Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1963616_0001.png
5. november 2018
J.nr. 2018-6988
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 11. oktober 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvordan medarbejderne, der tidligere var ansat i SKATs seks organisatoriske enheder, er fordelt i skatteforvaltningens syv nye styrelser, til skatteministeren
1963616_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan medarbejderne, der tidligere var ansat i SKATs
seks organisatoriske enheder, er fordelt i skatteforvaltningens syv nye styrelser.
Svar
Udgangspunktet for fordelingen af medarbejdere fra SKAT til Skatteforvaltningens syv
nye styrelser var, at medarbejderne fulgte deres opgaver. Det betød, at medarbejderne fra
SKATs daværende seks forretningsområder overordnet på afdelingsniveau blev fordelt på
de syv nye styrelser som nedenfor beskrevet,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Overordnet fordeling af medarbejdere fra det tidligere SKAT på de syv nye styrelser
Forretningsområde i SKAT
Kundeservice
Indsats
Inddrivelse
IT og Data
HR og Stab
Økonomi
Fordeling på de syv nye styrelser
Motorstyrelsen, Skattestyrelsen samt Vurderingsstyrelsen
Skattestyrelsen og Toldstyrelsen
Gældsstyrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Administrations- og Servicestyrelsen, Skattestyrelsen samt øvrige
styrelser
Administrations- og Servicestyrelsen, Skattestyrelsen samt øvrige
styrelser
Anmærkning: Borger- og Retssikkerhedschefen er indplaceret i Skattestyrelsen.
De seks daværende forretningsområder bestod af en række underliggende afdelinger.
For Kundeservice blev afdelingen Motor flyttet til Motorstyrelsen, afdelingen Ejendom
blev flyttet til Vurderingsstyrelsen, mens øvrige afdelinger blev placeret i Skattestyrelsen.
For Indsats blev afdelingen Told flyttet til Toldstyrelsen, mens øvrige afdelinger blev pla-
ceret i Skattestyrelsen.
Forretningsområdet Inddrivelse blev placeret i Gældsstyrelsen.
Forretningsområdet IT og Data blev placeret i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
For HR og Stab blev hovedparten af forretningsområdet placeret i Administrations- og
Servicestyrelsen samt Skattestyrelsen.
For Økonomi blev hovedparten af forretningsområdet placeret i Administrations- og Ser-
vicestyrelsen samt Skattestyrelsen.
Herudover havde HR og Stab samt Økonomi en række opgaver, som fremadrettet vareta-
ges i alle styrelser, hvorfor en andel af medarbejderne blev flyttet til andre styrelser.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvordan medarbejderne, der tidligere var ansat i SKATs seks organisatoriske enheder, er fordelt i skatteforvaltningens syv nye styrelser, til skatteministeren
1963616_0003.png
Ovenstående fordeling er, som nævnt, beskrevet på afdelingsniveau. Der vil således
kunne være afvigelser fra dette på kontorniveau. Som eksempel kan det nævnes, at konto-
ret Virksomheds- og Afgiftskontrol 23 fra forretningsområdet Indsats blev placeret i Mo-
torstyrelsen. Det betyder, at der for givne afdelinger kan være konkrete opgaver, der er
placeret anderledes, end angivet ovenfor. En mindre andel af medarbejderne er således
fordelt til andre styrelser, end angivet med ovenstående fordeling.
Side 3 af 3