Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2054971_0001.png
6. maj 2019
J.nr.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 402 af 9. april 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om at oplyse virkningen på arbejdsudbud, BNP og offentlige finanser af at hæve eller sænke momsen med henholdsvis 1, 2 eller 3 procentpoint, til skatteministeren
2054971_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse virkningen på arbejdsudbud, BNP og offentlige finanser af at
hæve eller sænke momsen med henholdsvis 1, 2 eller 3 procentpoint. Virkningen på de
offentlige finanser ønskes opgjort ved umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb,
provenu efter tilbageløb og adfærd og i varig virkning.
Svar
En
forøgelse
af momssatsen med fx 2 pct.-point skønnes at medføre et umiddelbart (varigt)
merprovenu på 15,1 mia. kr., et provenu efter tilbageløb på 11,7 mia. kr. og et merprove-
nuet efter tilbageløb og adfærd på 11,4 mia. kr. (2019-niveau),
jf. tabel 1.
En
nedsættelse
af momssatsen med 2 pct. point skønnes at medføre et umiddelbart (varigt)
mindreprovenu på 15,1 mia. kr., dvs. numerisk samme ændring som ved en forøgelse af
momssatsen, mens mindreprovenuet efter tilbageløb skønnes til 12,1 mia. kr., og mindre-
provenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes til 11,7 mia. kr.
Det bemærkes, at de skønnede provenuvirkninger efter tilbageløb er numerisk lidt større
ved en nedsættelse af momsen end ved en forhøjelse. Det skyldes, at tilbageløbet reduce-
res ved en nedsættelse af momsen, mens det forøges ved en forhøjelse af momsen.
Tabel 1. Varig provenuvirkning og effekt på arbejdsudbud og BNP af en ændring af momssatsen
Pct.-point
Ændring i momssats
-3
-2
-1
+1
+2
+3
Mia. kr. (2019-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
1
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2
-22,6
-18,3
-17,7
-15,1
-12,1
-11,7
-7,5
-6,0
-5,8
7,5
5,9
5,7
15,1
11,7
11,4
22,6
17,4
16,9
Antal fuldtidsbeskæftigede
Arbejdsudbud
2
2.300
1.600
800
-800
-1.600
-2.300
Mia. kr. (2019-niveau)
BNP-effekt
3
1,2
0,8
0,4
-0,4
-0,8
-1,2
1) Tilbageløbsfaktoren (som i udgangspunktet antages at være 21 pct.) er korrigeret for ændring af momssatsen. Udviklin-
gen i momsgrundlaget er baseret på fremskrivningen i konvergensprogram 2019.
2) Der er indregnet adfærdsvirkning af ændret arbejdsudbud. Det er antaget, at en ændring af momssatsen har en selvfi-
nansieringsgrad på 3,1 pct.,
jf. kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2017.
3) Den skønnede BNP-virkning afspejler de afledte effekter af de forudsatte ændringer i arbejdsudbuddet
Kilde: Egne beregninger.
Forbrugsskatter i form af moms og afgifter reducerer den reale købekraft af husholdnin-
gernes disponible indkomst og påvirker derfor
ligesom personskatterne
husholdnin-
gernes arbejdsudbud.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om at oplyse virkningen på arbejdsudbud, BNP og offentlige finanser af at hæve eller sænke momsen med henholdsvis 1, 2 eller 3 procentpoint, til skatteministeren
2054971_0003.png
En
forøgelse
af momssatsen med fx 2 pct.-point skønnes konkret at medføre en reduktion
af arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.600 fuldtidsbeskæftigede. Reduktionen i arbejdsud-
buddet har afledte virkninger på indkomster, produktion mv, som isoleret set skønnes at
indebære et varigt fald i BNP på ca. 0,8 mia. kr. (2019-niveau),
jf. tabel 1.
En
nedsættelse
af momssatsen skønnes omvendt at medføre en stigning i arbejdsudbuddet
og en forøgelse af BNP med numerisk samme ændringer som ved en tilsvarende for-
øgelse af momssatsen.
De skønnede effekter er opgjort på baggrund af momsgrundlaget, som i 2019 skønnes at
udgøre ca. 910 mia. kr. Heraf vedrører en betydelig andel på ca. 18,5 pct. dog det offentli-
ges egen momsbetaling i forbindelse med køb af varer, tjenester og investeringsgoder. En
forhøjelse af det offentliges momsbetaling medfører ikke et merprovenu, forudsat at den
øgede momsbetaling kompenseres. Korrigeret for den offentlige sektors andel udgør
momsgrundlaget i 2019 dermed ca. 740 mia. kr.
Der er ved opgørelse af konsekvenserne af ændret moms ikke taget højde for effekten af
grænsehandel. Hvis momsen ændres i Danmark, påvirkes danskernes tilskyndelse til at
grænsehandle. Grænsehandlens omfang har betydning for provenuet fra moms og afgifter
af grænsehandelsfølsomme varer. Desuden vil en momsændring i Danmark i et vist om-
fang påvirke udlændingenes forbrug i Danmark.
Nogle varer og ydelser er ikke momsbelagte. En ændring af momssatsen kan indebære, at
der flyttes aktivitet fra momsbelagte sektorer til ikke momsbelagte sektorer eller omvendt.
Der er ikke taget højde for en sådan adfærdseffekt ved vurdering af konsekvenserne af en
momsændring. Det bemærkes yderligere, at en ændring af momssatsen vil påvirke tilskyn-
delsen til sort arbejde.
Der er generelt en vis usikkerhed forbundet med at skønne over især større ændringer i
momssatsen.
En nedsættelse momssatsen vil indebære et finansieringsbehov, og en forhøjelse af
momssatsen vil omvendt give mulighed for nedsættelse af andre skatter og afgifter eller
en forøgelse af det offentlige forbrug. Konsekvenserne af en ændring af momsen vil såle-
des skulle ses i sammenhæng med de afledte konsekvenser af den konkrete finansiering af
mindreprovenuet ved en momsnedsættelse og den konkrete anvendelse af merprovenuet
ved en momsforhøjelse.
En eventuel forøgelse af momssatsen vil blandt andet reducere arbejdsudbuddet og der-
med beskæftigelse og den samlede velstand, og regeringen kan derfor ikke gå ind for et
sådant forslag, ligesom det ville være i strid med regeringens skattestop.
Side 3 af 3