Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2043881_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 506
Offentligt
Klik og vælg dato
J.nr. 2018-5115
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 506 af 20. august 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043881_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 31 oplyse fordelings-
virkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i
kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst og som andel af den samlede indkomstmasse.
Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten ved en model, hvor
personfradraget forhøjes med 10.000 kr., og hvor der sker en aftrapning i intervallet mel-
lem 300.000-350.000 kr.
Svar
I svaret på
SAU alm. del
spørgsmål 31 af 13. oktober 2017
blev skønnet over de prove-
numæssige konsekvenser af at forhøje personfradraget med henholdsvis 10.000 kr.,
20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr. og 50.000 kr., hvor det forhøjede personfradrag aftrap-
pes henholdsvis i indkomstintervallet 250.000-350.000 kr. og 300.000-350.000 kr.
Personfradraget udgør i 2018 46.000 kr. (2018-niveau)
1
og indkomstaftrappes ikke efter
gældende regler.
Nærværende svar tager udgangspunkt i den samme beregning, som blev lagt til grund i
besvarelsen af
SAU alm. del
spørgsmål 31.
I
tabel 1
nedenfor er konkret vist fordelings-
virkningerne på indkomstdeciler mv., jf. spørgsmålet, ved en forhøjelse af personfradraget
på henholdsvis 10.000 kr. og 50.000 kr. for begge de nævnte aftrapningsintervaller.
Det kan yderligere, jf. spørgsmålet, oplyses, at en hypotetisk forhøjelse af personfradraget
på 10.000 kr., som aftrappes i indkomstintervallet 300.000-350.000 kr., isoleret set vil re-
ducere indkomstforskellene med 0,45 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det skal dog understreges, at beregningen alene viser de isolerede virkninger af de kon-
krete skattelempelser, idet der ikke er taget stilling til effekterne af den nødvendige finan-
siering af forslaget. Finansiering i den påkrævede størrelsesorden vil imidlertid forudsætte
væsentlige offentlige mindreudgifter eller modgående stramninger på indtægtssiden, som
afhængig af den konkrete udformning
vil kunne have betydelige afledte effekter.
Det bemærkes endvidere, at forslaget om en forhøjelse af personfradraget, som ind-
komstaftrappes, vil have væsentlige negative afledte virkninger på arbejdsudbuddet, da
den marginale skattesats i aftrapningsintervallet vil forhøjes markant og dermed mindske
incitamentet til at arbejde,
jf. besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 31 af 13. oktober 2017.
Regeringen kan derfor ikke gå ind for forslaget.
1
For personer under 18 år er personfradraget på 34.500 kr. (2018-niveau).
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043881_0003.png
Tabel 1. Ændringer i indkomster ved forhøjelse af personfradraget samt aftrapning (2018-niveau med 2025-regler)
Ændringer i indkomster med aftrapningsintervallet 250.000-350.000 kr.
Forhøjelse af personfradraget på 10.000 kr.
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolk-
ningen
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. per-
centil i alt
Disponibel
indkomst (kr.)
3.100
3.500
3.100
2.600
1.900
1.500
1.200
1.000
800
600
1.900
700
600
600
600
500
500
500
500
500
600
600
Disponibel ind-
komst (pct.)
2,8
2,2
1,9
1,4
0,9
0,7
0,5
0,4
0,2
0,1
1,1
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Bruttoind-
komst (pct.)
2,8
1,8
1,5
1,0
0,6
0,4
0,3
0,2
0,1
0,1
0,9
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
Forhøjelse af personfradraget på 50.000 kr.
Disponibel
indkomst (kr.)
13.200
16.900
15.300
12.600
9.400
7.100
5.800
4.800
3.800
2.600
9.200
3.200
2.900
2.800
2.500
2.400
2.400
2.200
2.200
2.200
2.800
2.600
Disponibel ind-
komst (pct.)
11,3
11,0
9,3
6,8
4,6
3,2
2,3
1,7
1,1
0,6
5,2
0,9
0,8
0,7
0,6
0,6
0,5
0,5
0,4
0,4
0,3
0,6
Bruttoind-
komst (pct.)
11,3
8,8
7,4
5,1
3,0
1,9
1,4
0,9
0,6
0,2
3,9
0,4
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,2
Ændringer i indkomster med aftrapningsintervallet 300.000-350.000 kr.
Forhøjelse af personfradraget på 10.000 kr.
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolk-
ningen
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. per-
centil i alt
Disponibel
indkomst (kr.)
3.100
3.600
3.300
2.900
2.300
1.700
1.400
1.200
1.000
600
2.100
800
700
700
600
600
600
500
600
600
700
600
Disponibel ind-
komst (pct.)
2,8
2,3
2,0
1,5
1,1
0,8
0,6
0,4
0,3
0,1
1,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Bruttoind-
komst (pct.)
2,8
1,8
1,5
1,2
0,8
0,5
0,4
0,3
0,1
0,1
0,9
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
Forhøjelse af personfradraget på 50.000 kr.
Disponibel
indkomst (kr.)
13.300
17.600
16.200
14.100
11.100
8.400
6.800
5.700
4.500
2.900
10.100
3.700
3.400
3.300
2.900
2.700
2.700
2.500
2.500
2.500
3.000
2.900
Disponibel ind-
komst (pct.)
11,4
11,3
9,7
7,5
5,4
3,7
2,7
2,0
1,4
0,6
5,6
1,0
0,9
0,8
0,7
0,7
0,6
0,5
0,5
0,4
0,3
0,6
Bruttoind-
komst (pct.)
11,4
8,9
7,7
5,8
3,7
2,4
1,8
1,2
0,7
0,3
4,2
0,5
0,4
0,4
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,3
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om at opdatere tabel 2 og 3 med kroner og øre, jf. SAU alm. del – svar på spørgsmål 293, til skatteministeren
2043881_0004.png
Anm. Tabellens tal i kroner og øre er afrundet til nærmeste 100. Procentuelle forskelle i disponible indkomster er opgjort på baggrund af
ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2014.
Side 4 af 4