Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2024900_0001.png
5. marts 2019
J.nr. 2019 - 1451
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 259 af 8. februar 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om angivelse af provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskatten på udbytter reduceres fra de nuværende 15,4 pct. til hhv. 12 pct., 8 pct. eller 4 pct., til skatteministeren
2024900_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren angive provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskatten på udbytter
(selskabers skattepligt på udbytte af unoterede porteføljeaktier) reduceres fra de nuvæ-
rende 15,4 pct. til henholdsvis 12 pct., 8 pct. eller 4 pct.?
Svar
Udbytter fra selskabers porteføljeaktier
det vil sige hvor selskabets ejerandel er mindre
end 10 pct.
er delvist skattepligtige, da 70 pct. af udbytterne skal medregnes i selskabets
indkomstopgørelse svarende til en effektiv beskatning på 15,4 pct.
Det bemærkes, at en nedsættelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeak-
tier også vil skulle omfatte den danske kildeskat på udbytter til udenlandske selskaber af
hensyn til EU-rettens regler om kapitalens frie bevægelighed. Det gælder uanset hvor
disse selskaber er hjemmehørende, og omfatter således også selskaber i tredjelande, for-
udsat at der er indgået en aftale om udveksling af oplysninger. En reduktion i beskatnin-
gen kan derfor også begunstige porteføljeinvestorer i skattelylande, der formelt investerer
via gennemstrømningsselskaber i andre EU-lande, men hvor udbyttebetalingerne reelt
modtages i skattely.
Såfremt den effektive beskatning reduceres fra 15,4 pct. til 4 pct., da skønnes det med be-
tydelig usikkerhed at medføre et mindreprovenu på i størrelsesordenen 200 mio. kr. om
året efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forskellige skattesatser på udbytter fra selskabers unoterede porteføl-
jeaktier
Mio. kr. (2019 - niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
12 pct.
-100
-50
-50
8 pct.
-200
-100
-100
4 pct.
-250
-200
-200
Anm.: Der er taget udgangspunkt i oplysninger om danske selskabers udbytter fra unoterede danske porteføljeaktier, hvor-
efter det lægges til grund, at der vil være en tilsvarende provenuvirkning fra nedsættelsen af den danske skat på udbytter til
udenlandske investorer.
Kilde: Skatteministeriet.
En reduktion af udbyttebeskatningen vil ikke nødvendigvis lempe den samlede beskat-
ning af de udenlandske investorer, men blot øge den andel af skatten som tilfalder udlan-
det, idet udenlandske stater i mindre grad vil skulle lempe for dansk skat. En del af det
danske mindreprovenu vil derfor have karakter af en overførsel fra den danske statskasse
til udenlandske statskasser, hvilket reducerer den danske nationalindkomst. På den bag-
grund vurderes en nedsættelse af udbyttekildeskatten for de udenlandske selskaber ikke at
påvirke investeringsomfanget i danske selskaber, såfremt disse selskaber ellers er skatte-
pligtige af udbytterne i deres hjemlande.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om angivelse af provenutabet for statskassen, hvis iværksætterskatten på udbytter reduceres fra de nuværende 15,4 pct. til hhv. 12 pct., 8 pct. eller 4 pct., til skatteministeren
2024900_0003.png
En lempelse af udbyttebeskatningen af selskabsaktionærers unoterede porteføljeaktier vil
gøre det mindre attraktivt at børsnotere aktier i Danmark og øge incitamentet til afnote-
ring (evt. blot af en delmængde af de samlede aktier i selskabet). En yderligere skattemæs-
sig begunstigelse af investeringer i unoterede aktier kan dermed indebære en risiko for, at
provenuet fra beskatningen af afkast fra noterede aktier udhules.
Lempelsen vil endvidere forvride selskabernes porteføljebeslutning, så de i højere grad in-
vesterer i unoterede aktier på bekostning af noterede selskaber, som har valgt at udbyde
deres aktier til den brede offentlighed ved en børsnotering.
Mindreprovenuet kan blive markant større end angivet i tabel 1, i det omfang den øgede
forskelsbehandling mellem beskatningen af noterede og unoterede aktier medfører en ud-
huling af provenuet fra noterede aktier. Herudover kan der forekomme et mindreprovenu
som følge at, at nogle personer vil vælge at investere via et selskab med henblik på at
opnå en skatteudskydelse.
Samlet set vurderes det på den baggrund, at adfærdsvirkningen vil være negativ, om end
den ikke umiddelbart lader sig kvantificere nærmere, og derfor heller ikke er indregnet
ovenfor.
Side 3 af 3