Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2037578_0001.png
28. marts 2019
J.nr. 2019 - 2275
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 297 af 28. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om prisudviklingen på biler, til skatteministeren
2037578_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i tabelform redegøre for prisudviklingen på bilerne Volkswagen UP!, Ci-
troën C1, Peugeot 208, Volkswagen Polo, Peugeot 308, Volkswagen Golf, Opel Astra,
Volkswagen Passat, Audi A5, Toyota Avensis, Audi A6, Volvo V90, BMW 7-serie, Nis-
san Qashqai, Volvo XC90, Suzuki Vitara, Volkswagen Touran, Ford C-MAX, Mazda
MX-5 og Ford Transit Custom som følge af hver enkelt af følgende aftaler: Finansloven
for 2016, Finansloven for 2017 og aftale om bilafgifter fra maj 2018. Der ønskes en tabel
for hver af aftalerne, hvori den faktiske prisudvikling for hver enkelt biltype fremstilles i
én kolonne, mens den forventede prisudvikling ved aftalernes indgåelse fremstilles i en
anden kolonne, og hvor afvigelsen mellem de to fremstilles i en tredje kolonne.
Svar
Registreringsafgiften udgør ved gældende regler 85 pct. af beløbet op til 193.400 kr.
(2019-niveau) af bilens afgiftspligtige værdi og 150 pct. derover for personbiler. Herud-
over gives der fradrag og tillæg i registreringsafgiften afhængigt af bilens energieffektivitet
opgjort i km/l samt et fradrag, hvis bilen er udstyret med op til tre selealarmer. Desuden
gives der fradrag og tillæg i bilens afgiftspligtige værdi afhængigt af antal airbags, bilen er
udstyret med, samt et fradrag hvis bilen har opnået 5 stjerner i Euro NCAP sikkerheds-
test.
I fravær af lempelserne af registreringsafgiften i forbindelse med Finansloven for 2016,
Finansloven for 2017 samt aftale om
Omlægning af bilafgifterne,
ville registreringsafgiften for
personbiler udgøre 105 pct. af beløbet op til 88.400 kr. (2019-niveau) af bilens afgiftsplig-
tige værdi og 180 pct. derover. Formålet med ændringerne til bilers målte brændstoffor-
brug udmøntet ved lov nr. 1130 (L 237A), der blev fremsat af regeringen i maj 2018 og
vedtaget primo september 2018, var at neutralisere de utilsigtede stigninger i registrerings-
afgiften mv., som ændringen i EU’s målemetode af brændstofforbruget (WLTP-metoden
forårsagede.
1
Med finansloven for 2016 blev registreringsafgiften lempet ved, at registreringsafgiftens
høje sats blev nedsat fra 180 pct. til 150 pct. Ved finansloven for 2017 blev registrerings-
afgiften lempet ved at hæve skalaknækket for, hvornår den høje sats skal betales fra. Ska-
laknækket blev hævet fra 88.400 kr. til 111.400 kr. (2019-niveau). Med aftale om
Omlæg-
ning af bilafgifterne
fra september 2017 udmøntet ved lov nr. 1195 (L 4) blev registreringsaf-
giftens lave sats lempet, ligesom skalaknækket for, hvornår der betales efter den høje sats,
blev hævet. Den lave sats blev lempet fra 105 pct. til 85 pct., mens skalaknækket blev hæ-
vet fra 111.400 kr. til 193.400 kr. (2019-niveau). I
tabel 1
er den skønnede prisændring for
1
Bilers brændstofforbrug blev indtil den 1. september 2017 målt efter EU’s målemetode New European Driving Cycle
(NEDC). Fra denne dato er taget en ny målemetode i brug, kaldet Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure
(WLTP), som benyttes ved typegodkendelse af nye biler. WLTP-metoden anses at indebære en mere retvisende måling af
bilers reelle kørsel og dermed faktiske brændstofforbrug end den hidtidige NEDC-metode. Ændringen i målemetoden er
dog vurderet at medføre, at bilers målte brændstofforbrug i gennemsnit stiger med ca. 21 pct. For at undgå, at overgangen
til WLTP vil medføre en stigning i den betalte registrerings-, ejer- og udligningsafgift for nye biler, fremsatte regeringen i
maj 2018 derfor L 237, der sikrer provenuneutralitet, og som blev endeligt vedtaget i september 2018
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om prisudviklingen på biler, til skatteministeren
2037578_0003.png
de 20 udvalgte biler vist for lempelserne til registreringsafgiften samt de skønnede effek-
ter af ændringerne til bilers målte brændstofforbrug udmøntet ved lov nr. 1130 (L 237A).
Over tid kan der være stor forskel i hvilken bilvariant for de 20 udvalgte bilmodeller, der
er den mest solgte, ligesom at den teknologiske udvikling kan medføre ændringer til bil-
modellerne, fx i bilernes udstyrsniveau og kvalitet, som kan være svære at kontrollere for,
og derfor ikke gør det retvisende at sammenligne over tid. Derfor vises de beregnede
virkninger af de enkelte aftaler med udgangspunkt i de gældende listepriser for de ud-
valgte 20 biler.
