Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2053488_0001.png
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2019
Forebyggelseskontoret
Jacob Guldborg Rasmus-
sen
2019-0032/17-0032
1080023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del), som Folketin-
gets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om bevillinger til efterforskningsbaseret indsats vedrørende cabotagekørsel i politiet, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Af tabel 1, note 9 i svaret på BEU alm. del - spørgsmål 156,
der omhandler bevillinger siden 2014 til efterforskningsbaseret
indsats vedrørende cabotagekørsel i politiet, fremgår det, at
”Opgaven varetages af politiet. Indsatsen var ved en fejl ikke in-
kluderet i svaret på BEU alm. del – spørgsmål 158 (2017-18)”.
Ministeren bedes redegøre for de erfaringer og resultater, som
man har gjort sig af denne indsats, ligesom der bedes oplyses re-
ferencer til, hvornår bevillingerne er givet til denne indsats i pe-
rioden 2014 til 2022.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at indsatsen mod ulov-
lig cabotagekørsel er et fokusområde for politiet, og at kontrol-
len heraf indgår som en del af politiets vejsidekontrol, der vare-
tages af de tre specialiserede tungvognscentre.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der i forbindelse med fi-
nansloven for 2014 blev afsat en bevilling på 15,8 mio. kr.
(2019-pl) årligt i 2014-2017 til en forstærket indsats mod ulov-
lig cabotagekørsel. Ved aftalen om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi i 2016-2019 (flerårsaftalen) blev det aftalt, at
politiets indsats videreføres i flerårsaftaleperioden. Derudover
blev der i forbindelse med finansloven for 2015 afsat yderligere
10,4 mio. kr. (2019-pl) i 2015 til indsatsen mod ulovlig cabota-
gekørsel.
Endvidere har der fra 2014 været afsat 3,1 mio. kr. (2019-pl) til
en yderligere styrkelse af den politimæssige indsats over for
ulovlig cabotagekørsel gennem en efterforskningsbaseret og
analytisk indsats. Den efterforskningsbaserede indsats blev for-
ankret i Tungvognscenter Øst (TCØ) i Midt- og Vestsjællands
Politi og Tungvognscenter Syd (TCS) i Sydøstjyllands Politi
gennem tilførsel af midler til yderligere juridiske og politiope-
rative årsværk og gennem mindre it-tilretninger. Midlerne for-
deles ligeligt mellem TCS og TCØ, og bevillingen er ikke tids-
begrænset.
Det kan derudover oplyses, at der i forbindelse med finansloven
for 2018 blev afsat 5,1 mio. kr. årligt i 2018 og 2019 (2019-pl)
til en indsats for ordnede forhold på transportområdet. Endvi-
dere blev der i forbindelse med finansloven for 2019 afsat 5 mio.
kr. i 2019, 10 mio. kr. årligt i 2020-2021 og 15 mio. kr. i 2022
(2019-pl) til en styrkelse af politiets indsats på tungvognsområ-
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om bevillinger til efterforskningsbaseret indsats vedrørende cabotagekørsel i politiet, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
det.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydøstjyllands Politi og Midt- og Vestsjællands Politi, der
har oplyst, at cabotageindsatsen ikke i samme omfang som tid-
ligere beror på anmeldelser. Politiet modtog således tidligere
flere oplysninger og anmeldelser fra chauffører, vognmands-
branchen og faglige organisationer om ulovlig cabotagekørsel.
Siden 2016 er der alene modtaget få oplysninger og tips.
Den efterforskningsbaserede indsats udspringer i stedet af den
kontrolindsats mod ulovlig cabotage, der sker som led i vejside-
kontrollen. Hvis der som led i vejsidekontrollen opstår mistanke
om, at der udføres systematisk ulovlig cabotagekørsel, vil poli-
tiet således vurdere, om der er grundlag for at iværksætte mål-
rettet efterforskning mod den pågældende vognmand eller virk-
somhed.
Det er endvidere muligt via vejsidekontrollen at identificere nye
trends og mønstre til at omgå reglerne, hvilket gør det muligt for
politiet at målrette både vejsidekontrollerne og indlede efter-
forskning mod de mest relevante vognmænd og firmaer.
Erfaringerne i forbindelse med den efterforskningsbaserede ca-
botageindsats viser bl.a. følgende:
- at det kræver en intensiv vejsidekontrol i kombination med
efterforskninger at afdække ulovlig cabotagekørsel,
- at efterforskning i cabotagesager ofte vil kræve særlige ef-
terforskningsmetoder/skridt, herunder bl.a. samarbejde med
udenlandske myndigheder, observation af køretøjer, anven-
delsen af ANPG til at afdække kørselsmønstre og eventuel
ransagning af virksomheder,
- at der dagligt i stort omfang køres lovlig cabotagekørsel i
Danmark, idet vognmændene har sat cabotagekørslen i sy-
stem, og
- at antallet af udenlandske chauffører og internationale
transporter generelt er stigende.
Den efterforskningsbaserede indsats, der udspringer af vejside-
kontrollen, har i øvrigt resulteret i få større sager, der er kende-
tegnet ved en høj kompleksitet og bevismæssige vanskelighe-
der. Herudover vil de cabotagesager, der konstateres som led i
vejsidekontrollen, ofte forudsætte opfølgende efterforsknings-
skridt.
Sydøstjyllands Politi og Midt- og Vestsjællands Politi har til
brug for besvarelsen bidraget med en række eksempler på kon-
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om bevillinger til efterforskningsbaseret indsats vedrørende cabotagekørsel i politiet, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
krete cabotagesager. Det kan på den baggrund oplyses, at efter-
forskningen i cabotagesager typisk drejer sig om at afdække,
hvorvidt virksomhederne planlægger kørselsopgaverne, således
at der udføres systematisk ulovlig cabotagekørsel i Danmark.
Eller om danske virksomheder reelt har etableret sig i udlandet
eller blot oprettet såkaldte ”postkassevirksomheder” uden at
overholde etableringskravene med henblik på at kunne udføre
cabotagekørsel i Danmark med udenlandsk indregistrerede last-
biler. Endvidere har den efterforskningsbaserede indsats afdæk-
ket tilfælde af medvirkensansvar for danske speditører.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at politiet som led i vejsi-
dekontrollen målrettet cabotageområdet samtidig er opmærk-
som på overtrædelser af andre områder inden for tungvognsom-
rådet, f.eks. manglende betaling af vejbenyttelsesafgift eller ma-
nipulation/snyd med AdBlue (forureningsbegrænsende udstyr),
ligesom politiet i forbindelse med den efterforskningsbaserede
indsats også har afdækket overtrædelser af bl.a. reglerne om
køre-/hviletid.”
4