Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024537_0001.png
4. marts 2019
J.nr. 2019 - 1526
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 262 af 8. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om åbning af elbilaftalen for at undgå en afgiftsstigning for processtrøm anvendt til elbilopladning, til skatteministeren
2024537_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt og understøtter regeringens klimapolitik, at
strøm anvendt til elbilopladning efter årsskiftet står til at skulle betale den højeste sats
(88,4 øre/kWh), mens strøm anvendt til olieraffinering skal betale den laveste sats (0,4
øre/kWh)?
Svar
Regeringen har et mål om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Samtidig er
det regeringens mål, at der fra 2035 heller ikke længere sælges plug-in hybridbiler. Derfor
er det vigtigt, at der skabes de rette rammevilkår for elbiler og andre lav- og nulemissions-
biler, såvel på kort sigt som på længere sigt, så målsætningerne kan indfries. Vi er op-
mærksomme på, at den midlertidige afgiftslempelse ophører ved udgangen af i år, og i ud-
gangspunktet er vi åbne overfor en forlængelse. Dette kræver dog finansiering.
Som et første skridt er indfasningen af registreringsafgiften udskudt med et år, samtidig
med at bundfradraget i registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler er hævet, så det
udgør 40.000 kr. i 2019 og 77.500 kr. i 2020. Dermed sikres det, at elbiler med en værdi
på op til 400.000 kr. (inkl. moms) er fritaget for registreringsafgift i 2019 og 2020.
Derudover har regeringen nedsat en grøn transportkommission, som får til opgave at
analysere tiltag til udbredelse af grønne biler i stor skala i Danmark, herunder via ændrin-
ger af afgiftssystemet. Kommissionen skal også se på, hvilke barrierer der skal fjernes,
hvordan infrastrukturen udbygges og omstilles, og hvordan samfundet forberedes økono-
misk til en storskalaudrulning af grønne biler.
I forhold til afgiften på el anvendt til olieraffinering betales der samme elafgift af denne,
som af anden el anvendt til produktion (proces). Erhverv betaler således som udgangs-
punkt den lave procesafgift på 0,4 øre/kWh af den del af deres elforbrug, der anvendes til
procesformål. Dette gælder også for raffinaderierne, og der er ingen særskilt begrundelse
for, at el til olieraffinering skal pålægges en anden afgift end anden el, der anvendes til
procesformål.
Side 2 af 2