Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Skatteudvalget 2018-19
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 206
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 138
Doknr.
64891
Dato
01-02-2019
Folketingets Skatteudvalg har d. 4. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 206
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål nr. 206:
”Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af følgende tiltag:
Fjernelse af kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen
Fjernelse af den særligt lave kontanthjælp for unge (ungeydelsen)
Fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af overførselsindkomsterne
som et resultat af skattereform 2012
Fjernelse af den fremadrettede mindreregulering af SU’en
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte
percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel ind-
komst samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren
oplyse virkningen på Gini-koefficienten.
Dette bedes opgjort for hver af de enkelte tiltag.”
Svar:
Opgørelsen af fordelingsvirkningerne af de skitserede tiltag tager udgangspunkt i be-
folkningssammensætning, opholdstid og arbejdsmarkedsstatus mv. i 2016. Det skal i
den sammenhæng bemærkes, at de faktiske fordelingsvirkninger af tiltagene vil være
påvirket af udviklingen i blandt andet alderssammensætning, indvandring og ledig-
hed. De opgjorte fordelingsvirkninger af de nævnte tiltag er derfor behæftet med en vis
usikkerhed og kan ikke fortolkes som prognoser.
Det er desuden lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til virkningen af de nævn-
te initiativer ved fuldt indfasede regler i 2025, for så vidt angår kontanthjælpsregler og
i 2023 for afdæmpet regulering af overførselsydelser.
Det bemærkes, at integrationsydelsen med finanslovsaftalen for 2019 ændrer navn til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse (for de, der fremover kommer til landet) og til
overgangsydelse for nuværende modtagere.
Det bemærkes videre, at der ikke længere
gives ”ungeydelser”. Satserne for kontant-
hjælp og uddannelseshjælp kan være lavere for personer under 30 år end for personer,
der er fyldt 30 år. Det er lagt til grund for besvarelsen, at personer, der får hjælpen
udmøntet med disse satser, i stedet får beregnet hjælpen efter regler for personer, der
er fyldt 30 år.