Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2029215_0001.png
13. marts 2019
J.nr. 2019 - 1571
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 271 af 15. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvordan principper er blevet fortolket i praksis i forbindelse med udlevering af data fra Holland til Danmark i Uber-sagen, jf. svar på SAU alm. del - spm. 91 (2017-18), til skatteministeren
2029215_0002.png
Spørgsmål
Ministeren har i svar på SAU alm. del
spørgsmål 91 (folketingsåret 2017-18) beskrevet,
at Skatteforvaltningen ikke kan ”tage på rene fisketure”, når Skatteforvaltningen vil ind-
hente oplysninger om danskere fra andre lande, men at der skal være tale om en konkret
forespørgsel. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvordan disse principper
er blevet fortolket i praksis i forbindelse med udlevering af data fra Holland til Danmark i
Uber-sagen, herunder redegøre for det præcise indhold i den forespørgsel og/eller dialog,
der har været mellem de danske og hollandske skatteforvaltninger forud for udleveringen
af data fra Holland til Danmark i forbindelse med kontrol af chauffører, der har arbejdet
for Uber i Danmark.
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet modtaget følgende bidrag fra Skattestyrel-
sen, som jeg henholder mig til:
”Skattestyrelsen forstår spørgsmålet således, at det angår de oplysninger, som SKAT (nu
Skattestyrelsen) i september 2016 modtog fra skattemyndighederne i Holland vedrørende
1.799 personer, som var bosiddende i Danmark og havde fungeret som chauffører i regi
af den internetbaserede tjeneste for transportydelser, Uber.
Oplysningerne fra de hollandske skattemyndigheder blev udvekslet til de danske skatte-
myndigheder med henvisning til artikel 9 i Rådets direktiv 2011/16 om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet mv., som har følgende ordlyd:
”Artikel 9
Anvendelsesområde og betingelser for spontan udveksling af oplysninger
1. Den kompetente myndighed i hver medlemsstat meddeler de i artikel 1, stk. 1, om-
handlede oplysninger til den kompetente myndighed i enhver anden berørt medlemsstat i
ethvert af følgende tilfælde:
a) en medlemsstats kompetente myndighed har grund til at formode, at der kan blive tale
om et tab af skatteindtægter i den anden medlemsstat
b) en skattepligtig person opnår i én medlemsstat en skattenedsættelse eller skattefrita-
gelse, der ville medføre skatteforhøjelse eller beskatning i den anden medlemsstat
c) forretninger mellem en skattepligtig person i én medlemsstat og en skattepligtig person
i den anden medlemsstat foretages via et eller flere lande på en måde, der vil kunne inde-
bære, at der opnås en skattebesparelse i en af disse medlemsstater eller i dem begge
d) en medlemsstats kompetente myndighed har grund til at formode, at der er tale om en
skattebesparelse som følge af fiktive overførsler af overskud inden for grupper af virk-
somheder
e) der indsamles i en medlemsstat som følge af oplysninger, der er meddelt af den kompe-
tente myndighed i den anden medlemsstat, oplysninger, som kan anvendes ved skattean-
sættelsen i denne anden medlemsstat.
2. Hver medlemsstats kompetente myndigheder kan ved spontan udveksling meddele de
andre medlemsstaters kompetente myndigheder oplysninger, som de har kendskab til, og
som kan være nyttige for de andre medlemsstaters kompetente myndigheder”.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvordan principper er blevet fortolket i praksis i forbindelse med udlevering af data fra Holland til Danmark i Uber-sagen, jf. svar på SAU alm. del - spm. 91 (2017-18), til skatteministeren
2029215_0003.png
Der er tale om såkaldte spontane oplysninger, hvorved forstås oplysninger, som fremsen-
des af en myndighed af egen drift uden en konkret anmodning.
Spontan udveksling af oplysninger kan, som det fremgår af artikel 9, fx ske, når en med-
lemsstat har grund til at formode, at der kan blive tale om et tab af skatteindtægter i en
anden medlemsstat.”
Samarbejde mellem skattemyndighederne over landegrænserne er afgørende for at sikre
korrekt beskatning i en stadig mere globaliseret verden. Den spontane udveksling af op-
lysninger fra Holland til Danmark vedr. Uber er et godt eksempel på, hvordan det inter-
nationale samarbejde mellem skattemyndighederne kan understøtte skattemyndigheder-
nes kontrolmuligheder.
Side 3 af 3