Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2042456_0001.png
8. april 2019
J.nr. 2019 - 2564
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 320 af 13. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om provenuet både før og efter tilbageløb og adfærd i årene 2020 til 2030 ved at lægge en afgift på ubehandlet husdyrgødning, til skatteministeren
2042456_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opstille en tabel, der viser provenuet både før og efter tilbageløb og ad-
færd i årene 2020 til 2030 ved at lægge en afgift på ubehandlet husdyrgødning på hen-
holdsvis 2,5, 5, 10, 15 og 20 kr./ton.
Svar
Det kan usikkert skønnes, at en afgift på ubehandlet husdyrgødning ved en sats på 2,5 kr.
pr. ton vil indbringe et umiddelbart provenu på ca. 75 mio. kr. og ca. 50 mio. kr. efter til-
bageløb
1
,
jf. tabel 1.
Det antages på baggrund af senest tilgængelige oplysninger, at der årligt produceres ca. 40
mio. tons gylle, hvoraf der behandles ca. 10 mio. ton. Afgiftsgrundlaget skønnes således
at udgøre ca. 30 mio. ton før ændret adfærd,
jf. besvarelsen af SAU alm. del - spm. 319.
Tabel 1. Provenuvirkning i 2020 af indførsel af afgift på ubehandlet husdyrgødning
Afgiftssats, kr. pr. ton
Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr.
Provenu efter tilbageløb, mio. kr.
2,5
75
50
5
150
75
10
300
175
15
450
250
20
600
325
Note: Der er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Der er ikke grundlag for at skønne over udviklingen i mængderne af hhv. be-
handlet og ubehandlet gylle, hvorfor provenuvirkningen alene er angivet i et enkelt år.
En afgift må forventes at give et incitament til at behandle gyllen. Adfærdsvirkningen vil
afhænge af en række ubekendte faktor, herunder prisen på billigste behandlingsteknik og
mulighed for overholdelse af gældende krav til håndtering af gylle. Der er således ikke
skønnet over adfærdseffekterne.
Dertil kommer, at det vil være vanskelig at administrere en afgift på ubehandlet gylle. Der
foreligger ikke præcise oplysninger om antal tons husdyrgødning på bedriftsniveau, og der
findes kun usikre skøn for mængderne på nationalt niveau,
jf. svaret på SAU alm. del spørgs-
mål 319.
Det skyldes bl.a., at mængden af gylle i tons er meget afhængig af vandtilførsel fx
i forbindelse med vandspild i stalden, tilførsel af vand fra befæstede arealer og nedbør di-
rekte i gyllebeholderen.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at der i gødningsregnskaberne i dag fokuseres på
mængden af kvælstof og fosfor. Hvis der ønskes en afgift på ubehandlet gylle, bør det
overvejes, hvilke parametre som i så fald skal anvendes, så der fx korrigeres for tilførsel af
regnvand.
1
Ved afgifter, der belaster landbrugssektoren relativt hårdere end andre sektorer, antages det, at størstedelen af omkostnin-
gerne vil reducere landbrugets indtjening og jordpriser med deraf mindskede skatteindtægter. For den del af omkostnin-
gerne, der ikke er direkte henførbare til jordbrug, antages et almindeligt tilbageløb. Som en vægtning heraf anvendes gene-
relt en tilbageløbssats på 45 pct. ved afgiftsændringer for husdyrbrug.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om provenuet både før og efter tilbageløb og adfærd i årene 2020 til 2030 ved at lægge en afgift på ubehandlet husdyrgødning, til skatteministeren
2042456_0003.png
Endvidere er der flere eksterne virkninger ved ubehandlet gylle, som vil være vanskelige
at regulere målrettet gennem en generel afgift på ubehandlet gylle. Fra ubehandlet gylle
sker der både udslip af ammoniak, metan, lattergas og lugt samt udvaskning af kvælstof
og fosforoverskud.
De foreslåede afgiftsforhøjelser vil stride imod skattestoppet og vil gøre det dyrere at
drive virksomhed i Danmark. Regeringen kan således ikke støtte de foreslåede afgiftsfor-
højelser.
Regeringen har dog et mål om at reducere landbrugets drivhusgasudledning og luftforure-
ningen. Med Energiaftalen af 29. juni 2018 afsættes en pulje til at støtte udbygningen af
flere anlæg, der kan producere biogas mm. Hertil supplerer regeringens luft- og klima-
pakke med en række landbrugstiltag, herunder tilskud til nye teknologier. Regeringen og
DF har således på finansloven for 2019 afsat 90 mio. kr. over 3 år til klimaforskning på
landbrugsområdet, hvor klimavenlige stalde og gyllelagring er et hovedområde.
Af luft- og klimapakken, følger desuden en ambition om at iværksætte tiltag til reduktion
af metanlækage fra biogasanlæg. Det kræver tæt samarbejde mellem alle parter, hvis viden
skal omsættes til ændringer på de danske gårde. Der er derfor etableret et partnerskab
med landbruget, der skal sigte efter fortsat at udvikle dansk landbrug i verdensklasse.
Side 3 af 3