Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1972307_0001.png
20. november 2018
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 23. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvor meget registreringsafgift ejere af elbiler skal betale m.v., til skatteministeren
1972307_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget registreringsafgift ejere af elbiler skal betale ef-
ter følgende 2 scenarier, hvor elbilerne er fuldt indfaset i registreringsafgiften, men hvor
1) batterifradraget videreføres, og hvor minimumsafgiften fjernes, 2) fradrag for god ben-
zinøkonomi er henholdsvis uændret, fradragsgrænse på 21/23 km/l, fradragsgrænse på
22/24 km/l, fradragsgrænse på 23/25 km/l, fradragsgrænse på 24/26 km/l, fradrags-
grænse på 25/27 km/l, fradragsgrænse på 26/28 km/l, fradragsgrænse på 27/29 km/l og
fradragsgrænse på 28/30 km/l. Beregninger bedes foretaget for følgende elbiler; VW e-
up, Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla S, VW e-Golf, Hyundai Kona-electric og Nissan E-
NV200 VAN.
Endvidere bedes ministeren opgive provenuet i registreringsafgiften ved de ovenstående
grænser for fradrag for god benzinøkonomi, givet at man samtidigt bibeholder batterifra-
drag og fjerner minimumsafgiften. Provenuet bedes opgjort for nuværende niveau af elbi-
ler, 500.000 elbiler, 1 mio. elbiler og 3 mio. elbiler. Ministeren bedes opgive provenuerne i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. For adfærd bedes provenuet opdelt
i henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud.
Svar
På baggrund af salgspriser oplyst på de relevante bilforhandleres hjemmesider er der i ta-
bel 1 opgjort registreringsafgiften efter scenarie 1 og 2 for en VW e-up, Nissan Leaf, Re-
nault Zoe, Tesla S, VW e-Golf, Hyundai Kona-electric og Nissan E-NV200 VAN.
Efter gældende regler er elbiler først fuldt indfaset i registreringsafgiften i 2022. Hvis der i
2018 skulle betales fuld registreringsafgift efter de almindelige afgifter, vil registreringsaf-
giften for fx en Renault Zoe til 249.900 kr. ekskl. afgift udgøre ca. 35.400 kr. Hvis der for
den samme bil i stedet betales registreringsafgift efter scenarie 1, vil registreringsafgiften
udgøre ca. 0 kr. Efter scenarie 2 vil afgiften for en Renault Zoe udgøre ca. 39.400 kr. ved
en fradragsgrænse for god brændstoføkonomi på 21 km/l stigende til ca. 67.400 kr. ved
en fradragsgrænse for god brændstoføkonomi på 28 km/l,
jf. tabel 1.
Der er i det følgende taget udgangspunkt i et scenarie, hvor afgiftsændringerne vedr. fra-
dragsgrænserne for god brændstoføkonomi (scenarie 2) og vedr. videreførelse af batteri-
fradraget og afskaffelse af minimumsafgiften (scenarie 1) finder sted i 2022 ved fuldt ind-
fasede regler. På baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning 2018 er det lagt til
grund, at der i 2022 vil blive solgt ca. 4.700 elbiler. Hvis det herudover lægges til grund, at
prisen på elbiler falder med ca. 6 pct. om året frem mod 2022, skønnes det, at forslaget vil
indebære et mindreprovenu på ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2022.
På lidt længere sigt må det forventes, at prisen på elbiler vil falde yderligere. I de øvrige
beregninger er det således beregningsteknisk lagt til grund, at de 100.000-3.000.000 elbiler
ikke ville være kommet i fravær af afskaffelsen af minimumsafgiften, videreførelse af bat-
terifradraget samt forhøjede fradragsgrænser for god brændstoføkonomi. Derudover læg-
ges det beregningsteknisk til grund, at elbilen fortrænger en benzindrevet personbil til ca.
230.000 kr. inkl. moms og afgift, svarende til prisen på en gennemsnitlig konventionel bil
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvor meget registreringsafgift ejere af elbiler skal betale m.v., til skatteministeren
1972307_0003.png
i dag. De 100.000-3.000.000 elbiler er endvidere beregningsteknisk indfaset lineært over
en periode på 15 år. Beregningerne er meget følsomme over for disse antagelser.
Tabel 1. Beregning af registreringsafgift for udvalgte elbiler efter gældende regler, scenarie 1 og 2
VW e-
up!
