Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2038282_0001.png
29. marts 2019
J.nr. 2019 - 1954
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 301 af 1. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Aleksander Stii
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038282_0002.png
Spørgsmål
Ministeren skriver i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 39, at "Som del af Skatteministe-
riets departement udfører SKR derfor opgaver som led i Skatteministeriets departements
generelle tilsyn med de underliggende styrelser på linje med andre enheder i Departemen-
tet". Skal dette forstås således, at ministeren opfatter den uafhængige kontrolopgave i
form af intern revision som en opgave, der er underlagt ministeren og departementet som
en del af den almindelige drift? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvorle-
des uafhængig intern revision foregår i Skatteministeriets koncern.
Svar
Opgaven med at foretage uafhængig revision af Skatteministeriet varetages af Rigsrevisio-
nen. Rigsrevisionen opsagde således pr. 1. september 2016 aftalen om intern revision med
Skatteministeriet, hvorefter Rigsrevisionen har varetaget hele revisionen af Skatteministe-
riets område, herunder forvaltnings-, juridisk-kritisk, finansiel, it- og lønrevision. Parallelt
hermed har Rigsrevisionen opnormeret antallet af medarbejdere, der reviderer Skattemi-
nisteriet. Således har Rigsrevisionen i dag ét kontor, der udelukkende varetager årsrevisio-
nen af Skatteministeriet, og flere kontorer, der foretager større undersøgelser på bl.a.
Skatteministeriets område. Omfanget af Rigsrevisionens aktivitet illustreres også ved, at
Rigsrevisionen pr. 28. februar havde mere end 20 igangværende revisioner på Skattemini-
steriets område. Skatteministeriet er også det ministerområde, som Rigsrevisionen samlet
anvender flest ressourcer på at revidere, jf. Rigsrevisionens årsrapport.
Siden 1. september 2016 har SKR bidraget til den samlede departementale tilsynsopgave.
I varetagelsen af tilsynsopgaven pågår der mange forskellige aktiviteter i en lang række en-
heder i departementet, herunder bl.a. i SKR. Tilsynet med underliggende styrelser er uaf-
hængigt forstået således, at det udføres af departementale embedsmænd, der ikke refere-
rer til styrelsernes ledelse, men i stedet til departementets ledelse og til skatteministeren.
Tilsynskapaciteten i Skatteministeriet er styrket gennem et forøget antal medarbejdere i
departementets Koncernstyringsafdeling,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Antal årsværk i Koncernstyring og SIR/SKR for perioden 2014
2018
Antal årsværk
Koncernstyring, ekskl. SKR
SKR
I alt
2014
42,6
27,4
70
2015
50
22,9
72,9
2016
54,6
24,2
78,8
2017
64,3
25,8
90,1
2018
96,4
19,8
116,3
Anm.: Antal årsværk er opgjort ekskl. årsværk til implementeringscentre, herunder Implementeringsorganisationen for et nyt
skattevæsen. Antal årsværk i perioden 2014-2018
er faktiske årsværk iht. SKM’s økonomisystem (inkluderer orlovsfravær,
men ikke vikarer og tjenestefrihed uden løn).
Antal årsværk i SKR er reduceret de seneste år, jf. tabel 1, hvilket skal ses i sammenhæng
med Rigsrevisionens opnormering på Skatteministeriets område, jf. ovenfor. For at sikre
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038282_0003.png
et dækkende og effektivt tilsyn er andre elementer i det departementale tilsyn således i ste-
det opprioriteret, jf. nedenstående gennemgang af tilrettelæggelsen af Skatteministeriets
tilsyn med underliggende styrelser.
Overordnet set er Skatteministeriets tilsyn tilrettelagt med udgangspunkt i to dimensioner.
Den første dimension er
grad af intensitet.
Skatteministeriets tilsyn kan således overord-
net opdeles i
løbende, risikobaseret
og
skærpet tilsyn.
Det løbende tilsyn udføres på baggrund
af den løbende informations- og videndeling mellem styrelserne og departementet og er
ofte underlagt en fast kadence grundet eksterne krav eller behandling på faste møder mel-
lem styrelsesdirektøren og departementets ledelse. Det risikobaserede tilsyn tilrettelægges
ud fra en konkret vurdering af risiko og væsentlighed i forhold til styrelsernes perfor-
mance og tilfører det løbende tilsyn fleksibilitet i forhold til område og dybde af tilsynet.
