1 og de faktiske skatte-
stigninger via punkt 2 og punkt 3.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel samt egne beregninger.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at oplyse den fordelingsmæssige virkning af indføring af en regel om, at maksimalt 10 mio. kr. af den samlede løn pr. medarbejder kan indgå som omkostning i virksomhedsregnskabet m.v., til skatteministeren
1975791_0006.png
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel omfatter som udgangspunkt ikke
forudsætninger om familietypernes positive kapitalindkomst og aktieindkomst. I udgangs-
punktet har forslag 2 og 3 derfor ingen betydning for standardfamilietypernes indkomst-
forhold.
Hvis der tages udgangspunkt i den gennemsnitlige positive kapitalindkomst og aktieind-
komst i 10. indkomstdecil
svarende til det indkomstdecil, som direktøren tilhører
ud-
gør den gennemsnitlige skattestigning af at afskaffe det særskilte skrå skatteloft for kapi-
talindkomst ca. 1.000 kr., mens den gennemsnitlige skattestigning vedrørende aktieind-
komst udgør ca. 1.700 kr. For de indkomstdeciler, som de øvrige familietyper tilhører, ud-
gør den gennemsnitlige skattestigning pr. person mindre end 50 kr.
Generel vurdering af forslagene
Forslagene vil under ét medføre, at skatten stiger
både for virksomheder og for borgere.
Forslaget om at lægge et loft på 10 mio. kr. over, hvor meget der kan indgå som omkost-
ninger i virksomhedsregnskabet, vil blandt andet indebære færre investeringer og en hø-
jere tilskyndelse til overskudsflytning i form af transfer pricing mv.,
jf. svar på Skatteudval-
gets spørgsmål nr. 557 af 24. september 2018.
Forslaget om at forøge den højeste marginalskat på positiv kapitalindkomst med omtrent
10 pct.-point vil forstærke asymmetrien af beskatningen af kapitalindkomst yderligere, da
skattesatserne for positiv nettokapitalindkomst i udgangspunktet er højere end skattesat-
serne for negativ nettokapitalindkomst. Asymmetrien har negative afledte virkninger på
formuer og de offentlige finanser. Det skyldes blandt andet, at de ekstra høje skatter på
positiv kapitalindkomst vil medføre porteføljeeffekter, hvor formuer placeres i relativt
lavt beskattet pensionsopsparing eller boliger. Det medfører et privat velstandstab for den
enkelte og tab af skatteindtægter,
jf. afsnit 2.5 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2017.
Forslaget om at forøge den højeste aktieskattesats vil betyde, at den højeste effektive mar-
ginalskat af husholdningernes aktieafkast kommer til at ligge højere end den højeste mar-
ginalskat for personlig indkomst og vil dermed forrykke den aktuelle (omtrentlige) ba-
lance mellem de to typer beskatning. Hovedaktionærer m.fl. vil i et vist omfang kunne
undgå den forhøjede aktieindkomstbeskatning ved at udbetale deres indkomst som løn
frem for som udbytte. Der er ikke taget højde for dette i provenuberegningerne, hvilket
isoleret set indebærer en overvurdering af merprovenuet. Personer, der ikke er hovedakti-
onærer (og derfor ikke kan undgå øget beskatning) vil dog blive beskattet hårdere af deres
aktieindkomst. Forslaget vil blandt andet derfor have en negativ afledt virkning på ar-
bejdsudbuddet
som isoleret set påvirker de offentlige finanser negativt.
Forslagene vil, som nævnt, have en række negative afledte virkninger på såvel arbejdsud-
bud som opsparing og porteføljesammensætning mv., hvilket vil reducere væksten i Dan-
mark. Regeringen kan derfor ikke gå ind for disse forslag, ligesom det vil være i strid med
regeringens skattestop.
Side 6 af 6