Pris inkl. moms
ekskl. afgift
192.000
Renault
Zoe
249.900
Hyundai
Kona-
electric
266.000
Nissan
Leaf
279.900
VW e-
Golf
327.100
Nissan
E-NV200
324.500
Tesla S
710.900
Registreringsafgift
Ved fuld indfas-
ning
18.000
Scenarie 1
Scenarie 2
21 km/l
22 km/l
23 km/l
24 km/l
25 km/l
26 km/l
27 km/l
28 km/l
18.000
18.000
18.000
18.000
18.000
18.000
18.000
18.000
-
35.400
-
36.600
-
79.400
-
147.900
55.400
239.200
124.500
804.300
689.600
39.400
43.400
47.400
51.400
55.400
59.400
63.400
67.400
40.600
44.600
48.600
52.600
56.600
60.600
64.600
68.600
83.400
87.400
91.400
95.400
99.400
103.400
107.400
111.400
151.900
155.900
159.900
163.900
167.900
171.900
175.900
179.900
243.200
247.200
251.200
255.200
259.200
263.200
267.200
271.200
808.300
812.300
816.300
820.300
824.300
828.300
832.300
836.300
Anm: Registreringsafgiften er beregnet på baggrund af listepriser udsøgt fra de relevante forhandleres hjemmesider. Oplys-
ninger om sikkerhedsudstyr, batterikapacitet, brændstofforbrug mv. er indhentet fra DMR. Listepriserne varierer for flere
modeller markant mellem forskellige varianter. Dertil kan prisen variere for samme variant alt efter bilens udstyrsniveau.
Priser er afrundet til nærmeste hundrede kr. Ejerafgiften er ikke med i beregningen.
Kilde: Skatteministeriet og relevante hjemmesider
Da der spørges til mindreprovenuet ved 100.000-3.000.000 elbiler, beregnes der alene det
akkumulerede mindreprovenu. Med baggrund i disse antagelser skønnes det med stor
usikkerhed, at en afskaffelse af minimumsafgiften, videreførelse af batterifradraget samt
en forhøjelse af fradragsgrænsen for god brændstoføkonomi til 21 km/l for 100.000 eks-
tra elbiler, som erstatter benzindrevne biler, vil medføre et akkumuleret mindreprovenu
på ca. 4 mia. kr. Ved 500.000 ekstra elbiler vil mindreprovenuet tilsvarende blive femdob-
let til ca. 20 mia. kr.,
jf. tabel 2.
For 1 mio. og 3 mio. ekstra elbiler kan mindreprovenuerne skaleres yderligere. Foruden at
påvirke registreringsafgiftsprovenuet og moms vil der også være provenumæssige konse-
kvenser for ejer- og udligningsafgiften, samt el- og brændstofafgifterne.
Mindreprovenuet forventes at stige i takt med, at fradragsgrænserne for god brændstof-
økonomi forhøjes. Dette skal ses i lyset af, at ved forhøjede fradragsgrænser for god
brændstoføkonomi vil registreringsafgiften for konventionelle biler stige relativt mere end
for elbiler, hvor afgiften for en stor andel af bilerne fortsat vil være lig 0 kr., ligesom at
salget af hhv. 100.000-3.000.000 elbiler beregningsteknisk er uberørt af afgiftsforhøjelsen i
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvor meget registreringsafgift ejere af elbiler skal betale m.v., til skatteministeren
1972307_0004.png
dette eksempel. Dermed øges afgiftsforskellen mellem en konventionel bil og en elbil i
takt med, at fradragsgrænserne for god brændstoføkonomi øges, da afgiftsindholdet i en
konventionel bil til 230.000 kr. stiger.
Tabel 2. Provenukonsekvenser ved videreførelse af batterifradraget for elbiler, afskaffelse af mini-
mumsafgift samt forhøjelse af kilometergrænser for fradrag for god brændstoføkonomi i registre-
ringsafgiften.
Akkumuleret mindreprovenu (mia. kr. 2019-niveau)
Antal biler
21 km/l
22 km/l
23 km/l
24 km/l
25 km/l
26 km/l
27 km/l
28 km/l
Kilde: Egne beregninger
100.000
-4
-4
-5
-5
-5
-5
-5
-6
500.000
-21
-22
-23
-24
-25
-26
-27
-28
1 mio.
-43
-44
-46
-48
-50
-52
-54
-56
3 mio.
-129
-133
-137
-143
-149
-157
-163
-169
Side 4 af 4