Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1968852_0001.png
Finansudvalget 2018-19
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 46
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 46 (Alm. del) af 11.
oktober 2018
Spørgsmål
DR Detektor omtalte den 9. oktober 2018 interne notater fra Finansministeriet,
som viser, at det vil koste 88,6 mia. kr. at stoppe for salg af benzin- og dieselbiler i
2030. Vil ministeren opgøre, hvilke forudsætninger den nævnte opgørelse bygger
på, og hvordan udgiftsposten fordeler sig hvert år i perioden frem til 2025? I
samme tabel bedes ministeren også opgøre det finanspolitiske råderum, det de-
mografiske træk og regeringens planlagte vækst i det offentlige forbrug frem til
2025.
Svar
Som det fremgår af spørgsmålet, er der tale om et internt notat. Af principielle
årsager kommenterer Finansministeriet ikke på interne notater.
Det kan dog tilføjes, at i forbindelse med udarbejdelsen af regeringens Klima- og
luftudspil
“Sammen om en grønnere fremtid”
har regeringen set på hvilke omkostnin-
ger, der under en række forudsætninger kunne forventes ved en målsætning om at
alle nyregistrerede biler i 2030 skal være lavemissionsbiler.
Der er potentielt set tale om en betydelig omkostning, som afhænger helt afgø-
rende af den fremtidige teknologiske udvikling.
Regeringen har derfor besluttet at nedsætte en kommission, der skal analysere
konsekvenserne af en sådan målsætning og udarbejde en samlet strategi, der kan
sikre en realisering af målsætningen.
Skøn over omkostningerne ved at nå målsætningen er behæftet med meget stor
usikkerhed. Det skyldes blandt andet, at omkostningerne ved at nå dette mål af-
hænger af ukendte faktorer som den fremtidige teknologiske udvikling for lave-
missionsbiler og husholdningernes og erhvervenes betalingsvillighed for at få me-
re klimavenlige biler.
I skønnet over de mulige omkostninger er Energistyrelsens Basisfremskrivning
2018 lagt til grund for, hvad salget af lavemissionsbiler vil være uden yderligere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvor stort provenutabet er i tabte afgifter, ved en udfasning af benzin og dieselbiler, til skatteministeren
1968852_0002.png
Side 2 af 3
politiske tiltag. Det forventede salg af lavemissionsbiler uden yderligere politiske
initiativer men inklusiv forventet teknologisk udvikling er vist i
tabel 1.
Tabel 1
Prognose for salg af el- og plug-in hybridbiler, 2019-2030
2019
Elbil
Plug-in hybridbil
I alt
Pct. af samlet salg
2.030
1.030
3.060
1,4
2020
2.180
780
2.960
1,3
2021
4.960
1.670
6.630
3,0
2022
5.240
2.620
2023
7.840
4.220
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
8.660 11.570 15.010 20.340 25.880 33.030 41.350
5.420
8.130
9.980 13.170 16.510 20.960 26.210
7.860 12.060 14.080 19.700 24.990 33.510 42.390 53.990 67.560
3,5
5,2
5,9
7,9
9,7
12,5
15,2
18,5
22,2
Anm.:
Prognosen fra Energistyrelsen tager udgangspunkt i et ”frozen
policy”-scenarie.
Kilde: Energistyrelsens Basisfremskrivning 2018
Et skøn over omkostningerne ved at nå målsætningen kan herefter laves i to trin.
Først laves en beregningsteknisk fremskrivning, hvor salget i basisfremskrivningen
i de enkelte år er tvunget op på et niveau, så nysalget af lavemissionsbiler i 2030
ender på 100 pct. For at få en nogenlunde jævn stigning i salget af lavemissionsbi-
ler forøges salget i basisfremskrivningen med samme faktor i alle år bortset fra de
førstkommende år.
På baggrund af den beregningstekniske fremskrivning har Skatteministeriet skøn-
net, hvad mindreprovenuet vil være, hvis der for 2019 og 2020 antages de nye
virkemidler, der ligger i klima- og luftudspillet, og fra 2021 til 2030 antages en
fastholdt registreringsafgift for el- og plug-in hybridbiler svarende til reglerne i
2018.
Skatteministeriet skønner på baggrund af ovenstående forudsætninger, at det sam-
lede mindreprovenu fra registrerings-, ejer-/vægt-/udlignings- og brændstofafgif-
terne for perioden 2019-2030 vil være i størrelsesordenen 50 mia. kr.
Andet trin er at skønne over hvor store yderligere omkostninger, der vil være
nødvendige for at nå målsætningen. Det er meget usikkert hvilke yderligere vir-
kemidler, der skal til for at nå målsætningen, ligesom målet må forventes at kunne
nås på forskellige måder. Dette bidrager til den store usikkerhed, der er forbundet
med at skønne over de yderligere omkostninger.
For 2019 og 2020 er der ikke antaget at være yderligere omkostninger, da omkost-
ningerne ved at nå salgstallene er indeholdt i Skatteministeriets beregninger. I
2021 og frem til 2030 er der beregningsteknisk antaget at være en yderligere om-
kostning ved at nå målsætningen. Omkostningen er antaget at være størst i starten
af perioden og derefter faldende i takt med, at den teknologiske udvikling gør
lavemissionsbiler mere konkurrencedygtige. Generelt er den yderligere omkost-
ning antaget at være større for elbiler end for plug-in hybridbiler, da plug-in hy-
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvor stort provenutabet er i tabte afgifter, ved en udfasning af benzin og dieselbiler, til skatteministeren
1968852_0003.png
Side 3 af 3
bridbiler vurderes at være mere konkurrencedygtige i forhold til konventionelle
biler, hvilket salgstallene for 2018 indtil nu også tyder på.
Med ovenstående antagelser skønnes de yderligere omkostninger ved at nå mål-
sætningen at kunne udgøre op mod 50 mia. kr. frem mod 2030.
På trods af, at de enkelte skøn er behæftet med meget stor usikkerhed, skønnes
det, at det er sandsynligt, at omkostningerne ved at nå målsætningen, om at alle
nyregistrerede biler i 2030 er lavemissionsbiler, vil være i størrelsesordenen 50-100
mia. kr. I tabel 2 er omkostningerne frem mod 2025 vist år for år. Desuden er vist
det finanspolitiske råderum, det demografiske træk og regeringens planlagte vækst
i det offentlige forbrug.
Kommissionen vil nu få til opgave at komme med mere præcise bud på omkost-
ningerne ved indfrielsen af regeringens målsætning, hvordan målsætningen kan
indfries, og hvordan omkostningerne kan håndteres.
Tabel 2
Skønnede omkostninger forbundet med at nå målsætningen om 100 pct. af nysalget er lavemissionsbiler i
2030, samt tal for råderum, skønnet demografisk og forventet offentligt forbrug
Mia. kr.
Skønnede omkostninger
ved målsætning
Finanspolitisk råderum
Demografisk træk
Vækst i offentligt forbrug i
ØR august 2018, i pct.
2019
[0,1]
[4¼]
[3¼]
[0,4]
2020
[0,2]
[5�½]
[6�½]
[0,6]
2021
[�½-1]
[7�½]
[9¾]
-
2022
[1�½-2�½]
[12¼]
[12¾]
-
2023
[2�½-5]
[18¼]
[16¼]
-
2024
[3-5]
[23¼]
[19¾]
-
2025
[3�½-5�½]
[27�½]
[23�½]
-
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister