Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1970343_0001.png
16. november 2018
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 23. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om at redegøre for reglerne for lavere elafgift til elbiler, til skatteministeren
1970343_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for reglerne for lavere elafgift til elbiler, herunder evt. forskel-
lige ordninger for forskellige typer af eldrevne transportmidler (f.eks. privat, erhverv, bus-
ser m.v.). Ministeren bedes ydermere redegøre for det årlige mindreprovenu ved de gæl-
dende regler i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. For adfærd bedes
mindreprovenuet opdelt i henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud. Ministeren be-
des tillige redegøre for udviklingen i mindreprovenuet opgjort på samme måde, hvis an-
tallet af elbiler stiger til 100.000, 500.000, 1 mio. og 3 mio.
Svar
For erhvervsmæssig opladning af elbiler betales der efter gældende regler den lave elaf-
giftssats på 0,4 øre pr. kWh frem til og med den 31. december 2019. For el til opladning
af elbusser, der indgår i den kollektive trafik, vil særreglen om lav elafgift være gældende
indtil udgangen af 2024.
Den aktuelle bestand af eldrevne person- og varebiler udgør godt 10.000 stk., mens be-
standen af elbusser kun udgør knap 10 stk. Hvis alle 10.000 biler og de knap 10 busser
anvender særordningen for lav elafgift ved opladning, skønnes særreglen at medføre et år-
ligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. Adfærdseffekterne heraf skønnes at
være begrænsede. Således skønnes mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd ligeledes
at udgøre ca. 20 mio. kr. årligt.
Med baggrund i disse antagelser skønnes det med stor usikkerhed, at en videreførelse af
særreglen for lav elafgift til erhvervsmæssig opladning af elbiler for en bestand på 100.000
elbiler vil medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. og et årligt
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 200 mio. kr. Ved en elbilbestand på
500.000 biler vil mindreprovenuet udgøre ca. 800 mio. kr. årligt. For en bestand på 1 mio.
og 3 mio. elbiler kan mindreprovenuet skaleres yderligere,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Årligt mindreprovenu ved særreglen om lav elafgift til erhvervsmæssig opladning af elbiler
for hhv. 10.000, 100.000, 500.000, 1 mio. og 3. mio. elbiler.
Antal elbiler
Umiddelbart provenu (mio. kr.
2019-niveau)
Provenu efter tilbageløb og
adfærd (mio. kr. 2019-niveau)
10.000
-20
-20
100.000
-200
-200
500.000
-800
-800
1 mio.
-1.700
-1.600
3 mio.
-5.000
-4.800
Anm: Beregningerne tager udgangspunkt i en bestand på hhv. 10.000, 100.000, 500.000, 1 mio. og 3. mio. biler. Der er
således ikke taget udgangspunkt i at de hhv. 100.000, 500.000, 1. mio. og 3 mio. elbiler skyldes et mersalg, som vil for-
trænge benzin- og dieselbiler.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 2