Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2046932_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 423
Offentligt
27. juni 2017
J.nr. 2017 - 3398
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 423 af 31. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om grunden til, at man ikke fortsatte bevillingen, skyldes, at projektet ikke leverede et tilfredsstillende nettoprovenu, til skatteministeren
2046932_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse følgende for SKATs projekt Skattely for årene 2015 og 2016:
Antal tilknyttede årsværk
Personaleomkostninger for det tilknyttede antal årsværk
Projektets nettoregulering/provenu
Den samlede gevinst på projektet (nettoregulering/provenu minus personaleomkost-
ninger)
Gevinsten pr. årsværk (samlet gevinst/antal årsværk)
Hvor mange gange udgiften til personaleomkostninger er tjent hjem (nettoregule-
ring/provenu divideret med personaleomkostninger).
Svar
Jeg vil gerne indlede med at henvise til mine generelle forbehold ved at sammenholde og
fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de tilhø-
rende kontrolprovenuer, som det også kommer til udtryk i mit svar på SAU alm. del spm.
80 (folketingsår 2016-17).
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra SKAT:
”Tabel
1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, netto-
provenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkost-
ninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning
for SKATs Projekt Skattely for årene 2015 og 2016.
Nettoprovenuet for Projekt Skattely svinger meget over årene,
jf. tabel 1.
Det skyldes, at
de enkelte kontroller er meget langvarige som følge af de komplekse regelsæt og de store
dokumentationskrav i den enkelte sag, hvilket gør, at det er forskelligt, hvornår kontrollen
afsluttes.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om grunden til, at man ikke fortsatte bevillingen, skyldes, at projektet ikke leverede et tilfredsstillende nettoprovenu, til skatteministeren
2046932_0003.png
Tabel 1. Omkostninger og nettoprovenu for Projekt Skattely, 2015 og 2016
2015
Realiseret årsværksforbrug (årsværk)
1
Personaleomkostning (mio. kr.)
2
Nettoprovenu (mio. kr.)
3
Nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger (mio. kr.)
Nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger pr. årsværk
Nettoprovenu divideret med den opgjorte personaleomkostning
25,4
15,2
6,1
-9,1
-0,4
0,4
2016
23,5
14,1
99
84,9
3,6
7
1) ”Realiseret
årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret
på opgav eløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsv ærk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015
og 1.290 i 2016, idet der herv ed er taget hensy n til lederressourcer, f erie, sy gdom, kurser og andet ov erhead.
2) ”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsv ærk ganget med en f ast årsv ærkspris på 600.000 kr.
3) Nettoprov enuet er udregnet på baggrund af de gennemf ørte nettoreguleringer, f x af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til prov enu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det f aktiske prov enu v il derf or kunne af vige f ra
det opgjorte prov enu af reguleringerne. Reguleringer, der medf ører f orhøjelser af f x den skattepligtige indkomst, er f ratruk-
ket nedsættelser af f x den skattepligtige indkomst. Dataindholdet i SKATs sy stemer er dy namisk og ændres løbende i f or-
bindelse med ny e kontrolaktiv iteter f or det enkelte år. Opgørelsen af nettoprov enuet f or 2015 by gger på et f astlåst øjebliks-
billede, der er udarbejdet den 8. f ebruar 2016 til brug f or SKATs årlige gennemsigtighedsrapport. På samme måde by gger
opgørelsen af prov enuet f or 2016 på et f astlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 15. f ebruar 2017, ligeledes til brug f or
SKATs årlige gennemsigtighedsrapport. Det er ikke giv et, at en f orhøjelse af skatter og af gif ter kan inddriv es. Derf or er net-
toprov enuet ikke lig med det beløb, som staten modtager.
SKAT opgør produktionen efter nærmere bestemte registreringsregler, der gælder for alle
kontrolprojekter i SKAT. Reglerne er imidlertid ikke direkte anvendelige i forhold til Pro-
jekt Skattely. Dette skyldes, at systemunderstøttelsen på nuværende tidspunkt ikke kan
medtage en række forhold gældende for fx førstegangsskattepligtige til Danmark og æn-
dring i lempelse- og skatteprovenuet ved fastsættelse af afståelsesbeskatning ved fraflyt-
ning. SKAT arbejder på, at disse forhold på sigt kan medtages. Disse forhold indgår der-
for ikke i projektets samlede reguleringer, der ligger til grund for provenuberegningerne,
hvorfor provenuberegningerne ikke nødvendigvis er retvisende for det samlede billede.
Opgørelsen medtager ikke den strukturelle effekt i form af kontrolindsatsens påvirkning
af virksomhedernes fremadrettede adfærd og regelefterlevelse. Provenuberegningerne er
således ikke nødvendigvis udtømmende for det reelle resultat, virkninger og dermed det
samlede billede, og det angivne nettoprovenu er dermed heller ikke lig med det beløb,
som staten modtager, da det fx ikke er givet, at hele
beløbet vil kunne inddrives.”
Side 3 af 3