Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2050282_0001.png
26. april 2019
J.nr. 2019 - 4325
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 410 af 12. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om, hvorfor man konsekvent vælger ikke at følge minimumsmulighederne, når man skal implementere CFC-reglerne, til skatteministeren
2050282_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man konsekvent vælger ikke at følge minimums-
mulighederne, når man skal implementere CFC-reglerne? Der henvises til lovforslag nr. L
28.
Svar
Spørger har stillet en række spørgsmål (SAU alm. del spm. 410-417, 2018/19), der vedrø-
rer den del af lovforslag nr. L 28 (2018-19), der omhandler implementering af skatteund-
gåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler. Spørgsmålene er ind-
holdsmæssigt identiske med spm. 5-8, 14, 19, 20 og 22 vedr. lovforslag nr. L 28 (2018-19).
I mine svar af 10. december 2018 på disse spørgsmål tilkendegav jeg, at jeg ville fremsætte
forslag om at udskille den del af L 28, der vedrører implementeringen af CFC-reglerne, i
et særskilt lovforslag, og at spørgsmål vedrørende CFC-reglerne ville blive besvaret inden
3. behandlingen.
I bemærkningerne til det ændringsforslag, som jeg herefter fremsatte, er forslaget om at
udskille CFC-reglerne i et særskilt lovforslag begrundet således:
”Der er
behov for mere tid til at få afdækket virkningerne af de foreslåede regler med
henblik på at sikre, at reglerne rammer som tilsigtet. Der er tale om et komplekst regelsæt,
og i lyset af dialogen med erhvervsorganisationerne og virksomhederne er der behov for
yderligere overvejelser og analyser af, hvordan direktivets minimumskrav skal indarbejdes
i den eksisterende danske model for CFC-beskatning.”
Den del af lovforslag nr. L 28 (2018-19), der vedrører implementeringen af CFC-reglerne,
blev ved 2. behandlingen den 18. december 2018, som foreslået, udskilt i et særskilt lov-
forslag (L 28 B).
Behovet for yderligere overvejelser skyldes bl.a., at det på baggrund af dialogen med er-
hvervsorganisationerne og virksomhederne er vurderingen, at en gennemførelse af lov-
forslaget i sin nuværende udformning for nogle danske virksomheder vil kunne medføre
en hårdere beskatning end de gældende CFC-regler. Der har været drøftelser med virk-
somhederne og deres brancheorganisationer om mulige ændringsforslag, der kunne neu-
tralisere disse virkninger, men der er stadig stor bekymring i dele af dansk erhvervsliv.
Jeg har på den nævnte baggrund ønsket, at der arbejdes videre med at undersøge, om det
er juridisk og praktisk muligt at foretage den obligatoriske implementering af skatteundgå-
elsesdirektivets minimumskrav, uden at danske virksomheder utilsigtet rammes af en øget
beskatning. Det er i den sammenhæng også vigtigt, at der ikke sker en svækkelse af det
værn mod skatteundgåelse, som CFC-reglerne udgør, idet en sådan svækkelse ville kunne
medføre et væsentligt mindreprovenu for den danske stat.
Efter min vurdering er det mest hensigtsmæssigt, at spørgsmål vedrørende implemente-
ringen af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler be-
svares i lyset af det endelige forslag hertil. Der er endnu ikke tilvejebragt fuld klarhed
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om, hvorfor man konsekvent vælger ikke at følge minimumsmulighederne, når man skal implementere CFC-reglerne, til skatteministeren
2050282_0003.png
over, hvordan denne implementering bør ske. Når det konkrete forslag herom forelægges
for Folketinget, vil både de her rejste spørgsmål og de øvrige spørgsmål, der er rejst ved-
rørende implementeringen af denne del af skatteundgåelsesdirektivet, imidlertid blive be-
svaret, idet omfang dette fortsat er relevant.
Side 3 af 3