Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2046931_0001.png
15. april 2019
J.nr. 2019 - 4013
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 334 af 18. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om grunden til, at man ikke fortsatte bevillingen, skyldes, at projektet ikke leverede et tilfredsstillende nettoprovenu, til skatteministeren
2046931_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 77, at Projekt Skattely blev finansieret
af bevillingen Styrket indsats mod skattely og hvidvask, som udløb i 2018. Ministeren be-
des redegøre
for, hvorfor man ikke som en del af ”Aftale om styrket indsats mod interna-
tional skatteunddragelse” fortsatte bevillingen af projektet. I denne forbindelse bedes mi-
nisteren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 423, folketingsåret 2016-17, jf. ta-
bel 1, med tal for 2017. Ministeren bedes kommentere på, om grunden til, at man ikke
fortsatte bevillingen, skyldes, at projektet ikke leverede et tilfredsstillende nettoprovenu.
Svar
Jeg skal indledningsvist nævne, at regeringen den 17. maj 2017 indgik
Aftale om styrket ind-
sats mod international skatteunddragelse
sammen med alle Folketingets partier, heriblandt En-
hedslisten. Her blev det bl.a. besluttet, at der skulle oprettes et nyt center for bekæmpelse
af international skatteunddragelse (CEBIS), og at der skulle afsættes 25 mio. kr. årligt i pe-
rioden 2018-2021.
De opgaver, der tidligere blev varetaget ifm. Projekt Skattely, er ikke lukket ned, men
fortsætter som en del af opgaverne i CEBIS. Opgaverne finansieres af finanslovsbevillin-
gen af 2018, der blev afsat ifm.
Aftale om styrket indsats mod international skatteunddragelse.
Fsva. opdatering af tabel 1 i bevarelse af SAU alm. del
spm. 423 (2016-17) med tal for
2017 vil jeg gerne henvise til mine generelle forbehold ved at sammenholde og fortolke
sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de tilhørende kon-
trolprovenuer.
Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrolprojekter har fx ikke nødvendigvis karak-
ter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af nettoprovenuet i ét år kan neu-
traliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der kan være tale om skatteskyldige
virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kontrollen og skattebetalingen, samt
restancer, der ikke kan inddrives. Samtidig vil størrelsen på andelen af nettoprovenuet, der
reelt bliver betalt eller inddrevet, afhænge af, på hvilket område reguleringerne foretages.
Skattestyrelsen prioriterer anvendte værktøjer ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Derfor vil jeg som skatteminister advare mod kun at
have et ensidigt isoleret fokus på kontrolprojekter. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal
sikre korrekt skattebetaling fra virksomhederne. Skattestyrelsen skal også sikre en god vej-
ledning og nemme indberetningsmuligheder.
Det er naturligvis vigtigt, at der altid er en reel opdagelsesrisiko, og der skal derfor også
være et vist kontroltryk. Skattestyrelsen prioriterer sine kontrolaktiviteter ud fra en række
forskellige hensyn, herunder bindinger (såvel politiske som lovmæssige), analysebehov,
synlighed og effekt på skattegab.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om grunden til, at man ikke fortsatte bevillingen, skyldes, at projektet ikke leverede et tilfredsstillende nettoprovenu, til skatteministeren
2046931_0003.png
Endelig skal det bemærkes, at Skattestyrelsens kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlig-
hed og risiko, hvorfor det ikke kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder
fejl i samme omfang som de eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme
høje provenu.
Det er derfor desværre ikke altid muligt eller hensigtsmæssigt at prioritere projekter alene
efter, hvor nettoprovenu pr. forbrugt lønkrone er højest.
For opdatering af tabel 1 i bevarelse af SAU alm. del - spm. 423 (2016-17) med tal for
2017 kan jeg henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Tabel
1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, netto-
provenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkost-
ninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning
for Projekt Skattely for årene 2015, 2016 og 2017. Det bemærkes, at 2017 er påvirket af
en enkeltstående regulering.
Tabel 1. Omkostninger og nettoprovenu for Projekt Skattely, 2015, 2016 og 2017
2015
Realiseret årsværksforbrug
1
Personaleomkostning (mio. kr.)
2
Nettoprovenu (mio. kr.)
3
Nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger (mio. kr.)
Nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger pr. årsværk (mio.kr.)
Nettoprovenu divideret med den opgjorte personaleomkostning
25,4
15,2
6,1
-9,1
-0,4
0,4
2016
23,6
14,2
99
84,8
3,6
7
2017
41,8
30,5
391,1
360,5
8,6
12,8
1) ”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som
SKATs medarbejdere har registreret
på opgaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015,
1.290 i 2016 og 1332 i 2017, idet der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
2)
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsværk ganget med en årsværkspris på 730.000 kr. I opgørelser før
2017 er der som udgangspunkt ved bevillingsfastsættelsen anvendt en årsværkspris på 600.000 kr. Fra 2017 er der bereg-
ningsteknisk opgjort en årsværkspris med henblik på at afspejle de faktiske udgifter, som relaterer sig til et gennemsnitligt
årsværk. I 2017 er den beregningstekniske årsværkpris derfor justeret til 730.000 kr. for den samlede skatteforvaltning. Det
indebærer en stigning i den beregningstekniske årsværkspris i forhold til tidligere år, da alle fællesomkostninger (inkl. løn-
overhead) nu indgår i beregningen.
3) Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, er fratruk-
ket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og senere opgø-
relser vil derfor kunne udvise mindre afvigelser. Opgørelsen af nettoprovenuet for 2015 bygger på et fastlåst øjebliksbillede,
der er udarbejdet den 8. februar 2016 til brug for SKATs årlige gennemsigtighedsrapport. På samme måde bygger opgørel-
sen af provenuet for 2016 på et øjebliksbillede, der er udarbejdet den 15. februar 2017, ligeledes til brug for SKATs årlige
gennemsigtighedsrapport. Opgørelsen af nettoprovenuet for 2017 er foretaget den 19. marts 2019. Det er ikke givet, at en
forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det beløb, som staten modtager.
Side 3 af 3