Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2048957_0001.png
24. april 2019
J.nr. 2019 - 4010
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 404 af 11. april 2019 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om at oplyse provenueffekten af at forhøje emballageafgiften for poser af papir m.v. med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150 pct., 200 pct., 250 pct. og 300 pct., til skatteministeren
2048957_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten af at forhøje emballageafgiften for poser af pa-
pir m.v. med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150 pct., 200 pct., 250 pct. og 300 pct. Svaret
bedes opgjort i tabelform, før og efter tilbageløb og adfærd. Derudover bedes svaret rede-
gøre for forhøjelsernes betydning for slutprisen på en papirspose, hvis det forudsættes, at
afgiften overvæltes fuldt ud i forbrugerprisen.
Svar
Der betales i dag emballageafgift på 10 kr. pr. kg for bæreposer af papir m.v. med et rum-
indhold op til hank på mindst 5 liter. Afgiftens provenu udgjorde ca. 18 mio. kr. i 2018.
Skatteministeriet har ikke data for antallet af papirsposer, vægten heraf eller prisen herpå,
hvorfor der er anlagt en skønnet gennemsnitsbetragtning. En typisk papirspose vejer ca.
50 gram, hvorved afgiftsgrundlaget skønnes at bestå af 35 mio. poser. Emballageafgiften
udgør da ca. 60 øre inkl. moms pr. pose. Det antages, at disse kan købes i detailhandlen til
3 kr. pr. stk. inkl. moms og afgift, hvilket er forbundet med usikkerhed og stor spredning.
Da gratis udlevering af bæreposer til forbrugerne forbydes fra og med 1. januar 2020 som
følge af regeringens plasthandlingsplan, er det lagt til grund, at samtlige berørte papirspo-
ser købes mod betaling. Dette kan i sig selv føre til et betydeligt fald i afgiftsgrundlaget.
En fordobling af afgiften forventes at forøge prisen pr. papirspose fra 3 kr. til ca. 3,5 kr.
inkl. moms og afgift. Der er forudsat, at afgiften overvæltes fuldt ud i forbrugerprisen.
En fordobling af afgiften skønnes at indbringe et umiddelbart merprovenu på ca. 15 mio.
kr. i 2020,
jf. tabel 1.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at merprovenuet efter tilbage-
løb og adfærd vil udgøre ca. 10 mio. kr.
Tabel 1. Provenueffekt ved forhøjelse af emballageafgift på bæreposer af papir m.v.
Procentuel afgiftsforhøjelse
Mio. kr. 2019-niveau
Umiddelbart merprovenu i 2020
Efter adfærd og tilbageløb i 2020
50 pct.
10
5
100 pct.
15
10
150 pct.
25
10
200 pct.
35
10
250 pct.
45
10
300 pct.
50
5
Anm.: Der er antaget en priselasticitet på 1 og en gennemsnitlig pris før afgiftsforhøjelse på 3 kr. pr. pose á 50 gram.
Kilde: Skatteministeriet.
Med de anvendte forudsætninger fås en høj adfærdseffekt af afgiftsforhøjelser. Ved en
forøgelse af afgiften med 300 pct., forventes forbrugerprisen på en pose at stige til ca. 5
kr. inkl. moms, hvilket skønnes at reducere den solgte mængde med godt 60 pct.
Det bemærkes, at afgiftsforhøjelsen vil stride imod skattestoppet og gøre det dyrere at
være dansker. Regeringen kan således ikke støtte den foreslåede afgiftsforhøjelse.
Side 2 af 2