Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2043884_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 232
Offentligt
19. februar 2019
J.nr. 2019 - 1051
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 232 af 22. januar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043884_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen og fordelingsvirkningen, hvis der indføres 5
pct. ekstra skat på indkomst over 1 mio. kr., yderligere 5 pct. ekstra skat på indkomst over
2 mio. kr., og slutteligt yderligere 5 pct. ekstra skat på indkomst over 3 mio. kr. I svaret
bedes provenuet opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd. Ministe-
ren bedes tillige redegøre for de nævnte provenuer og fordelingsvirkningen med en mo-
del, der er inklusiv og eksklusiv kapital- og aktieindkomst. Beregningerne bedes endvidere
foretaget for både de enkelte tiltag og for alle tre tiltag samlet. Fsva. Fordelingsvirkningen
bedes denne oplyst på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomst-
decil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst og som andel af den samlede
indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.
Svar
I besvarelsen er beregnet provenu- og fordelingsvirkninger af følgende forslag til højere
skatter, jf. spørgsmålet:
Model 1: 5 pct. skat af indkomst over 1 mio. kr.
Model 2: 5 pct. skat af indkomst over 2 mio. kr.
Model 3: 5 pct. skat af indkomst over 3 mio. kr.
Model 4: En kombination af de ovenstående, hvor indkomst over 1 mio. kr. beskattes
med 5 pct., indkomst over 2 mio. kr. beskattes med 10 pct. og indkomst over 3 mio.
kr. beskattes med 15 pct.
Virkningerne er beregnet på baggrund af to forskellige indkomstgrundlag:
A) Personlig indkomst, der overstiger de angivne beløbsgrænser.
B) Personlig indkomst tillagt aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst, der oversti-
ger de angivne beløbsgrænser.
Ved indkomstgrundlag B er det lagt til grund, at grundlaget opgøres som summen af per-
sonlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst (efter fradrag for ægte-
fælles eventuelle negative nettokapitalindkomst og aktieindkomst), der tilsammen oversti-
ger de angivne beløbsgrænser på 1 mio. kr., 2 mio. kr. og 3 mio. kr. Det er endvidere lagt
til grund, at den samlede positive nettokapitalindkomst og aktieindkomst indgår i ind-
komstgrundlaget for den ægtefælle, der har den højeste personlige indkomst.
Det er forudsat, at de anførte nye skattesatser beregnes uafhængigt af det skrå skatteloft.
Model 1-3 ville indebære en stigning i marginalskatten svarende til ca. 5 pct.-point for
personer med indkomster over de angivne grænser, mens model 4 vil indebære en margi-
nalskattestigning med op til 15 pct.-point for personer med indkomster over 3 mio. kr.
De foreslåede modeller skønnes at indebære et merprovenu på mellem 0,3 mia. kr. og 3,6
mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd samt en reduktion af indkomstforskellene med
mellem 0,08 pct.-point og 0,64 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 1.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043884_0003.png
Tabel 1. Provenu- og fordelingsvirkninger af forslagene (2025-regler)
Umiddelbar
virkning
Efter
tilbageløb
Mia. kr.
Indkomstgrundlag A:
Personlig indkomst
- Model 1
- Model 2
- Model 3
- Model 4
1,8
0,7
0,4
2,9
1,3
0,5
0,3
2,2
1,0
0,4
0,3
1,6
-400
-100
-50
-550
-0,17
-0,10
-0,08
-0,35
Efter tilbageløb
og adfærd
Arbejds-
udbud
Antal
pers.
Gini-
koefficient
Ændring i
pct.-point
Indkomstgrundlag B:
Personlig indkomst tillagt
aktie- og kapitalindkomst
- Model 1
3,2
- Model 2
- Model 3
- Model 4
1,8
1,2
6,2
2,5
1,3
0,9
4,7
1,8
1,1
0,8
3,6
-750
-200
-100
-1.250
-0,28
-0,19
-0,16
-0,64
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 50 per-
soner. Ved skøn over de afledte dynamiske provenuvirkninger af modellerne med det udvidede indkomstgrundlag B er be-
regningsteknisk anvendt de samme selvfinansieringsgrader som i beregningerne med indkomstgrundlag A. Ligeledes er
den skønnede arbejdsudbudsvirkning af modellerne med det udvidede indkomstgrundlag B beregningsteknisk baseret på
den beregnede arbejdsudbudsvirkning af modellerne med indkomstgrundlag A, skaleret med det relative provenuforhold.
Herved antages implicit, at ændringer i beskatningen af kapital- og aktieindkomst for den berørte persongruppe har samme
afledte provenu- og arbejdsudbudsvirkninger som ændringer i beskatningen af personlig indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2015 fremregnet til 2019-niveau.
