Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024907_0001.png
5. marts 2019
J.nr. 2019 - 1451
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 260 af 8. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om angivelse af provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskattens nuværende ejerskabsgrænse på 10 pct. nedsættes til hhv. 8 pct., 5 pct. eller 2 pct., til skatteministeren
2024907_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren angive provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskattens nuværende
ejerskabsgrænse på 10 pct., jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 C nedsættes til henholds-
vis 8 pct., 5 pct. eller 2 pct. (uden at beskatningsprocenten på 15,4 pct. ændres)?
Svar
Når et selskab ejer 10 pct. eller derover af et andet selskab, anses sidstnævnte for at være
et datterselskab af førstnævnte. Udbytter er da skattefri, og det samme er kursgevinster
ved afståelse af aktierne. Det sker for at undgå kædebeskatning, således at indkomsten in-
denfor en koncern kun beskattes én gang
uafhængig af ejerskabsstrukturen.
Udbytter fra selskabsaktionærers porteføljeaktier
det vil sige hvor selskabets ejerandel er
mindre end 10 pct.
er derimod delvist skattepligtige, da 70 pct. af udbytterne skal med-
regnes i selskabets indkomstopgørelse, svarende til en effektiv beskatning på 15,4 pct.
En reduktion af ejerskabsgrænsen fra 10 pct. vil således betyde, at skatten reduceres fra
15,4 pct. til 0 pct. på udbytter fra aktier, der efter den nye ejerskabsgrænse klassificeres
som datterselskabsaktier frem for porteføljeaktier.
Skatteministeriet har ikke tilgængelige oplysninger om, hvor store ejerandele danske sel-
skaber har i de unoterede selskaber, de har investeret i. Hvis det beregningsteknisk lægges
til grund, at ejerandelene fordeler sig proportionalt mellem 0 og 10 pct., skønnes det med
betydelig usikkerhed at en nedsættelse af ejerskabsgrænsen fra 10 til 2 pct. vil medføre et
mindreprovenu på i størrelsesordenen 250 mio. kr. om året efter tilbageløb og adfærd,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved en reduceret ejerskabsgrænse for selskabers unoterede porteføljeak-
tier
Ejerskabsgrænse
Mio. kr. (2019 - niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
8 pct.
-50
-50
-50
4 pct.
-250
-150
-150
2 pct.
-350
-250
-250
Anm.: Der er taget udgangspunkt i oplysninger om danske selskabers udbytter fra unoterede danske porteføljeaktier, hvor-
efter det lægges til grund, at der vil være en tilsvarende provenuvirkning fra nedsættelsen af den danske skat på udbytter til
udenlandske investorer. Det samlede provenu forudsættes dernæst ligeligt fordelt på porteføljeaktier med en ejerandel fra 0
10 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
En nedsættelse af ejerskabsgrænsen vil have en række afledte adfærdsbetingede virknin-
ger, som ikke umiddelbart lader sig kvantificere nærmere.
Det er vurderingen, at en nedsættelse af ejerskabsgrænsen vil have en tilsvarende virkning
som en reduktion af den effektive skattesats, som samlet set vurderes at have negative ad-
færdsmæssige konsekvenser,
jf. svaret på SAU alm. del spørgsmål 259.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om angivelse af provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskattens nuværende ejerskabsgrænse på 10 pct. nedsættes til hhv. 8 pct., 5 pct. eller 2 pct., til skatteministeren
2024907_0003.png
Det skyldes bl.a., at en nedsættelse af ejerskabsgrænsen vil øge tilskyndelsen til at afnotere
danske aktier, ligesom det potentielt kan afholde nye selskaber fra at notere deres aktier
på børsen. Det indebærer dermed en risiko for, at provenuet fra beskatningen af afkast
fra noterede aktier udhules.
Side 3 af 3