Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2043118_0001.png
9. april 2019
J.nr. 2019 - 2234
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 317 af 12. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om, hvad det vil koste i provenu, hvis chokoladeafgiftsloven blev forenklet, således at afgiften alene blev pålagt slik og chokolade, til skatteministeren
2043118_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om der skal betales chokoladeafgift af Sarah Bernhardt ka-
ger, der opbygningsmæssigt ligner en flødebolle, men hvor skummet er erstattet af en
chokoladecreme. Endvidere bedes ministeren oplyse, om han mener, at der er en forskel
på, om et produkt er fyldt med creme eller med skummasse. Såfremt ministeren mener, at
der afgiftsmæssigt er forskel på skum og creme, bedes ministeren redegøre for, hvor me-
get skum, der skal piskes i en creme, før den bliver til skum.
Svar
Spørger har stillet en række spørgsmål (SAU alm. del spm. 314-317 og 324-328, 2018/19)
vedrørende chokoladeafgiftsloven. Indledningsvis er det vigtigt for mig at understrege, at
jeg meget gerne så chokoladeafgiften afskaffet. Chokoladeafgiften bidrager imidlertid med
et væsentligt provenu til statskassen, hvorfor en afskaffelse vil kræve, at der er politisk
flertal for en afskaffelse, og at der kan findes de ca. 2 mia. kr., som er det skønnede min-
dreprovenu ved en afskaffelse af afgiften. Der henvises i øvrigt til SAU alm. del spm. 324
(2018/19).
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Sarah Bernhardt er en fransk skuespillerinde med international
stjernestatus, som døde i 1923, og selvom hun derfor pudsigt nok er fra samme tid, som
chokoladeafgiften blev indført, er jeg ret sikker på, at man hverken havde skuespillerinden
eller kagen i tankerne, da man indførte chokoladeafgiften i 1922.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Skattestyrelsen. Skatte-
styrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Efter chokoladeafgiftsloven skal der blandt andet betales afgift af ”kager,
kiks og lign.
delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang”.
Da kagen i spørgsmålet ikke delvist består af skummasse, men af chokolade-
creme, er den ikke en afgiftspligtig kage i chokoladeafgiftslovens forstand.
Som det også fremgår af svaret på SAU alm. del spørgsmål 10 (2018-19), kommer det dog
an på en konkret vurdering, om en given vare anses som en chokoladevare efter chokola-
deafgiftsloven.
De afgørende elementer for denne vurdering er fastlagt i SKM2015.654.ØLR. I dommen
udtalte landsretten således blandt andet, at
”i overensstemmelse
med en naturlig sproglig forståelse
af ”chokoladevarer” finder landsretten, at bestemmelsen omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergi-
vende for produktet, og at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i
varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.”
Det fremgår af skatteforvaltningens juridiske vejledning, at produkter, som er helt over-
trukket med chokolade, betragtes som en chokoladevare.
Sondringen mellem om en vare er en skummasse eller en creme beror på en konkret vur-
dering af blandt andet variationer i opskrifter, fremstillingsmetoder og tilsætningsstoffer.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om, hvad det vil koste i provenu, hvis chokoladeafgiftsloven blev forenklet, således at afgiften alene blev pålagt slik og chokolade, til skatteministeren
2043118_0003.png
Skattestyrelsen kan derfor ikke give et generelt svar på spørgsmålet. Hvor meget skum,
der skal piskes i en creme, før blandingen vil blive anset for et skum i stedet for creme,
beror på en konkret vurdering.
Hvis en virksomhed
herunder bagervirksomheder
fx har fremstillet en ny type vare og
ønsker Skatteforvaltningens vurdering af afgiftspligten, kan virksomheden anmode Skat-
teforvaltningen om et bindende svar. I forbindelse med behandlingen af det bindende
svar kan Skatteforvaltningen inddrage uvildige teknologiske serviceinstitutter, der fx gen-
nem laboratorieundersøgelser eller andre analyser kan bidrage til den konkrete vurdering,
som Skatteforvaltningen skal foretage.”
Side 3 af 3