Det skal understreges, at størrelsesordenen af de afledte adfærdsvirkninger er behæftet
med betydelig usikkerhed, navnlig for så vidt angår modellerne med udvidet indkomst-
grundlag inkl. aktie- og kapitalindkomst. Overordnet set er det empiriske grundlag for at
skønne over afledte adfærdsvirkninger mere usikkert for personer med meget høje ind-
komster. Derudover er der større usikkerhed om de afledte adfærdsvirkninger af ændrin-
ger i aktie- og kapitalindkomstbeskatningen, som udover ændringer i arbejdsudbuddet
også indebærer ændringer i opsparing og porteføljesammensætning.
Fordelingsvirkningerne afspejler, at modellerne indebærer en reduktion i de disponible
indkomster blandt personer i 10. indkomstdecil,
jf. tabel 2- tabel 4,
der viser reduktionen i
procent af de disponible indkomster, i procent af bruttoindkomster og i kroner på tværs
af indkomstdeciler og for de 91-.100. percentil (svarende til de percentiler, der indgår i 10.
indkomstdecil).
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043884_0004.png
Tabel 2. Decil- og percentilvirkninger i pct. af disponibel indkomst (2025-regler)
Indkomstgrundlag A
Personlig indkomst
Model 1
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolkningen
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil i alt
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,8
-2,9
-1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-2,1
-0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,7
-0,5
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,5
-0,9
-6,7
-2,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-1,1
-5,2
-1,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-4,0
-1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-3,4
-0,9
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,6
-1,2
-12,6
-3,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,0
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
Model 2 Model 3
Indkomstgrundlag B
Personlig, aktie og kapitalindkomst
Model 4 Model 1
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-2,1
-0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,7
-0,4
Model 2 Model 3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,1
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,9
-0,2
Model 4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-3,8
-0,9
Anm.: Der er taget højde for stordriftsfordele i familien.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2015 fremregnet til 2019-niveau.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043884_0005.png
Tabel 3. Decil- og percentilvirkninger i pct. af bruttoindkomst (2025-regler)
Indkomstgrundlag A
Personlig indkomst
Model 1 Model 2 Model 3
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolkningen
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil i alt
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-0,1
Indkomstgrundlag B
Personlig, aktie og kapitalindkomst
Model 4 Model 1 Model 2 Model 3 Model 4
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,2
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,0
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-2,1
-0,6
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,5
-1,6
-0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,1
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,9
-0,3
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,5
-3,6
-1,2
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,6
-2,8
-1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-2,2
-0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,8
-0,5
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,7
-6,9
-2,1
Anm.: Bruttoindkomsten er opgjort som summen af lønindkomst inkl. pension, virksomhedsindkomst, pensionsudbetalinger
og positiv aktie- og kapitalindkomst (inkl. imputeret afkast af ejerbolig).
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2015 fremregnet til 2019-niveau.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043884_0006.png
Tabel 4. Decil- og percentilvirkninger i kroner (2025-regler)
Indkomstgrundlag A
Personlig indkomst
Model
Model
Model
Model
1
2
3
4
Kr.
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele
befolkningen
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil i alt
-100
-200
-200
-300
-300
-400
-800
-1.600
-3.300
-22.100
-3.000
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
-11.900
-1.200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-7.600
-800
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-3.000
-300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.200
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-800
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-5.000
-500
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-5.400
-500
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-2.900
-300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Indkomstgrundlag B
Personlig, aktie- og kapitalindkomst
Model
Model
Model
Model
1
2
3
4
-2.100 -10.400
-200
-1.000
Kr.
-100
-200
-200
-300
-300
-400
-800
-1.700
-3.500
-41.600
-5.000
-100
-200
-200
-400
-400
-500
-900
-2.000
-4.300
-5.400
0
0
0
0
0
0
0
-100
-300
-2.900
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-200
-200
-400
-400
-500
-900
-2.100
-4.600
-44.300 -28.500
-20.400 -93.200
-2.100 -10.400
Anm.: tabellens tal er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2015 fremregnet til 2019-niveau.
Forslagene vil indebære en betydelig stigning i marginalskatten for de berørte og dermed
en reduktion af arbejdsudbuddet og den samlede velstand. En højere beskatning af aktie-
og kapitalindkomst kan derudover reducere opsparingen og føre til en mindre efficient
porteføljesammensætning af husholdningernes formue, hvilket ligeledes kan reducere den
samlede velstand. Regeringen er modstander af skatteændringer, der gør Danmark fatti-
gere, og kan derfor ikke gå ind for forslagene, ligesom disse strider imod regeringens skat-
testop.
Side 6 af 6