Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2036566_0001.png
27. marts 2019
J.nr. 2019 - 1956
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 298 af 1. marts 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Aleksander Stii
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om, hvilke retningslinjer Skatteministeriet har etableret for fremsendelse af dokumenter, som medlemmer af Folketinget ønsker oversendt, til skatteministeren
2036566_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svarene på SAU alm. del
spørgsmål 39, 157,158 og
556 redegøre for, hvilke retningslinjer Skatteministeriet har etableret for fremsendelse af
dokumenter, som medlemmer af Folketinget ønsker oversendt, herunder om indholdet i
svarene skal forstås således, at det er SKR’s organisatoriske ramme, opgaveopgavebeskri-
velse eller indholdet eller karakteren af rapporterne, der er afgørende for beslutningen om
ikke at ville oversende rapporter til Folketinget.
Svar
Som skatteminister
og som medlem af Folketinget - er det for mig helt centralt, at Fol-
ketinget får al den information, der er relevant og hensigtsmæssigt for Folketingets virke.
Retningslinjen er derfor den, at information fra Skatteministeriet skal deles med Folketin-
get på baggrund af en konkret vurdering af indholdet.
Det afgørende er således ikke, hvilken enhed
fx SKR
der har tilvejebragt informatio-
nen, men netop karakteren af indholdet.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke afviser at oversende information tilvejebragt af SKR,
men at jeg ikke vil gøre det pr. automatik. Informationer tilvejebragt af alle enheder i
Skatteministeriet, herunder SKR, skal deles med Folketinget, hvis en vurdering af indhol-
det tilsiger det
og jeg som minister mener, at det er relevant.
Side 2 af 2