Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2034407_0001.png
22. marts 2019
J.nr. 2019 - 1946
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 296 af 28. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at anskueliggøre den årlige provenueffekt samt den akkumulerede varige provenueffekt i 2025 fra tobaksafgiften, til skatteministeren
2034407_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt samt den
akkumulerede varige provenueffekt i 2025 fra tobaksafgiften, forudsat at prisen på 20 ci-
garetter fra 1. januar 2020 politisk besluttes til henholdsvis 45-100 kr., anskueliggjort med
5 kroners intervaller og med en årlig indeksering af afgiften på 1,8 pct. fra 1. januar 2020.
Svar
Gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er på nuværende tidspunkt ca. 40 kr. pr. 20 stk.
En prisstigning til 45 kr. for en pakke cigaretter svarer til en afgiftsforhøjelse på 17 pct.,
mens en prisstigning til 100 kr. svarer til en afgiftsforhøjelse på ca. 200 pct. En efterføl-
gende indeksering fra 2021-2025 vil medføre en yderligere afgiftsstigning på i alt godt 9
pct.
I tabel 1 fremgår skøn for det varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd (2019-niveau)
ved afgiftsforhøjelser svarende til de efterspurgte prisstigninger i 2020 inkl. efterfølgende
indeksering med 1,8 pct. årligt frem til og med 2025.
Tabel 1. Forventet merprovenu efter tilbageløb og adfærd, mia. kr. (2019-niveau)
Kr. pr. 20 stk.
cigaretter
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
2020
0,5
0,7
0,7
0,5
0,0
-0,6
-1,5
-2,6
-4,0
-5,5
-7,3
-8,0
2021
0,4
0,7
0,6
0,4
-0,1
-0,8
-1,7
-2,9
-4,2
-5,8
-7,6
-7,9
2022
0,4
0,6
0,6
0,3
-0,2
-0,9
-1,9
-3,0
-4,4
-6,1
-7,3
-7,7
2023
0,4
0,6
0,5
0,2
-0,3
-1,1
-2,0
-3,2
-4,6
-6,3
-7,1
-7,6
2024
0,4
0,5
0,4
0,2
-0,4
-1,2
-2,2
-3,4
-4,8
-6,5
-7,0
-7,5
2025
0,4
0,5
0,4
0,1
-0,5
-1,3
-2,3
-3,6
-5,0
-6,4
-6,9
-7,4
Varigt
0,4
0,5
0,4
0,1
-0,5
-1,3
-2,3
-3,5
-5,0
-6,4
-6,8
-7,4
Anm.: Der er forudsat en parallel forhøjelse af afgifterne på røgtobak. Der forudsættes ikke vækst i afgiftsgrundlaget frem til
2025, og der er beregningsteknisk forudsat at afgiftssatserne indekseres og grundlaget vokser med realindkomsten efter
2025. Tilbageløbet forudsættes at udgøre 23 pct. af det umiddelbare merprovenu inkl. moms, og den afledte arbejdsud-
budsvirkning skønnes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merprovenu efter tilbageløb, svarende til virkningen ved en æn-
dring af personfradraget. I de opgjorte arbejdsudbudsvirkninger er der set bort fra velfærdsgevinster som følge af, at dan-
ske forbrugere har mulighed for helt eller delvist at omgå afgiftsstigningen ved at ændre forbrugsadfærd og øge grænse-
handlen. Adfærdsændringen betyder, at den endelige belastning på forbrugerne bliver mindre end den opgjorte umiddel-
bare provenuvirkning, og at den positive afledte arbejdsudbudseffekt derved bliver mindre.
Kilde: Skatteministeriet.
Ved en afgiftsforhøjelse svarende til en pris på 45 kr. i 2020 og efterfølgende indeksering
frem til 2025, skønnes forhøjelsen at indebære et varigt merprovenu på ca. 0,4 mia. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd, mens en afgiftsforhøjelse svarende til en pris på 65 kr. skønnes
at indebære et varigt mindreprovenu på ca. 0,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Min-
dreprovenuet skyldes, at det umiddelbare merprovenu fra en højere afgiftssats mere end
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om at anskueliggøre den årlige provenueffekt samt den akkumulerede varige provenueffekt i 2025 fra tobaksafgiften, til skatteministeren
2034407_0003.png
opvejes af et mindreprovenu som følge af øget grænsehandel og et lavere forbrug, hvilket
indebærer færre indtægter fra afgifter og moms.
Det bemærkes, at det er vanskeligt at forudsige, hvad der sker med tobaksforbruget og to-
baksmarkedet generelt ved meget store afgiftsændringer. Der er dermed meget betydelig
usikkerhed forbundet med at skønne over effekterne af afgiftsforhøjelser på cigaretter og
tobak særligt ved meget store afgiftsændringer, som der her spørges til. For en uddybning
af de nærmere antagelser bag beregningerne henvises til SAU B 89
svar på spm.7 samt
FIU alm del
svar på spm. 437.
Figur 1 illustrerer det varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd ved afgiftsforhøjelser
svarende til de efterspurgte prisstigninger i 2020 inkl. efterfølgende indeksering. Afgifts-
forhøjelser svarende til en pris på over 60 kr. med efterfølgende indeksering skønnes at
medføre et varigt mindreprovenu. De anvendte beregningsforudsætninger medfører, at
salget af cigaretter praktisk talt ophører ved en pris på lidt over 95 kr., og salget af røgto-
bak ophører ved en pris på over 100 kr. Det er årsagen til, at der er en fladere hældning
på kurven ved afgiftsforhøjelser på over 90 kr. med efterfølgende indeksering (svarende
til en pris på ca. 97,5 kr. i 2025).
Figur 1. Forventet varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd ved de angivne prisstigninger i 2020
og efterfølgende indeksering af afgiften frem mod 2025
Mia. kr. (2019-niveau)
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-7
-8
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
Mia. kr. (2019-niveau)
1
0
95
100
-1
-2
-3
-4
-5
-6
-7
-8
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at større afgiftsforhøjelser skønnes at indebære et samlet samfundsøkono-
misk tab, også når der tages højde for, at et lavere forbrug medfører lavere helbredsmæs-
sige omkostninger,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2018.
Side 3 af 3