Det kan hertil tilføjes, at det er nye biler, der er testet efter WLTP-metoden, dvs. nye mo-
deller, der ikke tidligere har været til salg på det danske marked. De nye biler kan i forhold
til tidligere modeller, der er testet efter NEDC-metoden, have fået større motor, ny ud-
styrspakke mv. Derfor er bilerne, der alene er testet ved WLTP-metoden, ikke fuldt ud
sammenlignelige med biler testet efter NEDC-metoden.
Der har derudover vist sig at være betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målinger af
de biler, der er blevet typegodkendt efter den nye WLTP-metode, og Europa-Kommissi-
onen har valgt at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger. Grundet usik-
kerheden og de utilsigtede konsekvenser, det medfører, har regeringen netop fremsat lov-
forslag L 207, hvori det foreslås at forlænge den gældende overgangsperiode for opgø-
relse af biler brændstofforbrug (NEDC2-metoden tillagt 10 pct.), som danner grundlag
for fastsættelse af brændstofforbrugsafgiften og registreringsafgiften, indtil udgangen af
2020. Forslaget betyder, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde, brænd-
stofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om prisudviklingen på biler, til skatteministeren
2037578_0004.png
Tabel 1. Beregnede prisændringer for 20 udvalgte biler som følge af nedsættelserne af registre-
ringsafgiften ved FL16, FL17, aftale om omlægning af bilafgifterne samt ændringerne til bilers målte
brændstofforbrug
Beregnet
pris før
FL16
100.800
85.200
127.400
258.800
288.700
370.500
220.900
419.600
661.500
290.900
776.800
766.100
1.398.500
322.300
1.202.400
253.000
452.500
270.300
347.400
461.100
Skønnet ændring
ved overgang fra
Gældende
regler
NEDC til WLTP
2)
3.200
3.200
1.200
3.200
-5.400
-4.000
1.200
800
600
-4.800
800
800
-6.600
3.600
-5.400
-4.200
-4.800
3.200
-4.200
-4.200
109.600
86.000
129.000
225.700
241.000
297.900
196.000
334.300
537.200
262.200
640.800
631.500
1.202.500
274.200
1.024.900
229.000
346.600
244.900
290.400
381.400
Mærke og model
Volkswagen UP!
Citroen C1
Peugeot 208
Volkswagen Polo
Peugeot 308
Volkswagen Golf
Opel Astra
Volkswagen Passat
Audi A5
Toyota Avensis
1)
Audi A6
Volvo V90
BMW 7-serie
Nissan Qashqai
Volvo XC90
Suzuki Vitara
Volkswagen Touran
Ford C-MAX
Mazda MX-5
Ford Transit Custom
FL16
0
0
0
FL17
0
0
0
L4
5.600
-2.400
400
-15.700
-19.800
-37.500
-11.700
-49.800
-61.600
-3.800
-61.600
-61.600
-49.400
-25.800
-54.200
-2.100
-60.000
-8.200
-24.600
-36.600
-10.200 -10.400
-12.100 -10.400
-20.700 -10.400
-5.800
-8.600
-26.000 -10.400
-52.900 -10.400
-9.800 -10.400
-64.800 -10.400
-63.500 -10.400
-129.600 -10.400
-15.500 -10.400
-107.600 -10.400
-7.300 -10.400
-30.700 -10.400
-10.100 -10.400
-17.800 -10.400
-28.500 -10.400
Anm.: Listepriser er indhentet fra bilselskabernes hjemmesider, mens oplysninger om brændstofforbrug er indhentet fra De
Danske Bilimportører. Oplysninger om sikkerhedsudstyr er indhentet fra DMR. Listepriserne varierer for flere modeller mar-
kant mellem de forskellige varianter. Dertil kan prisen variere for samme variant alt efter bilens udstyrsniveau. Priserne er
derfor så vidt muligt udvalgt som den midterste listepris for den mest populære varianttype af bilmodellen i 2018, hvis
brændstofforbrug alene er blevet målt efter WLTP-målemetoden. Såfremt der ikke har fremgået en listepris på de relevante
bilselskabers hjemmesider, er prisen indhentet fra DMR som den gennemsnitlige pris i 2018 for den relevante bilvariant.
Priser er ekskl. leveringsomkostninger på 3.980 kr. og er afrundet til nærmeste hundrede kr. På grund af afrundinger vil
lempelserne ikke altid summere til de gældende priser. Ejerafgiften er ikke med i beregningen. Det bemærkes desuden, at
der vil forekomme varianter af de enkelte modeller, som opnår andre prisændringer end de her viste.
1) Toyota Avensis bliver ikke længere markedsført, da bilmodellen er udgået. Toyota Avensis findes derfor alene med et
brændstofforbrug målt efter NEDC-metoden.
2) Skønnene for prisændringerne som følge af overgangen fra NEDC- til WLTP-metoden er lavet med udgangspunkt i infor-
mationer fra en rapport udarbejdet for EU-kommissionen af Det Fælles Forskningscenter (JRC) og er fremkommet ifm. ved-
tagelse af lov nr. 1130 (L 237A). Det bemærkes, at skønnene for prisændringerne er lavet pba. andre varianter af bilmodel-
lerne, hvis brændstofforbrug er målt efter NEDC-metoden.
Kilde: Skatteministeriet og relevante hjemmesider.
Side 4 af 4