Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1971183_0001.png
19. november 2018
J.nr. 2018 - 7314
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 23. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm. om at redegøre for reglerne for batterifradrag til elbiler, til skatteministeren
1971183_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for reglerne for batterifradrag til elbiler. Ministeren bedes yder-
mere redegøre for det årlige mindreprovenu ved de gældende regler for batterifradrag i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. For adfærd bedes mindreprovenuet
opdelt i henholdsvis inklusiv og eksklusiv arbejdsudbud. Ministeren bedes tillige redegøre
for udviklingen i mindreprovenuet opgjort på samme måde, hvis antallet af elbiler stiger
til 100.000, 500.000, 1 mio. og 3 mio.
Svar
Ifølge registreringsafgiftsloven gives der et fradrag i grundlaget for registreringsafgiften
for eldrevne køretøjer, inkl. plug-in hybridbiler, frem til og med 2021. Fradraget udgør
1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh.
I 2018 betaler elbiler 20 pct. af den fulde registreringsafgift (inkl. fradrag fra batterikapaci-
tet) fratrukket et bundfradrag på 10.000 kr. I 2019 skal der betales 40 pct. af den fulde re-
gistreringsafgift fratrukket et bundfradrag på 10.000 kr. I 2020 og 2021 skal der betales
hhv. 65 pct. og 90 pct. af den fulde registreringsafgift uden bundfradrag. Værdien af fra-
draget og dermed mindreprovenuet som følge heraf er således stigende over perioden.
Der er i det følgende taget udgangspunkt i et scenarie, hvor batterifradraget videreføres
ved fuldt indfasede regler i 2022. På baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning
2018 er det lagt til grund, at der i 2022 vil blive solgt ca. 7.000 el- og plug-in hybridbiler
ved gældende regler. Hvis det herudover forudsættes, at prisen på elbiler falder med ca. 6
pct. om året frem mod 2022, skønnes det, at en videreførelse af det gældende batterifra-
drag for el- og plug-in hybridbiler i 2022 vil indebære et mindreprovenu på ca. 50 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
På lidt længere sigt må det forventes, at prisen på elbiler fortsætter med at falde, og i be-
regningerne er det lagt til grund, at elbilerne ikke ville være kommet i fravær af batterifra-
draget. Derudover lægges det beregningsteknisk til grund, at elbilen fortrænger en benzin-
drevet personbil til ca. 230.000 kr. inkl. moms og afgift, der svarer til prisen på en gen-
nemsnitlig konventionel bil i dag, og der indregnes ikke yderligere adfærd. De 100.000-
3.000.000 elbiler er beregningsteknisk indfaset lineært over en periode på 15 år. Beregnin-
gerne er meget følsomme over for disse antagelser.
Da der spørges til mindreprovenuet ved 100.000-3.000.000 elbiler, beregnes alene det ak-
kumulerede mindreprovenu. Med baggrund i disse antagelser skønnes det med betydelig
usikkerhed, at en videreførelse af batterifradraget for 100.000 ekstra elbiler, som erstatter
benzindrevne biler, vil medføre et akkumuleret mindreprovenu på ca. 4 mia. kr. Ved
500.000 ekstra elbiler kan mindreprovenuet med betydelig usikkerhed udgøre ca. 19 mia.
kr.,
jf. tabel 1.
For 1 mio. og 3 mio. ekstra elbiler kan mindreprovenuerne skaleres yderli-
gere. Foruden at påvirke registreringsafgiftsprovenuet og moms vil der også være prove-
numæssige konsekvenser for ejer- og udligningsafgiften, samt el- og brændstofafgifterne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm. om at redegøre for reglerne for batterifradrag til elbiler, til skatteministeren
1971183_0003.png
Tabel 1. Provenukonsekvenser ved videreførelse af batterifradraget for elbiler
Mia. kr. - 2019-niveau
Antal ekstra elbiler
Akkumuleret mindreprovenu
Kilde: Egne beregninger
100.000
4
500.000
19
1.000.000
37
3.000.000
112
Side 3 af 3