Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2043176_0001.png
9. april 2019
J.nr. 2019 - 2578
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 341 af 18. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om en mistanke om, at mange af de personer, der udlejer deres bolig via platformsselskaber, ikke betaler den korrekte skat, være forudsigeligt relevant til en spontan udveksling eller en udveksling efter en anmodning fra Danmark, til skatteministeren
2043176_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på SAU alm. del
spørgsmål 271,
at ”Spontan udveksling af oplys-
ninger kan, som det fremgår af artikel 9, fx ske, når en medlemsstat har grund til at for-
mode, at der kan blive
tale om et tab af skatteindtægter i en anden medlemsstat.”. I Dan-
mark har der været en del debat om skatteunddragelse i forbindelse med platformsselska-
ber, der f.eks. formidler udlejning af boliger. I nogle tilfælde er der også tale om, at plat-
formsselskaberne har hovedsæde i andre EU-lande. Vil en mistanke om, at mange af de
personer, der udlejer deres bolig via platformsselskaber, ikke betaler den korrekte skat,
være forudsigeligt relevant til en spontan udveksling eller en udveksling efter en anmod-
ning fra Danmark?
Svar
Der spørges nærmere ind til mulighederne for spontant at udveksle oplysninger og det at
udveksle oplysninger efter anmodning. Der er tale om to forskellige situationer, som ikke
må forveksles med hinanden.
I relation til spontan udveksling af oplysninger kan jeg oplyse, at der ved spontan udveks-
ling af oplysninger er tale om oplysninger, som fremsendes af én myndighed af egen drift
til en anden myndighed, uden der ligger en anmodning om oplysningerne bag.
Spontan udveksling af oplysninger kan fx ske, hvis en medlemsstat vurderer, at oplysnin-
gerne som den pågældende medlemsstat er i besiddelse af, vil være relevant for en anden
medlemsstats myndigheder at have kendskab til. Sådanne spontane udvekslinger af oplys-
ninger er således med til at gøre en medlemsstat opmærksom på oplysninger (aktiviteter) i
en anden medlemsstat, som kan udløse øget skatte- eller momsbetaling i den medlems-
stat, der modtager oplysningerne.
Hvis fx de irske myndigheder ønskede at kontrollere, om irske statsborgere afregnede den
skat de skulle af udlejning via Airbnb
og udtog det irske selskab, der forestår/formidler
udlejningen af udlejning af boliger på globalt plan til kontrol og indhentede oplysninger
om udlejning via det irske selskab
så ville de irske myndigheder alt andet lige komme i
besiddelse af oplysninger om andre landes statsborgere, der udlejer deres bolig via Air-
bnb, herunder danske statsborgere, der udlejer deres bolig via platformen.
Oplysninger om danske statsborgeres udlejning af deres boliger via Airbnb vil således
kunne udveksles af de irske myndigheder med de danske myndigheder ud fra en betragt-
ning om, at oplysningerne ville være relevante for de danske skattemyndigheder at være i
besiddelse af
dvs. som spontan udveksling af oplysninger.
Foreligger der en egentlig mistanke i eksemplet om udlejning via Airbnb, og de irske
myndigheder er i besiddelse af oplysninger om danske skattepligtiges udlejning via Air-
bnb, ville de irske myndigheder være forpligtet til at udveksle sådanne oplysninger spon-
tant.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om en mistanke om, at mange af de personer, der udlejer deres bolig via platformsselskaber, ikke betaler den korrekte skat, være forudsigeligt relevant til en spontan udveksling eller en udveksling efter en anmodning fra Danmark, til skatteministeren
2043176_0003.png
I relation til en anmodning om oplysninger er der derimod tale om oplysninger, som en
medlemsstat har brug for i forbindelse med en konkret, igangværende kontrol, og at med-
lemsstaten har en formodning for, at den medlemsstat, der anmodes om oplysninger, er i
besiddelse af de oplysninger, der er brug for.
For så vidt angår anmodning om oplysninger kræves det, at det land, som anmoder, detal-
jeret beskriver personen eller gruppen, der anmodes om oplysninger om, dels hvad der
har fået landet til at tro, at den pågældende person eller gruppe ikke har efterlevet skatte-
reglerne, og dels hvordan de oplysninger, der anmodes om, kan hjælpe landet. De oplys-
ninger, der anmodes om, skal således være forudsigeligt relevante.
Side 3 af 3