Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2026531_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 291
Offentligt
3. april 2018
J.nr. 2017 - 1717
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 291 af 5. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om, hvad der gøres i Danmark for at dæmme op for snyd ift. momsbagatelgrænsen, til skatteministeren
2026531_0002.png
Spørgsmål
Nogle netbutikker fra 3. lande henvender sig på dansk til danske forbrugere, men betaler
ikke moms. Flere af disse skriver i deres
handelsbetingelser, at de yder såkaldt ”momsfri
garanti”, hvor de garanterer, at de vil betale forbrugerens udgift, hvis pakken stoppes i
tolden og forbrugeren pålægges at betale moms, importafgift og evt. told. Er det i overens-
stemmelse med reglerne? Og hvis nej, hvilke muligheder har skattemyndighederne for at
gribe ind?
Svar
Lad mig starte med at slå fast, at jeg finder det helt uacceptabelt, hvis udenlandske virk-
somheder bevidst forsøger at snyde, når de sælger varer til danske forbrugere. Forkert af-
regning af told, moms og andre afgifter er svindel til skade for fællesskabet, ligesom det
svækker konkurrenceforholdene for danske virksomheder.
For så vidt angår lovligheden af virksomhedernes markedsføring af en momsfri garanti,
ligger det uden for Skatteministeriets ressort. Jeg kan derfor henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra Erhvervsministeriet:
”Markedsføringsloven regulerer ikke specifikt, om det er tilladt at markedsføre sig med
momsfrie garantier, men når en virksomhed sælger varer til forbrugere via en hjemmeside,
skal virksomheden efter reglerne i markedsføringsloven oplyse om prisen, inklusive moms
og afgifter. Derudover følger det også af loven, at virksomheder ikke må vildlede forbru-
gere i deres handelspraksis.
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven i Danmark.
Danske forbrugere kan henvende sig direkte til Forbrugerombudsmanden for at klage over
konkret adfærd.”
Jeg vil i lyset af ovenstående drøfte med erhvervsministeren, om der er tale om et pro-
blem af et sådant omfang, at der skal overvejes nye initiativer.
Side 2 af 2