Endeligt udføres der skærpet tilsyn, hvor der er konstateret forhold af høj risiko og væ-
sentlighed. Der foretages således løbende en vurdering af den nødvendige grad af intensi-
tet i tilsynet, som skærpes, såfremt det vurderes nødvendigt.
Den anden dimension vedrører tilsynets fokus. Således indebærer det departementale til-
syn i Skatteministeriet både et tilsyn med den enkelte styrelse (vertikalt
tilsyn)
såvel som et
tilsyn med udvalgte
problemstillinger, der går på tværs af flere styrelser (horisontalt
til-
syn).
Denne dimension med både et vertikalt og et horisontalt tilsyn
skal ses i sammen-
hæng med, at opgaveløsningen på tværs af Skatteministeriet er tæt forbundet også efter
opdelingen af SKAT i syv nye styrelser med ansvar for hvert sit fagområde.
Ovenstående dimensioner i tilrettelæggelsen af Skatteministeriets tilsyn udmøntes i en
række forskellige konkrete tilsynsaktiviteter, jf. nedenstående eksempler.
De konkrete aktiviteter i forbindelse med det
løbende, vertikale tilsyn
med hver enkelt sty-
relse tager afsæt i Skatteministeriet styringsmodel. I forbindelse med forberedelse af kvar-
talsmøder mellem styrelsesdirektøren og departementets ledelse følges der således fx op
på styrelsens bevilling, budget og udgifter (finansiel styring), realiseringen af styrelsens
mål- og resultatplan (driftsstyring) og fremdrift på større projekter (porteføljestyring). Li-
geledes følges der op på det aktuelle risikobillede, ligesom der bl.a. foretages løbende op-
følgning på fremdriften i håndteringen af identificerede risici observeret i forbindelse med
revisioner (risikostyring). Der føres også tilsyn med HR-området i hver styrelse (fx syge-
fravær og personaleomsætning) samt med organisering og opgavefordeling for at under-
støtte klarhed over opgave- og ansvarsfordelingen i Skatteforvaltningen (HR og organise-
ring).
På baggrund af en konkret vurdering af risiko og væsentlighed føres der også et
risikobase-
ret, vertikalt tilsyn,
hvilket bl.a. udøves i forhold til økonomien i Skattestyrelsen og Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen. Ligeledes føres der et
skærpet, vertikalt tilsyn
med sagsbe-
handlingstider i Skatteankestyrelsen, hvor departementet månedligt følger udviklingen i
sagsbehandlingstider og produktivitet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvorledes den interne løbende uafhængige gennemgang og vurdering af de etablerede kontroller i Skatteministeriets koncern udføres, til skatteministeren
2038282_0004.png
I forhold til tværgående problemstillinger føres der et
løbende, horisontalt tilsyn
med gen-
nemførelsen af udvalgte it-projekter, der involverer flere styrelser. Ligeledes er der nedsat
en række tværgående mødefora, der skal understøtte et
risikobaseret, horisontalt tilsyn
med
større problemstillinger med høj risiko og væsentlighed, som går på tværs af flere styrel-
ser. Det gælder bl.a. boligområdet, hvor der er nedsat en styregruppe, der skal sikre tilsyn
med fremdrift og prioritering i løsningen af problemstillinger på området. Tilsynet invol-
verer Skattestyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Vurderingsstyrelsen og Skatte-
ankestyrelsen, og derudover indgår en række kontorer i departementet i tilsynet, ligesom
der er nedsat en task force i departementet.
Endvidere er der igangsat et
skærpet, horisontalt tilsyn
med regnskabsaflæggelsen på § 38.
Skatter og afgifter, hvor der er etableret en styregruppe og koordinationsgruppe med hyp-
pig mødefrekvens og fast afrapportering med fokus på fremdrift i håndteringen af regn-
skabsmæssige problemstillinger.
Det bemærkes, at Skatteministeriets tilsyn med underliggende styrelser løbende justeres
for at sikre et relevant og effektivt tilsyn, ligesom igangsættelsen af konkrete tilsynsaktivi-
teter sker på baggrund af løbende vurderinger af risiko og væsentlighed.
Afslutningsvist skal jeg henlede opmærksomheden på, at jeg i svaret på SAU alm. del
spm. 39 (folketingsår 2018-19) inviterede spørgeren og andre medlemmer af Folketinget
til en gennemgang af, hvordan departementets tilsyn med underliggende styrelser er tilret-
telagt. Gennemgangen blev foretaget den 19. marts 2019. Jeg vedlægger den præsentation,
der blev anvendt ved gennemgangen.
Side 4 af 4